natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • "Zabijáci tanků" se prohánějí nad Českem. Cvičí s návodčími i alkami

    19. července 2016  17:04
    Legendární americké bitevníky A-10 jsou opět v Česku. Přesněji řečeno se nad Českem pouze "prohánějí" a čeští letečtí návodčí je v cvičných operacích navádějí na simulované cíle. V rámci cvičení "Avenger CAS" s americkou Národní gardou brázdí české nebe také létající tanker pro doplňování paliva za letu.  

    Bitevník A-10 Thunderbolt americké Národní gardy doplňuje palivo za letu nad Českem z létajícího tankeru KC-135 | foto: Národní garda USA

    Třítýdenní cvičení s americkými gardisty potrvá až do konce července. Je přitom pouze jedním ze tří, které právě probíhají ve vzdušném prostoru České, Slovenské a Maďarské republiky. Těžištěm cvičení v Čechách je výcvik předsunutých leteckých návodčích z 22. základny vrtulníkového letectva u Náměště nad Oslavou.

    A-10 Thunderbolt

    Válkami prověřené stroje A-10, nasazené v Afghánistánu, Iráku, v Libyi a nebo aktuálně znovu v Iráku proti ozbrojencům Islámského státu, jsou považovány za legendární stroje. Mezi letci mají přezdívky „Tankkiller“ (tankobijec), „Warthog“ (prase bradavičnaté) nebo jen zjednodušeně „Hog“ (prase, kanec).

    Lze je totiž bez nadsázky označit za létající pevností s obrovskou palebnou silou. Letoun byl zkonstruován už v sedmdesátých letech minulého století speciálně pro bitevní akce proti pozemním cílům a přímou podporu pozemních jednotek. Ničí tanky, obrněnce nebo třeba bunkry.

    Letoun s charakteristickým sedmihlavňovým rotačním kanónem unese přes 7 tun výzbroje, od raket Maverick až po chirurgicky přesné laserem naváděné pumy. Velmi pokročilé elektronické a avionické systémy v moderních verzích pak umožňují maximálně přesné zásahy. Stroj vyniká svou obratností zejména při nízkých rychlostech a malých výškách i pod 300 metrů.

    V první válce v Zálivu v roce 1991 letouny A-10 zničily přes 900 iráckých tanků a další dvě tisícovky vojenských vozidel. Při více než osmi tisícovkách misí tehdy Američané v boji s jednotkami iráckého vůdce Saddáma Husajna přišli pouze o čtyři stroje.

    „Během jedné hodiny jsme schopni navést letouny až k deseti ztečím na pozemní cíl,“ vysvětlil koordinátor z vrtulníkové základny major P. P.

    U složitějších cvičných misí s komplexními scénáři například se simulovanou palbou dělostřelectva pak zvládnou specialisté za hodinu pouze dvě.

    Na simulované pozemní cíle, takzvaní „fakové“ (FAC - Forward Air Contoller) z náměšťské základny navádějí nejen domácí bitevníky L-159 Alca, ale i piloty amerických letounů přímé palebné podpory A-10 Thunderbolt z Národní gardy v Indianě. Dvojice strojů startuje k cvičným misím nad Česko ze slovenské základny ve Sliači.

    S českými letci pak spolupracují a simulují ničení pozemních cílů v závislosti na možné výzbroji letounu, na schopnostech podvěšené cvičné munice a samozřejmě schopnostech strojů a jednotlivých pilotů.

    Tanker startuje z Pardubic

    Z českého území se zase do cvičení zapojuje létající tanker KC-135 gardistů ze 155. „Air Refueling Wing“ z americké Nebrasky. Komplexní logistickou podporu zabezpečuje Správa letiště Pardubice. „Letiště Pardubice je uzpůsobené k přijímání a odbavení větších dopravních i nákladních letounů a má bohaté zkušenosti s koordinací zabezpečení jejich činnosti,“ vysvětlil velitel Ivo Šťastný.

    Dvojice amerických letounů A-10 tak může díky doplňování paliva za letu působit ve vzduchu až 3 hodiny. „Naši návodčí tak mají možnost provést až desítky navedení během jejich jediné mise,“ konstatoval řídící cvičení Zdeněk Bauer.

    Během týdne vystartuje tanker k osmi až devíti cvičným misím. „Během našeho dvoutýdenního působení dočerpáme palivo až padesátce letounů v Čechách, na Slovensku a v Maďarsku,“ konstatoval podplukovník John Williams, velitel posádky letounu a zároveň koordinátor za americkou stranu.

    Fotografie

    Létající tanker KC-135 Stratotanker na pardubickém letišti
    Bitevník A-10 Thunderbolt americké Národní gardy během cvičení „Avenger CAS“
    Bitevník A-10 Thunderbolt americké Národní gardy doplňuje palivo za letu nad...
    Transportní letoun C-17 Globemaster doplňuje palivo za letu během leteckých...

    Jeden let tankeru pak trvá zhruba tři hodiny. „Velkou částí tohoto cvičení je i plánování. Nejde jen o to, doplnit palivo ve vzduchu, ale vše pečlivě zkoordinovat s ostatními státy,“ dodal.

    Jeho stroj totiž doplňuje palivo i aliančním transportním letounům C-17 Globemaster a americkým strojům F-16 amerických gardistů s Colorada, kteří v rámci dalšího cviční „Panther Strike“ operují z maďarské základny v Pápa.

    „Mezinárodní spolupráce přináší nové zkušenosti. Působit v Evropě je přeci jen něco jiného než v Americe,“ uvedl druhý pilot tankeru Sean Cappel.

    Zásadní roli ve cvičení hrají také střediska uvědomování a řízení všech států. Právě 26. pluk velení, řízení a průzkumu ze Staré Boleslavi je zodpovědný za vyžádání a přidělení vzdušných prostorů pro výcvik. Nepostradatelnou součástí je navedení letounů právě k tankeru nebo do výcvikových oblastí.

    23 let s gardisty

    Spolupráce mezi českou armádou a Národními gardami Nebrasky a Texasu vznikla již v roce 1993 v rámci takzvaného „State Partnership Program“.

    Jejím prvotním cílem bylo pomoci české armádě v přípravě ke vstupu do NATO. V rámci letité spolupráce pravidelně probíhají společná cvičení v České republice nebo Nebrasce či Texasu.

    „Důležité je zkoordinovat činnost s našimi protějšky na Slovensku a v Maďarsku. Zodpovědní jsme také za koordinaci řízení letového provozu mezi vojenskou a civilní částí,“ upřesnil major Josef Klucký z 26. pluku.

    Doplňování paliva procvičí i Češi s gripeny

    Na své si přijdou i čáslavští stíhači. Doplňování paliva za letu patří již delší dobu k základním dovednostem plně vycvičeného operačního pilota letounu JAS-39 Gripen. Procvičovat ho budou s americkým tankerem i nyní.

    „Obnovení podmínek tankování za letu a zdokonalení procedur je cílem našeho zapojení,“ uvedl Tomáš Merta, koordinátor tankování za letu z čáslavské základny.

    Jak dodal, momentálně má jednotka pro tankování za letu vycvičeno více než polovinu všech pilotů letounu Gripen. Do konce roku by měla výcvikem projít většina operačních pilotů.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media