natoaktual.cz

V továrně na superstíhačky F-35. Vládce nebes tady skládají z 22 tisíc dílů

12. listopadu 2022  8:01
Ten pohled je impozantní a vyrazí dech. Přes jeden a půl kilometru dlouhá tovární hala na okraji texaského Fort Worth ve svých útrobách naráz ukrývá na 200 nejmodernějších superstíhaček F-35 v různých fázích rozpracovanosti. Jako pestrobarevné stavebnice a každá z nich má ke složení 22 tisíc dílků.  

Továrna „Air Force Plant 4“ na výrobu letounů F-35 v texaském Fort Worth | foto: Lockheed Martin/Chris Hanoch

Pokud má někde platit oblíbené rčení, že v Texasu je všechno větší, tak v továrně „Air Force Plant 4“ amerického technologického giganta Lockheed Martin na okraji Fort Worth bezezbytku.

„Je to takové moje dítko,“ usmívá se v roli průvodce pro skupinu českých novinářů Don Kinard, jeden z šéfů odpovědných za výrobu F-35, který linku na výrobu letounů před takřka dvaceti lety budoval a řídil.

Továrnu tu založili už počátkem 40. let minulého století. Během druhé světové války zde vznikaly bombardéry B-24 Liberator, později také bitevník F-111 Aardvark, první sériově vyráběný letuschopný stroj s měnitelnou geometrií křídel a zároveň první bitevní letoun schopný přesného bombardování z malých výšek ve dne i v noci a za jakéhokoliv počasí. Ale také stíhačky F-16 představující pomyslný etalon západních vzdušných sil i supermoderní stroje F-22 Raptor, jejichž prodej a vývoz z USA zakazuje speciální zákon.

Od roku 2006 se zde sestavují letouny 5. generace F-35, jež zanedlouho ovládnou světové nebe a o něž před časem projevila zájem i Česká republika.

Obrana žádá USA o nabídku na nákup letounů F-35. Zatím nezávazně

Komplex o rozloze zhruba 130 fotbalových hřišť s patrně nejdelší výrobní halou v USA o délce přes 1,5 kilometru přímo sousedí z rezervní leteckou základnou amerického námořnictva a sdílejí spolu startovací a přistávací dráhu.

Ve třísměnném provozu zde nepřetržitě pracuje na 3 500 mechaniků, dalších zhruba 3 000 pracovníků zajišťuje logistiku a podporu, aby výroba na letounech neustále běžela. Dohromady dává Lockheed Martin ve Fort Worth a okolí práci přibližně 18 tisícům lidí. Tady je „Lockheedovo“.

Vláda pořádku a ticha, na chyby není místo

Při pohledu shora připomíná rozlehlá výrobní hala obří pestrobarevnou „hernu“ se stovkami stavebnic, z nichž každá vyžaduje pro sestavení funkčního bitevního letounu budoucnosti 22 tisíc dílků. Precizně usazených. Na chyby není místo.

Halou pomalu projíždějí roztodivná vozítka - od elektrických golfových vozíků, přes tříkolky až po šlapací kola a zvedáky. Slouží pro přepravu dílů i dělníků a mimochodem mají zřejmě přednost před pěšími.

I při plném provozu zde panuje neuvěřitelné ticho a absolutní pořádek. Na druhou stranu, prostředí není tak „sterilní“ jako v jiných hi-tech fabrikách. Tady lidé pracují v civilních šatech, žádné speciální obleky a pokrývky vlasů, dokonce přímo na pracovištích i svačí a nebo můžou využít kantýnu přímo uprostřed výrobní haly.

„Clean as you go!“ nabádají zaměstnance všudypřítomné cedule, aby po sobě průběžně uklízeli. Každý kontejner, každý vozíček, každá krabice i nástroj mají přesně určené místo. Na podlaze i v regálech jasně vymezený a popsaný prostor, ohraničený odlišnými barvami.

Ohlasy na český zájem o F-35? Šach mat dnešním stíhačkám, posílení i investice

Ostatně právě barvy podobnost se stavebnicí jedné nejmenované dánské společnosti ještě podtrhují.

Vnitřní části dílů letadel mají jasnou bílou barvu. Trupy letounů v různé části rozpracovanosti jsou světle zelené, oranžová je barva fólií překrývajících otevřené částí strojů, na kterých se na daném místě v tu chvíli pracovat nemá.

Bílá a žlutá patří čarám na podlahách a zábradlí ohraničující prostory pro pohyb.

Modře jsou natřené jeřáby a zdviže, které přepravují rozpracované letouny k dalšímu stanovišti. Každé takové pak obklopují v přesně orámovaných prostorech zaparkované a popsané modré, šedé, červené a černé boxy, palety a pojízdné skříně se součástkami a nástroji.

Od prvního šroubku

Ve výrobní hale se v současnosti naráz pracuje na 200 nových letounech F-35. Jen pro zajímavost: na jenom místě je tak koncentrována vojenská technika, jejíž hodnota po dokončení převýší v přepočtu zhruba 400 miliard korun.

