natoaktual.cz

Minometná jednotka cvičí s těžkotonážními vozidly pro misi v Pobaltí

15. ledna 2018  11:31
Přeškolením na nová těžká nákladní vozidla Tatra začala příprava minometné jednotky ze 71. mechanizovaného praporu z Hranic na připravované nasazení v Pobaltí. Od poloviny roku bude minometná četa působit v rámci kanadského bojového uskupení na území Lotyšska k odstrašení Ruska.  

Armádní Tatra T-815 8x8 PRAM pro převoz 120mm minometu 71. mechanizovaného praporu | foto: Radek Hampl, 71.mpr

Česká republika podle schváleného mandátu zahraničních misí vyšle v polovině roku dvě jednotky do mnohonárodních bojových uskupení členských států NATO rozmístěných v pobaltských republikách a v Polsku v rámci takzvané alianční předsunuté přítomnosti (eFP – enhanced Forward Presence).

Předsunuté jednotky NATO

Rozmístění a složení vícenárodních praporů NATO v Pobaltí a Polsku v červnu 2017

Na vzniku a rozmístění čtyř vícenárodních praporů se dohodly členské země NATO kvůli posílení své schopnosti odstrašení vůči Rusku v reakci na anexi Krymu. Důvodem je obava aliančních členů na takzvaném východním křídle z ruské politiky. V každé ze zmíněných zemí je rozmístěno zhruba 1 000 spojeneckých vojáků, kteří se po nějaké době střídají. Praporu v Estonsku velí Británie, v Litvě Německo, v Lotyšsku Kanada a v Polsku USA. Do praporů pak přispívají jednotlivé alianční země.

Mechanizovaná rota, tedy 250 vojáků, má operovat v sestavě německého bojového uskupení v Litvě. Minometná četa, tedy 40 vojáků, bude působit v rámci kanadského bojového uskupení na území Lotyšska.

A právě minometná jednotka začala v uplynulých dnech s důkladnými přípravami na zahraniční nasazení. Vojáci totiž na sklonku loňského roku dostali nová těžká nákladní vozidla Tatra 815 8x8 PRAM, určená k převozu 120mm minometu. Automobily nahradily dosluhující a zastaralé vozy Praga V3S.

Všichni řidiči minometných baterií proto nyní procházejí přeškolením na nový typ vozidla. „Řidič při něm musí prokázat bezpečné ovládání vozidla ve specifických podmínkách jeho používání,“ konstatoval koordinátor přípravy řidičů Jiří Pospíšil.

Přeškolení je základem pro další speciální přípravu, při níž řidiči budou muset vozidla zvládnout v extrémních podmínkách. „Na speciálním polygonu trénují jízdu na extrémních překážkách, zjišťují chování vozidla v těchto situacích a nacvičují správné reakce na ně. Součástí výcviku je i vyprošťování techniky zapadlé do písečného terénu,“ popsal jeden z instruktorů Jiří Smeták.

Součástí speciálního výcviku je pak i nácvik správných reakcí v různých rychlostech vozidla, praktické zvládnutí intenzívního brzdění, kontroly smyku či aquaplanningu nebo při extrémním náklonu terénu. Až 38 tun vážící vozidlo s pancéřovanou kabinou je určeno k převozu těžkého minometu na korbě společně se zásobou munice. K manipulaci s ním i s municí slouží speciální hydraulická rampa na zádi vozu.

Posádka vozu má také k dispozici speciální sedadla, která ji chrání před účinky výbuchu pod vozidlem. Ve střeše kabiny je pak poklop s lafetací, která umožňuje instalaci různých palných zbraní.

inc natoaktual.cz
zpět na článek