natoaktual.cz

Jak létat s gripenem? Dny NATO ukážou českou, maďarskou i švédskou školu

6. září 2021  11:10
Jedinečné srovnání pilotáže nadzvukového gripenu v českých, maďarských i švédských barvách nabídnou divákům Dny NATO v Ostravě. V atraktivních ukázkách se postupně předvedou všichni evropští uživatelé tohoto stroje. A jako bonus také švédské bojové letouny, které k vývoji gripenu vedly.  

Dny NATO v Ostravě. Letoun JAS-39 Gripen českých Vzdušných sil | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

„Letošní Dny NATO budou opět hostit všechny evropské uživatele tohoto letounu,“ uvedl Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000, které největší evropskou bezpečnostní show na Letišti Leoše Janáčka Ostrava organizuje.

Kvůli hygienickým opatřením je letos nutné mít předem na akci vstupenku. Celá distribuce probíhá pouze online prostřednictvím společnosti Ticketportal.

Rezervace vstupenek na Dny NATO v Ostravě

Za české vzdušné síly předvede schopnosti stíhacího letounu JAS-39 nový armádní display pilot Ondřej Španko, který se stal v pořadí pátým českým předváděcím pilotem tohoto stroje.

Na Dnech NATO v Ostravě o víkendu 18. a 19. září to pro něj bude v kokpitu gripenu domácí premiérové vystoupení. S letovými ukázkami na veřejnosti však má bohaté zkušenosti, když předtím předváděl stroje L-39 Albatros a L-159 Alca. Zkušený pilot s náletem přes 1 800 hodin předvede ve svém desetiminutovém vystoupení manévry s přetížením od -3 do +9G.

S gripenem v maďarských barvách se na Dny NATO vrací display pilot Máté Majerik, loňský vítěz ceny ostravského primátora za nejlepší leteckou ukázku. Maďarsko si stejně jako Česká republika stroje Gripen pronajímá.

Lehké víceúčelové bojové stroje konstrukčně vycházející z předchozích strojů Saab. Díky delta křídlu a takzvanému „kachnímu“ uspořádání vyniká výbornou obratností a postačuje mu krátká vzletová a přistávací dráha, což Majerik předvádí při svých vystoupeních.

Švédské letectvo pak kromě letounů Gripen pro dynamickou i statickou ukázku navíc představí ve vzduchu celou vývojovou řadu proudových bojových letounů z dílen Saabu. Díky účasti Švédské historické letky se mohou návštěvníci těšit na vystoupení letounu Tunnan, přezdívaného „Létající sud“, který byl prvním švédským proudovým strojem Saab vyráběným po roce 1950. Poslední J29F Tunnan byl z armády vyřazen v roce 1967.

Dny NATO

Letošní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky se uskuteční 18. a 19. září. Vstup na akci je zdarma. Poprvé musí mít návštěvníci vstupenku. Manipulační poplatek za její pořízení je 15 korun.

Loni se akce kvůli pandemii koronaviru uskutečnila ve zvláštním režimu bez diváků.

Je to ojedinělá nekomerční přehlídka, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co mají k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. 

Rekord v návštěvnosti je 225 tisíc diváků.

Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz

Na nebi se pak předvedou rovněž SK 35C Draken a mladší AJS37 Viggen, který byl švédskou armádou vyřazen až v roce 2005, kdy jej nahradily současné gripeny.

Kompletní česká sestava

Česká armáda chystá na letošní Dny NATO tradičně komplexní prezentaci letecké techniky současného letectva. Nad mošnovským letištěm se představí ve čtyřech dynamických ukázkách. Kromě zmiňovaného gripenu to budou letouny L-159 Alca, které předvedou simulaci úderu na pozemní cíl a rovněž tři typy vrtulníků.

Ve společné ukázce budou létat bojové Mi-24/35 a víceúčelové Mi-171 z 22. základny vrtulníkového letectva. Ty doplní vrtulník W3-A Sokol z 24. základny dopravního letectva, demonstrující pátrací a záchrannou operaci (SAR).

V rámci statiky armáda vůbec poprvé na veřejnosti ukáže nový turbovrtulový transportní letoun CASA C-295MW. Dva stroje této modernizované verze získali čeští letci teprve před pár měsíci.

Maďarské vzdušné síly kromě gripenu do Ostravy vyšlou premiérově víceúčelový vrtulník H-145M, který jim slouží teprve od roku 2019.

Na statické ukázce se představí vedle bitevníků Mi-24 „Hind“. Maďarsko podobně jako Česká republika řeší problémy s dosluhující sovětskou technikou a jako náhradu za vrtulníky Mil si vybralo právě stroje Eurocopter H-145M. Od civilní verze se odlišuje přídavnou balistickou ochranou a především možností zavěsit známé kulomety M134 Minigun či jiné zbraňové systémy.

„Máme radost, že tak krátce po zavedení do služby se Maďarsko pochlubí svým nejnovějším přírůstkem, ale zároveň i vrtulníkem Mi-24, který bude za pár let vyřazen,“ konstatoval Pavlačík.

inc natoaktual.cz
zpět na článek