A to i přes snahu amerického, britského a evropského námořnictva zneškodnit hútijskou hrozbu. Komerční lodě, včetně kontejnerových lodí, lodí na přepravu volně loženého zboží, tankerů na přepravu ropy a plynu dávají přednost bezpečnější ale delší a nákladnější plavbě podél Afriky.
Přední světová námořnictva mají potíže s potlačením povstalecké skupiny Hútíů, což vyvolává otázky o zdatnosti západních námořních sil a jejich užitečnosti v případných budoucích střetech. Ale zjevný neúspěch anglo-americké a evropské mise na zabezpečení Rudého moře nemusí nutně zpochybňovat užitečnost námořní síly pro vysoce náročné mise.
Navzdory nezdarům na moři byly americké, britské a evropské lodě schopny zachytit a zničit obrovské množství hútíjských pokusů o útok.
Celá situace poukazuje na to, že celý globální svět bral bezpečnost na moři za samozřejmost, což jak se ukazuje není pravda. Převládá námořní nejistota a bezpečnost může být zaručena pouze západními námořními silami, které na mořích hlídkují.
Evropané dávno zjistili, že vymáhání vysoké bezpečnosti na moři vyžaduje trvalé investice do námořních kapacit, které se v posledních desetiletích neuskutečnily a v dohledné době je nelze ani napravit. Budoucí zajištění bezpečnosti na moři je spojeno s jasnými náklady v podobě vyšších rozpočtů na obranu.
Zdroj: Foreign Policy (USA)