natoaktual.cz

Aero podepsalo kontrakt na servis a modernizace armádních letounů L-159

29. května 2019  20:42
Letecký výrobce Aero Vodochody podepsal na veletrhu IDET v Brně s ministerstvem obrany kontrakt na servis a modernizaci šestnácti armádních letounů L-159. Zakázka za 1,6 miliardy korun má prodloužit provozuschopnost letounů až na čtyřicet let.  

Bitevníky L-159 Alca | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Podzvukové stroje L-159 české armády má jejich výrobce servisovat během následujících letech v rámci takzvaných periodických prací po šestnácti letech jejich provozu. Podle šéfa představenstva Aera Dietera Johna bude první z letounů dokončen v průběhu 14 měsíců. Práce na dalších strojích by pak měla trvat jen zhruba 10 měsíců.

SPECIÁL: Veletrh IDET 2019 v Brně

Příloha natoaktual.cz

„České letectvo je naším dlouhodobým partnerem a tato smlouva není jen o servisu existujících letadel, ale také o jejich modernizaci. V jejím rámci se bude zavádět například NVG systém nočního vidění,“ konstatoval John.

Jde v pořadí už o druhý takový servis českých jednomístných letounů L-159, první po osmi letech provozu provádělo Aero v letech 2009 až 2013. Nově podepsaná smlouva zahrnuje obnovu provozní doby na dalších osm let a také několik vylepšení.

Kromě úpravy letounů pro použití brýlí nočního vidění bude do letounů nainstalováno zařízení ESIS (Electronic Standby Instrument Systém). Záložní elektronický zobrazovač je schopný nahradit několik jiných záložních přístrojů a ukazatelů a poskytnout pilotovi nutné údaje o poloze, vzdušné rychlosti, barometrické výšce, rychlosti, stoupání a klesání či kurzu v případě selhání běžných přístrojů.

„Aero dlouhodobě vyvíjí nové úpravy L-159 tak, aby byl letoun stále udržován moderní a v konfiguraci schopné plnit požadavky současné i budoucí armády. Smlouva umožní nainstalovat do letounů tyto nové modifikace, které jsou již odzkoušené armádou,“ konstatoval viceprezident vojenských programů Aera Jan Štechr.

Servis a vylepšení podle něj mají zajistit, že letoun armáda bude moci provozovat maximální možnou dobu, tedy až 40 let. „Jsme v polovině jejich života a věřím, že druhou polovinu zvládneme stejně dobře,“ uvedl Štechr.

Podle náměstka ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filipa Říhy se potvrzuje, jak důležitou roli hrají domácí firmy při budování a udržování schopností české armády. „Podpis smlouvy je pro nás velice důležitý jako součást prodloužení provozuschopnosti letounů,“ řekl.

České Vzdušné síly v současnosti provozují šestnáct jednomístných letounů L-159 a pět dvoumístných cvičných letounů L-159T1+. Kromě toho v nejbližších dnech předá Aero české armádě tři dvoumístné letouny L-159T2.

Babiš: dotáhněme nákup cvičných L-39NG

Už od loňského podzimu plánuje ministerstvo obrany také nákup až šesti nových letounů L-39NG z dílen Aera. Mají sloužit pro výcvik armádních pilotů. Novou generaci úspěšného stroje L-39 Albatros představil výrobce v říjnu.

Zájem už obrana deklarovala několikrát, ale jednání o nákupu zatím brzdilo zpracování odborného posudku. Podle ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) už jeho resort posudek má a po vyhodnocení jej v nejbližší době předloží vládě. Armáda dosud používá k výcviku několik strojů L-39 Albatros. Vzdušné síly mají „papírově“ ještě 6 těchto strojů a dalších 7 letounů provozuje Centrum leteckého výcviku v Pardubicích.

„Požadoval jsem po resortu obrany, aby nákup L-39NG pro armádu byl mimořádně výhodný. Chodím po světě a i já osobně toto high-tech letadlo nabízím. Reference, že ho používá česká armáda, je důležitá,“ uvedl během veletrhu premiér Andrej Babiš (ANO). Jako obchodník by podle svých slov chtěl cenu pro českou armádu a potažmo stát co nejvýhodnější.

Připomněl, že zájem o letoun má Thajsko. prodej do této asijské země by pak mohl otevřít letounu otevřít dveře pro obchody například ve Vietnamu nebo Singapuru. „Šéf thajského letectva by měl zkusit letoun sám někdy v srpnu. Potřebujeme, aby se stroj začal prodávat a měl dobré reference,“ dodal premiér.

inc natoaktual.cz
zpět na článek