natoaktual.cz

V Hřensku hasí 11 vrtulníků a letounů. Nic většího jsme neviděli, tvrdí piloti

28. července 2022  10:04
Rozsáhlý lesní požár u Hřenska na severu Čech pomáhá hasičům zvládnout už 11 vrtulníků a letounů. Kromě policejních a armádních strojů a dvou speciálních letounů z Itálie, také vrtulník Black Hawk z Polska nebo soukromý stroj z výcvikové školy na Slovensku.  

Lesní požár v Národním parku České Švýcarsko | foto: @hasici_cr

Lesní požár v Národním parku České Švýcarsko od čtvrtka hasí ze vzduchu už 9 vrtulníků a dva letouny Canadair z Itálie. Polsko vyslalo na pomoc vrtulník Black Hawk, který má k dispozici polská policie. Česká armáda od počátku nasazuje několik strojů W-3A Sokol a Policie ČR dva vrtulníky Bell.

„Je to náročné psychicky i fyzicky. Po celou dobu se musíte soustředit, abyste vrtulníkem do něčeho nenarazili, proudem vody strefili správné místo nebo nezasáhli hasiče dole na zemi. Od požáru navíc stoupá obrovské teplo, všude je dým. V životě jsem neviděl nic většího,“ popsal situaci v Hřensku kapitán Antonín Petrů, letecký instruktor a display pilot 243. vrtulníkové letky z kbelské základny dopravního letectva.

Dvě armádní posádky s vrtulníky Sokol a bambi vaky na vodu z 24. základny dopravního letectva pomáhají hasit požár od neděle. Na hořící les už shodili přes 160 tisíc litrů vody.

Každou osádku armádního stroje tvoří kromě pilota ještě kopilot a palubní technik. Tým doplňuje profesionální armádní hasič, který práce koordinuje s velitelem zásahu na zemi. Obě posádky denně provedou celkem cca 100 shozů, jedna cesta jim zabere od 2 do 5 minut podle vzdálenosti od ohně. Denně stráví ve vzduchu asi pět hodin.

„Sloužím také u letecké záchranky a zranění, s nimiž se setkávám, beru jako práci. Tohle je něco úplně jiného,“ uvedl pro armádní web major Michal Janeček, letecký inspektor ze stejné letky v pražských Kbelích.

Při hašení je podle letů klíčová přesnost. Pilot nalétne nad okraj požáru, ideální pozici ke shozu upravuje palubní technik, který se dívá ze dveří vrtulníku a pilota naviguje na správné místo. Nepřístupný a členitý terén ale likvidaci požáru komplikuje. „Můžeme shazovat z 15 metrů, ale pokud jsme nad stromy, jako tady, nejde to moc udržet. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě,“ konstatoval Petrů.

Vrtulník i s posádkou pro pomoc s hašením lesního požáru vyslal také zbrojní holding Czechoslovak Group (CSG). Ze svého výcvikové střediska Slovak Training Academy, kde se školí piloti vrtulníků, rychle poskytla stroj Mi-8 rovněž s bambi vakem.

„Celé se to seběhlo velmi rychle. Jakmile se dostal požár mimo kontrolu, majitel CSG Michal Strnad přišel s úkolem, zda můžeme poskytnout vrtulník na pomoc s hašením požáru. Podařilo se nám na Slovensku velmi rychle zajistit stroj MI-8 s bambi vakem na vodu o objemu 2000 litrů, a to i s posádkou,“ uvedl Jozef Dzuruš ze společnosti European Air Services Slovakia, který leteckou školu provozuje a spadá do holdingu CSG.

Poskytnutý stroj je na místě k dispozici již od středy veliteli zásahu. CSG stroj vyslala bezplatně jako dar, a to na dobu, jaká bude potřeba.

Kromě vrtulníků se ve čtvrtek do akce chystají dva letouny Canadair CL – 415 s velkokapacitními nádržemi na 6 tisíc litrů, která ve středu dorazila z Itálie. Po středečním příletu do Česka absolvovala servis a pozdě odpoledne poprvé prolétla nad jezerem Milada u Ústí nad Labem, odkud budou nabírat vodu.

Jezero je od Hřenska vzdáleno zhruba 50 kilometrů. K úplnému naplnění nádrží potřebují letouny Canadair zhruba 1,5 kilometrů dlouhý úsek vodní plochy. Jezero Milada má přibližně 3 kilometry.

inc natoaktual.cz
zpět na článek