natoaktual.cz

Armáda přebírá první obrněnce TITUS. Do maskování je oblékají ženy

26. května 2023  13:46
Čeští vojáci převzali prvních šest kolových obrněnců TITUS. Armáda si objednala 62 těchto pancéřovaných obrů do nejnáročnějších podmínek a výroba už běží v dílnách kopřivnické firmy Tatra Defence Vehicle (TDV) naplno. „Měsíčně dokončíme pět až šest vozidel,“ plánuje šéf Tomáš Mohapl.  

Výroba obrněnců TITUS pro českou armádu v kopřivnické společnosti TDV | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Vojáci počátkem května převzali prvních šest vozidel a symbolické předání klíčů od těchto strojů proběhlo ve středu na veletrhu obranných a bezpečnostních technologií IDET v Brně.

Celkem si armáda v roce 2019 za 6 miliard korun objednala 62 těchto obrněnců - 6 kusů ve verzi velitelsko-štábní, 36 spojovacích a 20 pak v „dělostřelecké“ modifikaci (MKPP – místo koordinace palebné podpory).

U bojových jednotek mají nahradit především zastaralé a dávno přesluhující velitelské a štábní nákladní automobily Praga V3S, které nebyly prakticky nijak chráněny. Půjde doslova o generační skok v oblasti velitelských, štábních a spojovacích vozidel.

Výroba prototypů, testování a dodávky obrněnců sice nabraly mírné zpoždění kvůli pandemii koronaviru, ale podle šéfa kopřivnické TDV Tomáše Mohapla už sériová výroba běží na plné obrátky a momentálně je v různých fázích výroby v dílnách přes 20 obrněnců.

Výroba jednoho vozidla zabere asi dva půl měsíce, přičemž každý měsíc by mělo brány továrny opustit pět až šest nových obrněnců.

„Vždy je nejtěžší se dostat do fáze sériové výroby. Pak už lze velmi rychle výkon výroby zvýšit podle objednávek,“ konstatoval Mohapl s tím, že česká armáda by měla dostat všech 62 vozidel v průběhu letošního a příštího roku tak, jak bylo plánováno.

Obrněnec TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) je svým způsobem po dlouhých letech první takové vozidlo, které bylo v Česku vyvinuto a také se zde vyrábí. Jen pro zajímavost, naposledy to před půlstoletím byl československý transportér OT-64 SKOT.

Vozidlo je výsledkem spolupráce kopřivnické společnosti TDV z holdingu Czechoslovak Group (CSG), firmy Tatra Trucks a francouzského výrobce Nexter Systems. Automobilka Tatra Trucks pro obrněnce dodává podvozky, pardubická společnost Retia má zase na starosti zástavbu elektronických systémů do vozidel a na výrobě se podílejí i další české firmy.

Zájem nemá jen česká armáda

Do TDV, jako k hlavnímu integrátorovi, se nyní sbíhají nejen všechny díly ke kompletaci, ale díky transferu technologií probíhá prakticky celá výroba právě v Kopřivnici. „Spojujeme dohromady velké množství systémů od dodavatelů a všechny dohromady musejí do sebe zapadat a fungovat,“ upozornil Mohapl.

Na prvních několika vozidlech měl přitom větší podíl práce francouzský Nexter, jako autor korby obrněnce. Vyrobili tam prototypy, do kterých posléze už v Česku pardubická Retia provedla zástavby elektronických systémů. „Teď v sériové fázi už přebíráme výrobní části od obou hlavních dodavatelů,“ popsal.

A nové obrněnce zde na závěr dostávají také moderní maskování. Celé vozidlo je v posledních fázích výroby doslova poseto speciálními suchými zipy, na které se po jednotlivých částech „přilepují“ přesně tvarované díly maskovací plachty. Armáda si objednala hned dva modely kamuflážních „oblečků“ – lesní (pro letní provoz) a zimní.

Finální „oblékání“ obrněnců mají podle Mohapla na starost hlavně ženy, kterých dosud v provozu továrny moc nepracovalo.

