natoaktual.cz

Gripeny všech zemí, spojte se! Češi létají s jihoafrickými piloty

4. dubna 2012  15:26
Gripen, kam se podíváš. V malém švédském městečku Ronneby to teď platí dvojnásob. Na zdejší základně právě vrcholí největší společné manévry zemí, které tyto nadzvukové stroje mají ve výzbroji. Vzdušné souboje na nebi zde svádějí kromě domácích i stíhači z Česka, Maďarska a poprvé také z Jihoafrické republiky.  

Cvičení Lion Effort ve švédském Ronneby | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Poklidné ticho nad městečkem Ronneby na jihovýchodě Švédska teď každou chvíli prořízne hlasité burácení leteckých motorů. Během pár minut jsou ze zdejší základny F 17 ve vzduchu až tři desítky stíhaček Gripen. Nevídaný obrázek. Unikátních leteckých manévrů pojmenovaných Lion Effort se totiž účastní letci ze všech pěti zemí, kde letouny Jas-39 Gripen slouží.

Kde slouží gripen

Švédsko - 175
Česká rep. - 14
Maďarsko - 14
Jihoafrická rep. - 28
Thajsko - 12
Británie - 1

Na nebi se prohánějí letouny ve švédských, českých, maďarských a nově i jihoafrických barvách. Chybějí jen ty thajské, protože tamější vzdušné síly dostaly první zásilku šesti gripenů teprve loni v létě a na manévrech jsou Thajci proto zatím jen v roli pozorovatelů.

V třísetkilometrovém pásu nad jižním Švédskem a chladnými vodami Baltského moře procvičují nejrůznější bojové mise. Od vzdušných soubojů jeden na jednoho a dva na dva, přes letecké údery na pozemní cíle až po společné operace hromadných formací, do kterých jsou zapojeny desítky strojů najednou.

"Létáme už celý týden. Dopoledne souboje a odpoledne společné mise. Dostaneme informace, ze kterých vyčteme úkoly a naplánujeme misi. Každá trvá jeden a půl až dvě hodiny a jsou do nich zakomponována všechna letadla," popsal nasazení jeden z českých pilotů Petr Michenka.

Situační mapa cvičení Lion Effort ve švédském Ronneby
Cvičení letounů Jas-39 Gripen ve švédském Ronneby

České bitevníky v roli nepřátel

Kromě tří gripenů mají čeští letci ve Švédsku i trojici podzvukových bitevníků L-159 Alca. V cvičných misích většinou představují nepřátelské stroje a létají s nimi mladí čáslavští piloti, aby získali mezinárodní zkušenosti. Při jedné z misí například bitevníky vystartovaly k úderům na pozemní cíle. Čeští stíhači v gripenech jim zajišťovali ochranu.

"Cíl byl chráněn ještě protivzdušnou obranou, takže bylo potřeba dodatečně řešit její vyřazení. Proti našim alkám působili ostatní stíhači. My jsme měli za úkol hrozby odstranit a bitevníky chránit, aby měly bezpečnou cestu nad cíl a zpět. Povedlo se," popsal jeden z úkolů Michenka.

Jak vypadá cvičný boj

Po startu se letouny dostanou podle druhu procvičované mise na předem určené pozice. Operace začíná. Bitevníky letí k cíli ke zničení a české gripeny je chrání před "nepřátelskými" stroji, které mají bitevníky zneškodnit. Jakmile se objeví nepřítel a pilot dostane povolení, cíl si zaměří radarem. "Zároveň si ověří, zda nepřátelský letoun může sestřelit hned nebo musí s útokem například počkat, než se cíl dostane do nějakého prostoru, kde může být sestřelen. Jestliže jsou podmínky splněny, pilot provede simulovaný odpal na cíl v rámci dostřelu munice. Přímo v systému se mu zobrazí, že raketa odešla," popsal simulaci pilot Petr Michenka. Podle manévru cíle je pak vyhodnoceno, zda byl cíl zničen, nebo jestli unikl.

On i ostatní čeští letci a personál tady mají u svých zahraničních kolegů velký respekt. Až obdivně vzhlížejí k českým letcům i zahraniční novináři a experti, kteří cvičení sledují. Tak třeba Švýcaři, kteří připravují nákup 22 gripenů, se diví tomu, jak Češi před časem dokázali s pouhými čtrnácti stroji chránit vzdušný prostor doma a zároveň v rámci mise NATO i nad třemi pobaltskými zeměmi. Mimochodem, letos na podzim si to zopakují. Jihoafričani zase nešetří slovy chvály na to, že čeští letci za své umění získali prestižní titul pro nejlepší mezi elitními tygřími letkami NATO.

