Portugalsko oznámilo, že přehodnocuje náhradu svých letounů F-16 za F-35, zatímco nový kanadský premiér Mark Carney nařídil přezkoumání nákupu 88 těchto letounů.
Německo také zvažuje, zda dokončí objednávku 35 těchto strojů. F-35 byla původně vyvíjena jako společný projekt NATO, který měl zajistit kompatibilitu mezi spojeneckými armádami. Výhodou jednotného typu letounu je sdílení náhradních dílů, výcvik pilotů i jednotná komunikační platforma. „Je snazší bojovat s partnery, když používáte stejné vybavení,“ uvedl bývalý americký kongresman Mac Thornberry. Odborníci však upozorňují na rostoucí nedůvěru vůči USA a obavy, že Washington by mohl spojencům omezit přístup k náhradním dílům či softwarovým aktualizacím.
Kromě geopolitických faktorů čelí program F-35 kritice i v samotných USA. Projekt je spojen s vysokými náklady a technickými problémy. Vláda odhaduje, že provoz F-35 bude Spojené státy stát přes dva biliony dolarů.
Elon Musk označil letoun za „drahý a složitý, který není v ničem nejlepší“ a argumentoval, že budoucnost patří dronům. Ačkoliv obavy mezi spojenci z tzv. „kill switch“, tedy hypotetické možnosti USA deaktivovat F-35 na dálku, jsou nejspíše neopodstatněné, jak upozornil belgický generál Frederik Vansina, přesto analytici upozorňují, že spory ohledně F-35 jsou symbolem prohlubující se nedůvěry mezi NATO a Washingtonem. Pokud by se evropské státy odklonily od F-35, mohly by hledat alternativy, které představuje například švédský Gripen nebo evropské vojenské projekty.
Zdroj: NPR (USA)