natoaktual.cz

Obrana nakupuje špičkové pasivní sledovací systémy za 1,5 miliardy

14. ledna 2020  15:11
Ministerstvo obrany podepsalo smlouvu na nákup dvou moderních kompletů pasivních sledovacích systémů DPET za 1,5 miliardy korun. Jádro každého kompletu tvoří špičkový sledovací systém Věra NG pardubického výrobce Era, který je schopen odhalit a sledovat v okruhu několika set kilometrů až 200 cílů, aniž by byl sám odhalen.  

Pasivní sledovací systém VERA-NG | foto: Era Pardubice

„Na využití pasivních sledovacích systémů se Armáda České republiky dlouhodobě specializuje. Nákup nových špičkových technologií schopnosti našich vojáků v této oblasti ještě více posílí,“ uvedl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO).

Každý z kompletů tvoří pasivní sledovací systém Věra NG, pět přepravních vozidel Tatra T-815 8x8, terénní automobily, stany a další vybavení. Systémy DPET (Deployable Passive ESM Trucker) jsou novou generací mobilních pasivních sledovacích systémů Věra S/M, které česká armáda používá od roku 2000.

Dovedou skrytě zjišťovat, analyzovat a vyhodnocovat primární radiolokační data, umožňují zmapování, určení přesné polohy a automatické sledování pozemních, leteckých i hladinových cílů a informace v reálném čase předávají do národních nebo aliančních systémů velení a řízení.

Historie pasivních systémů

Vývoj pasivního systému Věra navázal na předchozí generace pasivních sledovacích systémů, které měla ve výzbroji už Československá lidová armáda. Princip už v padesátých letech objevil tým brněnského výzkumníka Vlastimila Pecha.

První takový vojenský systém z roku 1963 nesl označení „Kopáč“ a mohl sledovat 6 cílů. V roce 1979 přišel systém „Ramona“ (v kódu NATO jako „Soft Ball“), schopný sledovat najednou až sledovat 20 cílů.

Legendárním se pak stal systém „Tamara“ (v kódu NATO jako „Trash Can“), zavedený do výzbroje v roce 1987, o kterém se počátkem 90. let rozšířily masivně informace, že je schopen odhalit i americké „neviditelné“ letouny s technologií „Stealth“. To sice byl, ale jen za určitých podmínek, kdy měl letoun zapnutý radar, nebo vysílal. Systém byl schopen sledovat najednou až 23 radarových cílů a signály ze 48 automatických odpovídačů letounů.

Všechny systémy pocházely z dílen pardubické Tesly.

Systém „Věra“ pak vznikal od roku 1994 v nové společnosti Era, kterou založili bývalí pracovníci zkrachovalé Tesly, kteří znali „tajemství“ systému Tamara. Zároveň firma vyvinula i civilní verze pasivních sledovacích systémů, které se používají na letištích po celém světě.

Pasivní sledovací systém na rozdíl od klasického radaru nic nevysílá, ale sám elektromagnetické signály monitoruje. Systém tak dokáže odhalit a sledovat letadlo, plavidlo nebo pozemní cíl, aniž by byl sám odhalen. V roce 2014 dva systémy Věra NG koupila i Severoatlantická aliance.

Nejnovější verze je v pořadí již pátou generací. Dovede nepřetržitě monitorovat oblast na vzdálenost až 400 kilometrů a sledovat najednou až 200 různých cílů, velmi přesně stanovit jejich vzdálenost, výšku i trajektorii pohybu.

Armáda měla požadavky na vysokou mobilitu a možnost jednoduché přepravy transportními letouny pro případné nasazení v zahraničních operacích. Nový systém je vysoce variabilní a vojáci ho mohou podle potřeby nasadit ve složitější či jednodušší variantě.

Smlouvu na dodávky dvou nových kompletů pro armádu za 1,5 miliardy korun s DPH v úterý podepsali náměstek ministra obrany pro vyzbrojování a akvizice Filip Říha a generální ředitel pardubického výrobce Era Viktor Sotona.

„Nové komplety obdrží vojáci v letech 2021 a 2023. Cena je v místě a čase obvyklá, což máme ověřeno nezávislým znaleckým posudkem,“ konstatoval Říha.

Ministerstvo obrany přitom původně předpokládalo, že za dva nové systémy zaplatí zhruba 645 milionů korun bez DPH. Původní odhadovaná cena ale vycházela ze starého ocenění z roku 2015 a navíc odrážela hodnotu starší generace sledovacího systému.

inc natoaktual.cz
zpět na článek