I tady musí mít čeští letci "něco extra". Nemají totiž v letounech speciální systém pro šifrovaný přenos dat Link 16, díky kterému si letouny, ale i lodě nebo pozemní jednotky mohou navzájem vyměňovat obraz o bojišti v reálném čase. Do cvičných misí švédské letectvo nasazuje speciální letoun velení a řízení Saab 340 Erieye AEW, který ve vzduchu operace sleduje a řídí a přenáší jednotlivým pilotům přímo na displeje jejich strojů aktuální situaci. 

S tím se tady ale Češi tady umí vypořádat. "Samozřejmě mají výhodu. My jsme schopni společně sdílet data díky bojovému systému, který má gripen zakomponován sám v sobě. Je to otázka toho, jak dobře misi naplánujete," konstatoval Michenka.

Letecké manévry letounů gripen ve švédském Ronneby

Osamělí lovci z jihu Afriky

Čeští letci tak podle něj působí více autonomně. Zatímco ostatní včetně Maďarů, kteří si systém přenosu dat pořídili krátce před manévry a testují ho, vidí v kokpitu doslova všechno, Češi si umějí udělat "skromnější" obrázek o situaci na bojišti i z radaru. Když například během prvních cvičných misí Češi létali společně s Jihoafričany a jeden z jihoafrických gripenů musel náhle opustit hlídkovou formaci, český gripen ho pak bez problémů nahradil a působily společně jako kombinovaný pár. Společně bojovaly proti Maďarům a Švédům.

"Letadla mají krátce a mají jiný přístup k taktice. V jižní Africe působí víceméně izolovaně, takže mají problémy s kombinovanými operacemi. Letci jsou to dobří, ale létání ve velkém balíku bylo pro ně nové," řekl Michenka. Navíc s Jihoafričany působili Češi v roli nepřátel a ti tady mají během cvičných misí například uměle omezený dostřel raket.

Gripen jihoafrických vzdušných sil na cvičení Lion Effort ve švédském Ronneby
Talisman v kabině gripenu jihoafrických vzdušných sil
Gripen jihoafrických vzdušných sil na cvičení Lion Effort ve švédském Ronneby

"Záleží na které straně barikády zrovna jste. Když simulujeme nepřítele, tak nás omezí uměle natolik, že nemáme moc šancí. Na druhé straně si to zase vynahradíme," dodal s velitel české jednotky.

Pro jihoafrické gripeny je to ve Švédsku vlastně oficiální premiéra na mezinárodním nebi. Jihoafričtí piloti využili situaci, že ve Švédsku zrovna převzali poslední čtyři z šestadvacítky objednaných strojů a podle velitele kontingentu Pierra Ventera chtějí hlavně nasbírat zkušenosti. "Je to unikátní příležitost učit se od zkušených uživatelů. Jsme teprve v počáteční fázi budování našich kapacit," konstatoval Venter.

Podle jeho slov se chce jihoafrické letectvo kromě ochrany vlastního vzdušného velmi brzy zapojit do mezinárodních operací. Gripeny by například měly hlídkovat nad Indickým oceánem a chránit obchodní plavidla před nájezdy somálských pirátů. Po loňském nasazení švédských gripenů během alianční operace Unified Protector nad Libyí by to bylo první takové nasazení.

Už nyní ovšem jihoafrické letectvo v "rodině gripenů" jedno historické prvenství má - první ženu v kokpitu. Catherine Labuschagne je první pilotkou na světě, která létá v gripenu sólově.

Gripen českých vzdušných sil na cvičení Lion Effort ve švédském Ronneby

Příště možná se Švýcary, Chorvaty a Brazilci

Svým rozsahem a účastí jsou zdejší manévry unikátní. Poprvé se "uživatelé" gripenů sešli v roce 2009 v Maďarsku. V roce 2015 je cvičení plánováno do České republiky. Ve švédském Ronneby je ale gripen doma.

Kromě švédského letectva zde velmi často létají i piloti z ostatních zemí, které gripeny provozují. Zhruba před měsícem si právě tady češti letci poprvé v historii vyzkoušeli tankování za letu. Složitý letový manévr už běžně zvládají i během vrcholících manévrů. Za pár týdnů se navíc Češi do Švédska znovu vrátí. Na severu země je čekají ostré střelby.

Výrobce letounů, švédský Saab, se netají tím, že by na příštím "rodinném" cvičení rád uvítal i další země. "Ano, kromě Švýcarska se nyní zaměřujeme na Malajsii, Brazílii nebo Chorvatsko," řekl jeden z regionálních ředitelů firmy Richard Smith. Obnovu vzdušných sil začínají řešit také v Dánsku nebo Rumunsku. A po nasazení gripenů v Libyi má podle něj letoun velkou šanci uspět.

Lubomír Světnička natoaktual.cz
zpět na článek