natoaktual.cz

Americké stíhačky F-35 můžeme mít v roce 2030, říká šéfka vyjednávacího týmu

26. dubna 2023  6:29
První letouny F-35 může česká armáda dostat na přelomu roku 2030, vyplývá z dalšího kola jednání s Američany. „Informace, že pro nás Lockheed Martin nestíhá letouny vyrobit, je naprostá lež,“ tvrdí hlavní vyjednávačka Blanka Cupáková. Termín se odvíjí čistě od toho, kdy bude mít Česko připravenou infrastrukturu, certifikace a personál, dodává.  

Letouny F-35 páté generace, o které má zájem Česká republika | foto: DVIDS

Máte za sebou další kolo jednání o možném pořízení strojů F-35. Dá se prozradit, jakým směrem se jednání posunula?

Jednání jsou samozřejmě více a více detailní ve všech aspektech, ale na této vrcholné úrovni se řeší především souslednost dalších kroků a jejich koordinace. Ta komplexnost je opravdu obrovská a naprosto jedinečná.

„Stále platí, že jedno letadlo vychází zhruba na 80 milionů dolarů. Ta cena se nemění a není možné, aby někdo vyjednal příznivější cenu, než za kolik nakupují sami Američané.“

Jakých detailů konkrétně se to týká?
Když to řeknu co nejjednodušeji, musíte mít připravené lidi, kteří budou letoun zabezpečovat. Od pilotů a pozemního personálu na jeho údržbu přes bezpečnostní manažery až po ty, kdo zajistí obhospodařování nemovitého majetku. Dále musíte mít připravenou a z americké strany certifikovanou veškerou infrastrukturu tak, aby zajišťovala požadovanou ochranu veškerého majetku, a to včetně dat.

Čeho se tedy další kolo týkalo? Velkou neznámou zatím zůstává otázka možného zapojení českých firem...
S dodavatelskou firmou Lockheed Martin řešíme potenciální průmyslovou spolupráci. Probírali jsme sedm hodin projekty možné spolupráce s firmami českého obranného průmyslu, procházeli detaily a ladili další harmonogram, abychom měli dokumenty připravené v potřebném čase a dokázali dát relevantní informace vládě. Naší snahou je v případě rozhodnutí o uzavření smlouvy navázat s firmou Lockheed Martin dlouhodobější spolupráci.

Které české firmy mají potenciálně šanci? Myslím, že americká strana dává dodavatelům komponentů extrémně přísně podmínky. Do továrny v texaském Fort Worth proudí součástky od 1 700 dodavatelů z celého světa, které USA považují za bezpečné spojence. Ale i například americká společnost Honeywell čelila před časem vyšetřování, protože se zjistilo, že jedna ze součástí malých magnetů pro F-35 pochází z Číny.
Zatím stále jednáme o zapojení několika špičkových českých firem. Ale například společnost Ray Service, dodavatel kabelových svazků a elektromechaniky, už podepsala s Lockheed Martin memorandum o porozumění.

Je vůbec reálné české dodavatele do řetězce dostat?
Američané sice momentálně mají dodavatelský řetězec pro výrobu stíhaček F-35 už uzavřený, ale to neznamená, že jsou české firmy bez šance. Stále se totiž snaží budovat co nejširší dodavatelskou síť, do které se ovšem dostanou jen ty nejlepší firmy, které uspějí v jejich vnitřním výběrovém řízení.

Stíhačky F-35 nás zapojí do obrany celé Evropy, říká spoluautor doporučení

Jde o velmi prestižní záležitost, byť to může znamenat, že získají kontrakt na dodávky jen na určitou dobu. Lockheed Martin si tak zajišťuje mnohem větší efektivnost dodávek. Dostat české firmy do řetězce nebude jednoduché. Snažíme se proces nákupu urychlit a Lockheed Martin měl poměrně málo času na vytipování vhodných společností.

Znáte už cenový rámec? A jakým způsobem by Česká republika řešila financování?
Asi nemá smysl nikomu v tuto chvíli tvrdit, že netušíme. Tušíme cenový rámec, ale zároveň považujeme za korektní, aby jej slyšela nejprve vláda, ale především, aby k tomu cenovému rámci byl představen celkový věcný obsah akvizice. K financování je podstatné říci: Nepůjde o jednorázovou platbu za celý kontrakt. Tyto rozsáhlé akvizice mají standardně několikaletý platební kalendář, v tomto případě předpokládáme deset let.

Tedy deset let splácení se vším všudy včetně servisu a podpory?
Jak jsem řekla, nejen za letouny samotné, ale za všechny výdaje související se zavedením a provozováním letounů, a to včetně oprav a údržby, výcviku pilotů a podobně. Proto je pro nás nesmírně důležité vládě důkladně prezentovat komplexní rozsah akvizice, aby někdy někdo v budoucnu nesrovnával jablka a hrušky. Což se právě v případě pořizování F-35 mnohdy u jiných států děje, když si někdo vydělí celkovou cenu kontraktu počtem letadel a prezentuje to jako cenu pořízení samotného letounu.

Přehled, kde slouží letouny F-35

Prvotní odhad, že přezbrojení novými letouny bude stát přes 100 miliard korun, stále platí? Američané od podzimu uvádějí, že cena jednoho letounu je na hranici 80 milionů dolarů, tedy zhruba 1,7 miliardy korun. Čistě jen za fyzické stroje to tedy představuje něco přes 40 miliard. Zbytek půjde do výcviku, výzbroje, infrastruktury a servisu?
Ano, stále platí, že jedno letadlo vychází zhruba na 80 milionů dolarů. Ta cena se nemění a není možné, aby někdo vyjednal příznivější cenu, než za kolik nakupují sami Američané.

