Nové letouny má výrobce brazilskému letectvu dodat do roku 2020. Brazílie za nejmodernější variantu Gripen NG (Jas-39 Gripen E), kterou si před časem vybralo také například Švýcarsko, zaplatí v přepočtu přes 90 miliard korun.
"Jsme připraveni zahájit průmyslovou spolupráci, jak bylo plánováno, s pozitivními účinky na brazilský průmysl," uvedl generální ředitel společnosti Saab Håkan Buskhe.
Kde slouží Gripen
|
V konečné fázi výběru se brazilská vláda kromě švédských gripenů rozhodovala mezi letouny Rafale francouzského výrobce Dassault a F/A-18 Super Hornet z dílem amerického Boeingu. Tomu ale podle analytiků uškodil nedávný skandál americké NSA.
Vztahy Brazílie a USA ochladly letos v srpnu poté, co bývalý technik americké NSA Edward Snowden zveřejnil informace o "špehování" politiků po celém světě. Národní bezpečnostní agentura měla podle něj zaznamenávat telefonní hovory i brazilské prezidentky a jejích nejbližších spolupracovníků.
Brazílie sice platí na jihoamerickém kontinentu za bezkonfliktní zemi, nicméně za jednu z dlouhodobých priorit považuje ochranu svých dlouhých hranic včetně ropných nalezišť na pobřeží a deštných pralesů Amazonie.
"Jsme mírumilovná země, ale nebudeme bezbranní," prohlásila k nákupu letounů brazilská prezidentka Dilma Rousseffová.
Gripen v Brazílii zvítězil hlavně díky nejpříznivější ceně a nízkým provozním nákladům. Nahradí dosluhující letouny Mirage 2000.
První stroje je výrobce schopen dodat v roce 2018. Každý rok by brazilské vzdušné síly měly obdržet 12 gripenů. Součástí kontraktu mají být i miliardové offsetové programy. Saab chce úzce spolupracovat s tradičním brazilským výrobcem letadel Embraer.
Úspěch v Brazílii a očekávaná "definitivní" objednávka ze Švýcarska budou mít dopad i na samotné švédské vzdušné síly. S každým prodaným gripenem do zahraničí se totiž snižují náklady na pořízení šedesáti kusů nejmodernější verze letounu pro vlastní letectvo.