natoaktual.cz

Dodávky amerických vrtulníků se blíží. LOM začíná stavět a nabírá techniky

9. února 2022  12:25
Státní podnik LOM Praha začal stavět nový závod H1 na opravy a servis amerických vrtulníků UH-1Y Venom a AH-1Z Viper, které příští rok dostane česká armáda. Od února už společnost také nabírá letecké mechaniky. Část z nich projde školením přímo u výrobce v USA.  

Vizualizace amerických vrtulníků Venom a Viper pro českou armádu | foto: Bell Textron

České vzdušné síly převezmou 8 víceúčelových vrtulníků Venom a čtyři bitevníky Viper do konce příštího roku. Státní podnik LOM Praha začal od února budovat na letecké základně u Náměstí nad Oslavou nový vrtulníkový závod, pojmenovaný jako H1, kde bude zajišťovat údržbu a opravy nových strojů.

V náborové kampani už nyní LOM shání letecké mechaniky, kteří by měli v novém závodě pracovat. Část z nich absolvuje přeškolovací kurz přímo u výrobce v USA, další letečtí technici se pak už pod jejich vedením zaučí v Česku.

Kromě údržby a oprav vybuduje podle dohody LOM Praha na vrtulníkové základně rovněž simulátorové centrum, kde bude probíhat výcvik pilotů na nových strojích. 

„LOM Praha bude garantem pro Vzdušné síly AČR jak co se týče technických prací na nově zaváděných vrtulnících, tak také v oblasti simulačních technologií,“ konstatoval ředitel státního podniku Jiří Protiva pro army.cz.

Podle něj by měl jeho podnik provádět technickou údržbu obou typů strojů v rozsahu, na jakém se českou armádou a americkou stranu dohodnou. Detaily v úterý probíral s americkým vojenským přidělencem Jamesem Hackbarthem. 

Ten potvrdil LOM má široké odborné portfolio. „Naše vzájemná spolupráce, a to nejen při nadcházejícím přezbrojení vrtulníky Venom a Viper, nabírá na intenzitě,“ řekl.

LOM Praha přitom bude první společností mimo území USA, která bude mít školení, nástroje, vybavení a podporu od společnosti Bell, aby mohla provádět údržbu vrtulníků Venom a Viper.

Obrana musí uvažovat o nákupu dalších strojů

Česko si v rámci mezivládní dohody s USA objednalo dodávky tuctu nových vrtulníků Bell za více než 17 miliard korun s DPH. Americký Bell už loni létě začal s výrobou vrtulníků Venom pro českou armádu. Do zakázky se více než třetinovým podílem zapojí český obranný průmysl.

Například klíčovým dodavatelem pro simulátorové centrum (FTD - Flight Training Device) má být česká společnost VR Group. Dodá některé pohyblivé modely pro vizuální systém bude také zodpovědná za údržbu a podporu simulátorů.

„Flight Training Device poskytne českým operátorům dokonalé nástroje pro seznámení se s novými vrtulníky. Umožní hladký průběh výcvikových aktivit v souladu s dodávkou samotných strojů,“ uvedl programový ředitel Mike Deslatte.

Nové vrtulníky mají nahradit dosluhující bitevníky Mi-24/35. Zatímco stroje Viper jsou skutečnými bitevními vrtulníky, stroje Venom mají armádě sloužit jako víceúčelové platformy pro celé spektrum úkolů.

Od palebné podpory pozemních jednotek, přes ozbrojený doprovod transportních vrtulníků, podporu speciálních operací a působení proti pomalu a nízko letícím cílům, až po pátrací a záchranné operace, bojovou záchranu osob, odsun raněných nebo taktické výsadky.

Experti i ministerstvo obrany od počátku upozorňují, že nákup tuctu amerických strojů by měla být pouze prvotní fáze přezbrojení vrtulníkového letectva. Osm víceúčelových a čtyři bitevní vrtulníky armádě stačit nebudou. 

Finální stav by tak příštích letech měl znamenat zhruba tucet strojů od každého z obou typů. Později by tak logicky mělo dojít k dalšímu kontraktu v obráceném gardu – čtyři víceúčelové a osm bitevních.

„Co se počtů týče, souhlasím, že jsou zvláště u bitevních vrtulníků nedostatečné a nemohou nahradit stávající počty. Takže ano, mělo by jich být více,“ připustila už dříve ministryně obrany Jana Černochová s tím, že se vše bude odvíjet od rozpočtu.

Do budoucna pak bude muset obrana řešit také náhradu za transportní stroje Mi-17.

České Vzdušné síly mají ve výzbroji zhruba padesát vrtulníků různých typů. Armáda se dlouhé roky opírala a ještě chvíli opírat bude o vrtulníky sovětské, resp. ruské výroby – dopravní Mi-8 (3 stroje), víceúčelové transportní Mi-17 (5 strojů) a modernější Mi-171Š (15 strojů, část modernizovaná) a bitevní Mi-24/35 (16 strojů). Kromě toho provozuje také pátrací a zdravotnické W-3A Sokol polské výroby.

inc natoaktual.cz
zpět na článek