natoaktual.cz

Obrana kupuje dva nové letouny CASA, současnou flotilu čeká modernizace

16. prosince 2019  10:26
Česká armáda rozšíří stávající flotilu čtyř taktických transportních letounů CASA o další dva stroje stejného typu. Smlouvu na dodávku nových letounů za zhruba 1,94 miliardy korun podepsali v pondělí zástupci ministerstva obrany. Dalších 360 milionů korun bude stát modernizace přístrojů a avioniky těch současných.  

Armádní letoun C-295M CASA | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

„Po radiolokátorech MADR a vrtulnících jde v krátké době o další úspěšně dokončený projekt, který zvýší schopnosti naší armády. Letouny CASA jsou spolehlivé a v praxi vyzkoušené. Výši ceny máme ověřenou nezávislým znaleckým posudkem,„ potvrdil ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO).

Smlouvy na nákup nových strojů v nejnovější verzi s označením C-295MW a modernizaci těch současných podepsal se španělským výrobcem v pondělí dopoledne náměstek ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha.

FOTOGRAFIE

Zahajovací průlet Dnů NATO v Ostravě. CASA C-295 v doprovodu dvojice L-159 Alca
Letoun CASA českých vzdušných sil po přistání ve španělské Zaragoze
Letoun C-295 CASA přistává na trávě
Leton C-295M CASA českých vzdušných sil

Cena za dva nové letouny je nižší, než ministerstvo obrany předpokládalo. Původně počítala obrana s tím, že za stroje zaplatí asi 2,29 miliardy korun bez DPH. Cenu se podařilo o 500 milionů snížit především díky rychlejším vyjednáváním.

„Díky urychlení akvizice a vyjednaným podmínkám letouny získáváme s úsporou přibližně půl miliardy korun oproti současným cenám. Navíc pokud bychom s akvizicí otáleli, první nový stroj bychom získali nejdříve v roce 2023,“ konstatoval Říha.

Obrana s nákupem dalších letounů sice počítala, ale nejdříve za dva až tři roky, španělský výrobce počátkem roku ovšem nabídl dva už vyrobené letouny za výrazně výhodnějších podmínek s tím, že je „ale potřeba jednat rychle“.

Součástí kontraktu bude i pořízení operačního vybavení, náhradních dílů nebo pozemního vybavení. Flotila čtyř armádních transportních letounů CASA se rozroste na šest. Jeden z nových strojů by mělo dopravní letectvo dostat příští rok, další pak v roce 2021. Stroje, které armáda používá, navíc čeká modernizace za 360 milionů korun. Letouny dostanou nové komunikační přístroje a avioniku.

CASA C-295M

Dvoumotorový turbovrtulový taktický transportní letoun pro krátké a střední vzdálenosti pro přepravu osob a materiálu. Česká armáda převzala od výrobce čtyři letouny v roce 2010. Kapacita je 66 osob nebo 46 výsadkářů s plnou výzbrojí. Letoun je možné rychle upravit pro evakuaci zraněných a nemocných na 24 nosítkách s odborným lékařským doprovodem nebo vybavit jednotkou intenzivní péče.

  • Délka: 24,5 m
  • Rozpětí: 25,81 m
  • Výška: 8,66 m
  • Max.rychlost: 576 km/h
  • Max. vzlet. hmotnost: 23,2 t
  • Ces. rychlost: 480 km/h
  • Dolet: 5 630 km
  • Prak. dostup: 9 150 m
  • Posádka: 2 osoby
  • Užit. zatížení: 9,2 t

Za předchozí čtyři letouny s celou řadou nadstandardní výbavy obrana zaplatila zhruba 3,5 miliardy korun. České letectvo podle expertů získalo asi nejlépe vybavené letouny tohoto typu ze všech tehdejších uživatelů. Sousední Polsko například stroje CASA pořizovalo za nižší cenu, ale pouze s minimální nezbytnou výbavou.

O nákupu transportních letounů CASA rozhodla druhá vláda Mirka Topolánka (ODS) v dubnu 2009, kdy už byla v demisi poté, co jí Sněmovna vyslovila nedůvěru. Okolnostmi nákupu se doposud zabývá soud.

I přes počáteční technické potíže při zavádění do služby letouny dosud nalétaly přes 15 tisíc letových hodin a přepravily přes 65 tisíc lidí. Plní nejrůznější taktické úkoly, od výcviku, přes dopravu materiálu i vojáků, ale podílejí se také na přepravě ústavních činitelů.

Jeden ze strojů je dlouhodobě od roku 2013 nasazen v misi MFO na Sinajském poloostrově. Stroj českých vzdušných sil tam přitom zajišťuje klíčové přepravní kapacity mise mezi jednotlivými základnami, ale také slouží pro pozorovací lety.

Dvojice dalších letounů CASA by přímo nahradila dosluhující stárnoucí letouny Jak-40. Třímotorové dopravní stroje ještě sovětské výroby jsou ve službě od první poloviny osmdesátých let.

inc natoaktual.cz
zpět na článek