natoaktual.cz

Dnes tankují bombardéry. Létající benzinkou šest kilometrů nad Českem

31. srpna 2017  21:56
Pro členy posádky amerického tankeru KC-135 to je rutinní mise. Běžný pracovní den. Na pardubickém letišti s nimi usedám do útrob téhle létající benzinky, ze které si během zhruba hodinového letu někde nad Českem vycucnou palivo za letu vojenské letouny během rozsáhlého cvičení Ample Strike.  

Americký bombardér B-1B Lancer doplňuje nad Českem palivo z létajícího tankeru KC-135 | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Bezpečnostní poučení, připoutat a start. Za pár minut už stoupáme prudce nahoru, abychom poté zhruba v šesti a půl kilometrové výšce opisovali okruh nad Jižními Čechami.

„Některé manévry, které děláme jsou někdy trochu agresivnější, než v běžných linkových letounech. Ale většinou je let vlastně velmi podobný,“ tvrdí pilot Edward Conner.

Fotografie

Americký tanker KC-135 na pardubickém letišti
V kabině. V kokpitu amerického tankeru KC-135
„Boomer“. Nevelký průzor na zádi tankeru, kterým operátor řídí napojení...
Americké strategické bombardéry B-1B Lancer nad Českem po dotankování paliva za...

Mimochodem, i z téhle výšky jadernou elektrárnu Temelín bezpečně identifikujete.

„Dnes budou tankovat dva bombardéry B-1B,“ oznámí palubní technik. Po půlhodince letu se skutečně vyloupne dvojice amerických strategických bombardérů schopných nést jaderné zbraně.

Ve zhruba šestisetkilometrové rychlosti se přibližují postupně, jako ve frontě, k zádi létající benzínky.

Boeing KC-135 Stratotanker využívá americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu už více jak půlstoletí. Kromě toho může sloužit i k přepravě cestujících a nákladu.

Stratotanker má celkem 10 nádrží na palivo. Po třech v každém křídle, jednu na dolní palubě mezi křídly, další dvě na dolní palubě před křídly a za křídly a poslední vzadu na letové palubě. Celkem je letoun schopen pojmout až 90 tun paliva.

KC-135 Stratotanker

  • Posádka: 3-4
  • Kapacita: 37 cestujících
  • Užitečný náklad: 37,6 t (náklad), 90 t (palivo)
  • Rozpětí: 39,88 m
  • Délka: 41,53 m
  • Výška: 12,70 m
  • Prázdná hmotnost: 44,6 t
  • Max. vzletová hmotnost : 146 t
  • Pohon: 4x dvouproudový motor
  • Cestovní rychlost: 853 km/h
  • Maximální rychlost: 933 km/h
  • Dolet: podle zatížení až do 17 766 km
  • Dostup: 15 240 m

To si „zákazník“ vysoko na obloze natankuje přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi. Rameno obsluhuje a sleduje nevelkým průzorem speciální operátor - takzvaný „Boomer“ (Boom Operator). Ležící na břiše v malém nízkém prostoru na zádi ovládá rameno a je zodpověný za úspěšné propojení i samotné natankování.

„Pět tisíc galonu paliva do každého,“ usmívá se Bradley Musick, když úspěšně „napíchne“ první z bombardérů. Palivo proudí ramenem do letounu pod velkým tlakem. Přečerpat více jak 18 tisíc litrů zabere pár minut.

Odpojení. A další zákazník se přibližuje.

„Je to obvyklá mise, náš primární úkol. Obvykle máme jednu takovou denně,“ konstatuje Musick. S ostatními členy Národní gardy z Nebrasky je v Česku na dva týdny. Pouze na cvičení Ample Strike. Pak se vrátí za oceán.

Do Pardubic vyslali Američané dva tankery a celkem čtyři posádky, které se v úkolech střídají. Druhý z tankerů je vybaven také tankovacími hadicemi s koši pro doplňování paliva například letounů Gripen českého letectva.

V tomto případě je více na pilotovi „zákazníkovi“, aby se trefil a s tankerem se propojil. Ale v obou případech je to pro piloty takříkajíc „vyšší dívčí“. Náročný manévr, který vyžaduje přesnost a perfektní soustředění.

Hotovo, úkol splněn. Oba bombardéry mizí ve formaci pryč a my začínáme opět sestupovat. Po hodině a čtvrt jsme opět na ploše pardubického letiště. Oči si chvíli z přítmí tankeru zvykají na ostré slunce. Posádka má po pro dnešek padla. Převlékne se do civilu a pomalu se šourá z letiště.

Lubomír Světnička natoaktual.cz
zpět na článek