„Když jsme na začátku dělali opravy tanků, moc práce pro ženy jsme pochopitelně neměli. S moderní technikou je příležitostí nesrovnatelně více a nejde jen oblékání vozidel do kamufláže,“ podotkl Mohapl s tím, že firma zaměstnává postupně stále více žen, které pracují také například v lakovně nebo zajišťují dokončování detailů vozidel.

Speciální suché zipy pro uchycení kamuflážního „oblečku“ obrněnce TITUS

„Oblékání“ obrněnce TITUS do kamufláže v dílnách kopřivnického výrobce TDV

Kamuflážní „obleček“ pro obrněnec TITUS

Firma navíc nyní chystá rozšíření provozu a stavbu zbrusu nové výrobní haly. Tam chce soustředit nejmodernější technologie na svařování pancéřovaných konstrukcí včetně průmyslových robotů.

Podíl na tom má právě úspěšné zavádění obrněnce TITUS do české armády, která v dlouhodobých plánech zvažuje, že nakoupí další vozidla tohoto typu a vybaví jimi více jednotek. Zájem je také ze zahraničí.

TDV eviduje velké množství poptávek po tomto vozidle a nyní s francouzským partnerem Nexter ladí společnou strategii. „Zaznamenali jsme velký zájem, ale zatím nebudu prozrazovat destinace,“ řekl Mohapl.

TDV má licenci na dodávky primárně pro Českou republiku, Nexter tato vozidla už dodal například do Saudské Arábie. „Obecně se přeorientováváme na zahraniční zákazníky. Pro příští rok máme zcela zaplněné kapacity a většina je pro zahraničí,“ dodal.

Při testech vozidlo odpálili

Od nových obrněnců si armáda slibuje, že umožní vojákům plně operovat v podmínkách moderního bojiště, a to i s ohledem na nejnovější poznatky z probíhajícího konfliktu na Ukrajině.

Ostatně to potvrzuje i série náročných testů, kterými vozidlo v uplynulých měsících prošlo. Od podnikových, přes kontrolní až po vojskové. Těmi posledními prošlo vozidlo loni na podzim. Úspěšně.

„Testování trvá obvykle 9-12 měsíců a prověřují se všechny ochranné vlastnosti vozidla,“ konstatoval Mohapl. Už během vývoje TITUS prošel řadou zkoušek včetně jízdních testů v těžkém terénu nebo na speciálních simulačních vozovkách na polygonu automobilky Tatra, ale podrobil se rovněž zkouškám balistické a protivýbuchové ochrany posádky.

„Vyrobili jsme jedno vozidlo, které jsme prakticky vyhodili do vzduchu,“ řekl. Během výbuchových zkoušek byly pod korbou a koly obrněnce, ale i vedle něj ve stanovené vzdálenosti, odpáleny nálože.

„Dopadlo to výborně. Vozidlo bylo mírně poškozeno, posádka by přežila a parametry ochrany podle výsledků vypadají výrazně lépe, než bylo požadováno,“ dodal Mohapl.

Balistická ochrana řadí TITUS do kategorie takzvaných MRAV (Multi-role Armored Vehicle), kdy je bezpečnost posádky na prvním místě. Nástavba – korba je svařena z pancéřovaného plechu a zvnějšku je opatřena pancéřovanými deskami. Vnitřní stěny jsou obloženy speciálními kompozitními materiály.

Mimořádnou mobilitu obrněnci poskytuje tatrovácký podvozek vycházející z modelu Tatra T 815-7 Force s centrální rourou a nezávisle zavěšenými, vzduchem odpruženými polonápravami. A řiditelná první a třetí náprava zajišťuje co nejlepší manévrovatelnost i v tom nejtěžším terénu nebo městské zástavbě, když vnější poloměr otáčení je pouhých 13 metrů.

Výzbroj vozidla pak může být rozmanitá, a to podle verze a použití. Od dálkově ovládané zbraňové stanice s kulometem ráže 12,7 mm nebo granátometem ráže 40 mm, přes dálkově řízené věže s rychlopalným kanónem ráže 20 mm až po protitankové nebo protivzdušné střely.

České TITUSy nejsou určeny pro přední bojové linie, proto jsou vybaveny jen lafetací pro lehký kulomet Minimi.

Lubomír Světnička natoaktual.cz
zpět na článek