Výroba každého stroje je pečlivě rozfázovaná. Začíná se montáží křídel a trupu, pak se přidává pilotní kabina, vyráběná ve vedlejší hale a motor. Každý montážní tým čítá zhruba 20 lidí. Na každé dva týmy dohlíží supervizor.

U každého pracoviště nepřetržitě svítí velké obrazovky, které udávají, pro kterého zákazníka je stroj určen, montáž jakých součástí a v jakém časovém intervalu právě probíhá a v procentech pak stručně a jasně vyjádřeno, v jakém stádiu celkového dokončení letoun je.

Během návštěvy tady lze kromě strojů pro americké letectvo zahlédnout i letouny určené pro Izrael, Dánsko, Norsko nebo Itálii. U jednoho ze strojů pro britské Královské letectvo momentálně svítí „54 procent“ dokončení, o kousek dále na stroji pro italské vzdušné síly displej hlásí už 78 procent.

Na každém pracovišti stráví každý stroj třicet dní a pak se posouvá dál. „Celkově každý stroj v hale vzniká přibližně dva roky.

Nákup superstíhaček F-35 je řešení na desítky let a silný symbol, tvrdí experti

Pak se hotové stroje přesunou na konečný nátěr do jiné haly a následuje testování,“ konstatuje Don Kinard.

Speciálnímu a typicky šedému finálnímu nátěru každého letounu, který společně s dalšími součástmi technologie „Stealth“ pomáhá zajišťovat „neviditelnost“ letounu pro nepřátelské radary, tady podle Kinarda říkají „kódování“. „Technologie Stealth je pomyslná vstupenka pro přežití letounu na bojišti současnosti a budoucnosti,“ dodává Kinard.

Na letouny je nátěr pohlcující radarové záření nanášen v několika vrstvách ve speciální „lakovně“ pomocí obřích robotů. Celkově zde stráví každý stroj asi 16 dní. V jedné z lakovacích kójí se zrovna během prohlídky pouštějí do práce na letounu pro Norsko. Stav dokončení: 97 procent.

Brzy se tak přesune na kontrolu správného propojení všech systémů. Podle Kinarda je v letounu F-35 až 12 tisíc různých míst, která musejí být odzkoušena. „Letecké systémy také mají zhruba 8 milionů řádků kódu a přibližně stejně rozsáhlé jsou systémy podpory,“ upozorňuje.

Jen pro prověřené

Pro zkušební lety slouží nekonečná řada hangárů poblíž vzletové a přistávací dráhy. V každém hangáru je testován jeden stroj. „Prověřujeme do posledního detailu všechny systémy a chování stroje.

Zkušební lety zde provádějí nakonec i piloti koncového zákazníka,“ vysvětluje firemní testovací pilot F-35 Scott „Shark“ McLaren před jedním z dokončených strojů pro americké letectvo, který podle insignií brzy zamíří na základnu Lakenheath v Británii k letce „Valkýr“.

Teprve po odsouhlasení a převzetí zákazníkem může nová stíhačka továrnu ve Fort Worth opustit. V případě evropských zemí, Austrálie nebo Japonska samozřejmě v doprovodu létacího tankeru pro doplňování paliva za letu.

Přímo odsud jich už odletělo přes 860 a příští rok by měl počet překonat hranici tisíce vyrobených kusů. Lockheed Martin totiž uvádí, že roční kapacita výroby se zvedla na 156 strojů.

Hned naproti dráze stojí přísně střežená budova s radarovými a senzorickými anténami pro sběr vyhodnocovacích dat během zkušebních letů. Vůbec ostraha a bezpečnostní opatření jsou v areálu na maximální úrovni.

Vstup do unikátního zařízení vyžaduje speciální povolení, nejen od Lockheedu, ale také americké administrativy. Fotografování nebo natáčení je zakázáno nejen ve výrobní hale, ale i v administrativním komplexu a celém areálu továrny.

Do výrobních prostor mohou návštěvníci, ale i zaměstnanci vstoupit výhradně bez mobilních telefonů a další elektroniky. A povolené nezbytné věci musí navíc každý nosit v speciální firemní taštičce. Ostatní musí nechat ve voze na rozlehlém parkovišti.

F-35 dává drtivou výhodu proti jakémukoli protivníkovi, říká zkušený pilot

Přímo na výrobě F-35 mohou pracovat jen američtí občané, kteří projdou speciální bezpečnostní prověrkou. Ta se týká i jejich širokého příbuzenstva.

A prověřování se týká nejen zaměstnanců, ale také firem dodavatelského řetězce součástek a dílů. Ty do továrny ve Fort Worth proudí od 1 700 dodavatelů ze zemí celého světa, které USA považují za bezpečné spojence.

Vyprávět o vyšetřování by mohla americká společnost Honeywell, u které se zjistilo, že jedna ze součástí malých magnetů pro F-35 pochází z Číny. „Jde o udržitelnost a bezpečnost celého řetězce, který nesmí být u strategického stroje nijak ohrožen,“ vysvětluje Kinard.

Lubomír Světnička natoaktual.cz
zpět na článek