natoaktual.cz

Vrtulníky pro speciální operace mají nové vybavení. Rozšíří spektrum misí

5. března 2021  12:29
Státní podnik LOM Praha dokončil další etapu modernizace vrtulníků Mi-171 ŠM určených pro jednotku speciálních vzdušných operací (SOATU – Special Operation Air Task Unit). Stroje dostaly nové vybavení pro rozšíření spektra misí a zvýšení bezpečnosti posádek.  

Vrtulník Mi-171 ŠM pro jednotku podpory speciálních operací SOATU | foto: LOM Praha

Po prototypové zástavbě na vrtulníku s číslem 9781 prošlo úpravami hned několik strojů Mi-171Š, které už byly v minulosti modernizovány.

„Z hlediska avioniky jsou tyto vrtulníky plně interoperabilní s aliančními jednotkami, a ne neprávem jsou označovány jako nejlépe vybavené Mi-171Š na světě,“ uvedl šéf modernizací a modifikací firmy Jan Kalita.

Z hlediska letové bezpečnosti došlo v první fázi projektu u vrtulníků k úpravě indikace letových přístrojů z metrických na imperiální jednotky.

V druhé, rozsahem podstatně větší části projektu, pak byly vrtulníky dovybaveny „drakovými“ prvky, tedy na konstrukci vrtulníku. „Významným způsobem rozšíří portfolio misí strojů, ale také zjednoduší manipulaci s nákladem a zvýší pasivní bezpečnost posádky, zejména palubního inženýra,“ dodal.

Vrtulníky pro speciální operace teď dostaly nové palubní jeřáby Breeze-Eastern 29900-59 s nosností 600 liber (272 kg) a podstatně vyšší rychlostí navíjení. Doposud byly ve strojích instalovány dva typy. Jeden s nosností 150 kg a druhý s nosností až 300 kg. Te však samotný vážil téměř 180 kg a zabíral velkou část nákladové kabiny.

SOATU

(Special Operation Aviation Task Unit) 

Vrtulníková jednotka pro podporu speciálních operací, která spolupracuje především s 601. skupinou speciálních sil. 

Jednotka je vybavena 6 upravenými vrtulníky Mil Mi-171ŠM, které splňují nejpřísnější světové standardy. Vrtulníky jsou vyzbrojeny dvojicí rotačních kulometů M-134D-H Minigun a rozsáhlým elektronickým a senzorickým vybavením. 

Vybaveny jsou také systémem na ochlazování výfukových plynů nebo optoelektronickým pouzdrem FLIR v přídi vrtulníku.

V nosníku nového jeřábu je navíc integrován speciální hák Tyler sloužící k zavěšení lana „fast-rope“ pro rychlé slanění nebo horolezeckého lana pro výsadky. Součástí montáže jeřábu je pak i stupačka pod levé dveře vrtulníku, která zjednoduší vtažení nákladu nebo zachraňované osoby do kabiny.

Do nákladní kabiny byl instalován systém kolejnic k upínání nákladu, válečkových drah a dalšího vybavení, včetně pancéřování. „Tento systém výrazně zjednoduší práci s nákladem a umožní upevnění standardizovaným způsobem využívaným v NATO včetně možnosti jednoduché práce s používanými paletami,“ konstatoval Kalita.

Do systému jsou také upínány nově zkonstruované desky palubních zbraní M-134DH „Minigun“, které jsou lehčí a díky novému upínání umožňují jednoduší instalace.

Posledním prvkem, avšak ne nejméně důležitým, je podle Kality unikátní poutací systém palubního inženýra. Ten umožňuje práci v kokpitu, ale v případě možné havárie zabrání volný pohyb palubního inženýra po kabině, což v minulosti vedlo ke zranění jeho i ostatních členů posádky. 

Původní poutací systém přitom používali vojáci velmi omezeně, protože znemožňoval pohyb palubního inženýra a tím i výkon jeho úkolů. „Nyní jsou použité samonavíjecí pásy od firmy Schroth, která je renomovaným výrobcem leteckých bezpečnostních prvků,“ dodal Kalita.

inc natoaktual.cz
zpět na článek