natoaktual.cz

Poslední skupinu pilotů čeká výcvik na gripenech

24. ledna 2006  13:03
Poslední pětičlenná skupina českých armádních pilotů odletí do Švédska, aby tam absolvovala základní výcvik na nové stíhačky Jas-39 Gripen. Po zhruba desetitýdenním výcviku budou mít české vzdušné síly pro gripeny k dispozici 21 pilotů.  

"Poslední, v pořadí už čtvrtá, skupina pilotů odletí do Švédská k základnímu přeškolení na gripeny v únoru," řekl mluvčí 21. základny taktického letectva v Čáslavi Michal Prejzek.

Během desetitýdenního výcviku čeká ve Švédsku na piloty nejen teoretická příprava a simulátory, ale i lety nejprve na dvoumístných gripenech typu B a poté i samostatné starty v jednomístné variantě A.

Podle Prejzka má poslední pětice pilotů velké zkušenosti z letounu L-159 ALCA a jejich přechod na nový nadzvukový letoun by měl být oproti jejich kolegům snazší. Všichni piloti, kteří se dosud na nové stíhačky ve Švédsku přeškolovali, totiž přecházeli z technicky i avionicky zastaralých stojů MiG-21, které armáda loni z výzbroje vyřadila.

Po návratu domů absolvují piloti další výcvik na modernějších strojích Jas-39 Gripen C a D, které má ve výzbroji česká armáda.

Vzdušné síly mají zatím na letoun Jas-39 Gripen vyškolených už osm pilotů. Z toho dva jsou instruktoři, kteří jsou schopni cvičit další kolegy. Dalších osm pilotů už základní výcvik ve Švédsku absolvovalo a v těchto týdnech pokračují ve výcviku na domovské základně v Čáslavi.

"Švédská strana se zavázala vycvičit dohromady jednatřicet pilotů. Ta rezerva je kvůli tomu, kdyby některý z pilotů přešel na jinou funkci, rozhodl se odejít z armády nebo měl zdravotní potíže," konstatoval Prejzek.

Česká armáda má od loňska ve výzbroji čtrnáct letounů Jas-39 Gripen. Nové stroje pro zabezpečení vzdušného prostoru si Česká republika od Švédska pronajala na deset let přibližně za 19,6 miliard korun.

Český vzdušný prostor začaly gripeny střežit 1. července. V aliančním systému kolektivní ochrany NATINEADS nahradily v nepřetržité pohotovosti dosluhující a zastaralé stroje MiG-21.

V roce 2005 nalétali čáslavští piloti s novými letouny přes 900 letových hodin. Mají za sebou i několik ostrých startů, když pomáhali civilním letounům, které nenavázaly spojení s řízením letového provozu při přeletu nad Českou republikou.

inc natoaktual.cz
zpět na článek