"Dnes jsme viděli malý, ale významný bod budoucího obrazu našeho námořnictva, kdy začínáme integrovat bezpilotní systémy do nejkomplexnějšího bojového prostředí, které dnes existuje: nukleárně poháněné letadlové lodi," prohlásil po úspěšném testu šéf námořního letectva viceadmirál David Buss.
Je jako z Batmanovy dílny. Nejmodernější bezpilotní stroj X-47B, tedy respektive technologický demonstrátor, existuje zatím ve dvou exemplářích. Velení amerického námořnictva a potažmo i Pentagon v něm však vidí historický skok v celé technologii bezpilotních letounů a létání vůbec.
Dalekonosný a radarům neviditelný stroj se už do dějin zapsal hned počátkem května, kdy zvládl jeden z nejobtížnějších leteckých manévrů. Jako první robot poprvé přistál s pomocí háku a brzdného lana na simulátoru letadlové lodi.
Den "D" však plánovalo námořnictvo právě na dnešek, tedy na úterý 14. května. Stroj měl odstartovat z paluby skutečné letadlové lodi a z vod Atlantiku doletět a úspěšně přistát na základně Patuxent River v americkém Marylandu.
"Námořní letectvo se v úterý navždy změní, jsme svědky vůbec prvního uvedení letadla bez posádky na moderní letadlové lodi," uvedl admirál Mat Winter, výkonný šéf programu bezpilotních prostředků a úderných zbraní.
Krátce po poledni středoevropského času velení námořnictva potvrdilo, že na palubě letadlové lodi začaly přípravy stroje k testovacímu letu.
Zkouška vyšla na poprvé
Bezpilotní letoun pak odstartoval s pomocí katapultu z paluby v 16:18 (SEČ) a provedl několik plánovaných nízkých přiblížení zpět k letadlové lodi. Pak zamířil do své cílové stanice v Marylandu. Let trval 65 minut.
Během několika příštích týdnů námořnictvo testy ještě zopakuje a vyzkouší i obrácenou trasu, tedy že stroj přistane na palubě letadlové lodi.
A proč tolik povyku kvůli jednomu bezpilotnímu letounu? Odpověď není jednoduchá. Ačkoliv přesné specifikace a schopnosti X-47B obestírá neproniknutelná stěna pochopitelného utajení, celou řadu technických údajů námořnictvo spolu s výrobcem prozrazují.
Hlavní předností mají být velký dolet stroje - přes 2 100 námořních mil (takřka 3 900 kilometrů). Dále pak pokročilé technologie Stealth, které stroj činí neviditelným pro radary, a také nosnost, když je letoun schopen unést dvě laserem naváděné pumy (až 2 000 kilogramů).
To vše má v budoucnu umožnit námořnictvu podnikat špionážní, průzkumné nebo přesné úderné akce daleko od nepřátelského území.
Technická data X-47BJde o technický demonstrátor bezpilotního bojového stroje, který vyvinula americká firma Northrop Grumman. Odhady hovoří, že celkové náklady projektu přesáhly 800 milionů dolarů.
Zdroj: US NAVY |
Hlavním technologickým skokem však má být zatím nevídaná nezávislost strojů na lidském faktoru, což byl jeden z požadavků námořnictva.
Stroje mají být schopny startovat z palub letadlových lodí ve dne v noci, ve vzduchu samy identifikovat cíle, předávat průzkumné informace nebo doplňovat palivo za letu.
Cílem je vytvořit a integrovat do operačních zařízení letadlových lodí takový systém, který by zajišťoval čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnů například průzkum a ochranu lodí.
Takový plán na druhou stranu vyvolává obavy některých organizací ze zařazování autonomních válečných robotů do výzbroje amerických sil.
Například Human Rights Watch ve své nedávné zprávě označila právě X-47B za prototyp "zabijáckého robota", který představuje přechod ve vývoji zbraní k plně samostatným systémům, které budou vyžadovat jen minimální lidské zásahy.