Můžete upřesnit, kdy budete mít „jasno“? Tedy všechny potřebné podklady pro politické rozhodnutí...
Veškeré klíčové dokumenty bychom měli mít během léta a následně je budeme zapracovávat do materiálu pro vládu.

Tehdy bude známá konečná výše kontraktu?
První se to samozřejmě dozví vláda.

„Teoreticky jsou schopni dodat stroje i dříve, ale vychází to jenom čistě z termínu, dokdy jsme skutečně schopni připravit infrastrukturu na základně v Čáslavi, získat certifikace a mít připravený personál. Nikdy nepadlo, že by výrobce nestíhal.“

Objevují se spekulace, že letouny F-35, pokud se pro ně rozhodneme, nedostaneme včas. Myslím ve chvíli, kdy skončí pronájem dosavadních strojů Gripen.
To jsou opravdu spekulace. Ministerstvo obrany samozřejmě řeší ochranu vzdušného prostoru komplexně, tedy tak, aby byla zabezpečena kontinuálně. Tímto směrem se ubírají i veškerá jednání. Mohu vás ubezpečit, že letouny F-35 je americká vláda schopna prostřednictvím Lockheed Martin dodat včas. Informace, že pro nás nestíhá letouny vyrobit, je naprostá lež.

Kdy jsou tedy Američané schopni dodat první stroje?
Na přelomu roku 2030. Teoreticky jsou schopni dodat stroje i dříve, ale vychází to jenom čistě z termínu, dokdy jsme skutečně schopni připravit infrastrukturu na základně v Čáslavi, získat certifikace a mít připravený personál. Nikdy nepadlo, že by výrobce nestíhal.

V továrně na superstíhačky F-35. Vládce nebes tady skládají z 22 tisíc dílů

Je možné, že by ČR uvažovala o již „olétaných strojích“ F-35? Nebo se jednání vedou jen o nových?
Nevím nic o tom, že by tato varianta byla na stole. Úkolem mého týmu je předložit variantu k rozhodnutí o pořízení nových strojů.

Máte už představu o provozních nákladech letounů? Kritici často argumentují, že provoz bude až šestkrát dražší než u gripenů. Takové dezinformace jim nahrávají.
Ano, tato otázka zaznívá velmi často a opět bude primárně nutné vysvětlit, co tyto letouny dovedou v plném spektru schopností, aby se neporovnávalo neporovnatelné. Já jako ekonom plně doufám, že vyšší poptávka po těchto strojích a jejich zvyšující se počet budou časem vytvářet úspory z rozsahu.

Líbí se mi, že si dodavatelská firma vytváří svůj certifikovaný okruh potenciálních dodavatelů komponentů letounu, u nichž pak provádí výběrová řízení. Sama tím vytváří tlak na snižování nákladů. Stejně tak věřím, že se zvyšujícím se počtem zákazníků v Evropě vznikne například iniciativa na sdílené výcvikové aktivity, které by mohly být výhodné nejen z ekonomického, ale i vojenského pohledu.

Existuje už tedy nějaké srovnání provozních nákladů?
Od Američanů jsme si vyžádali aktualizaci nákladů na letovou hodinu, což je jedna z částí provozních nákladů, další částí jsou náklady na personál. Ovšem k tomu, aby bylo možné i náklady na letovou hodinu srovnávat u různých platforem, je nezbytné mít jistotu, že se porovnává porovnatelné. Musíte přesně vědět, jak byly náklady počítány, co do nich bylo zahrnuto a za jaký rok či roky jsou sestaveny.

My budeme mít veškeré podklady od Američanů včetně způsobu a aktuální hodnoty výpočtu průměrných nákladů na letovou hodinu verze A letounu F-35 k dispozici během léta a následně je budeme zapracovávat do materiálu pro vládu. Z toho jasně vyplývá, že srovnání, která čtu v médiích, nemohou být činěna na základě relevantních podkladů, respektive existuje nebezpečí, že se srovnávají jablka a hrušky.

Pokud si někdo přečte například článek pana Balabána (pozn. autora: komentář bezpečnostního analytika Miloše Balabána v deníku Právo z 20. dubna), který cituje ze zprávy amerického Hlavního účetního úřadu (GAO), kde se píše o provozních výdajích ve výši 44 tisíc dolarů, může být překvapen touto částkou.

V ruském dostřelu F-35 potřebujeme, říká šéf finských vzdušných operací

Skutečnost je ovšem taková, že jde o silně zavádějící údaj, protože jsou – možná záměrně – vynechány podstatné informace. Uváděná průměrná cena za letovou hodinu v této zprávě je totiž průměrnou cenou za všechny verze letounu – tedy A, B i C – a moc toho nevypovídá o verzi, která je tou uvažovanou pro Česko a je na provoz nejlevnější.

Verze A je verze s konvenčním startem a přistáním, verze B je varianta se kolmým startem a přistáním a verze C je určená k operacím z letadlových lodí a oproti variantě A i B má větší plochu křídel.

Kdy by měla začít příprava základny v Čáslavi? Například důkladná rekonstrukce dráhy je přece nutná tak jako tak.
Jak říkáte, některé výdaje by musely být uskutečněny tak jako tak, konkrétně rekonstrukce dráhy. Pokud si to dobře pamatuji, je plánována na roky 2026 až 2027 bez ohledu na to, jaký typ nadzvukového letounu bude české letectvo provozovat. Pokud bude rozhodnuto o pořízení F-35, kroky k přípravě základny budou muset být činěny prakticky okamžitě, počínaje zadáním na vytvoření projektové dokumentace.

Lubomír Světnička natoaktual.cz
zpět na článek