Nový Gripen E poprvé v Česku. Výrobce stroj představí na Dnech NATO v Ostravě

Vydáno 27.05.2022
Bude to veřejná premiéra nejen v Česku, ale v celém širším regionu střední a východní Evropy. Švédský výrobce Saab představí nejmodernější generaci svého nadzvukového letounu Gripen během zářijových Dnů NATO v Ostravě.  

Letoun JAS-39 Gripen v nejmodernější variantě E | foto: Linus Svensson @Saab

„Chceme návštěvníkům představit to nejlepší, co v rámci vojenské letecké techniky na světě existuje a Gripen E je absolutní světová špička,“ potvrdil manažer výrobce Jiří Verner, bývalý velitel Vzdušných sil AČR a jeden prvních pilotů gripenů v Česku.

Novou generaci letounu s označením E chce firma představit veřejnosti během Dnů NATO v Ostravě a Dnů Vzdušných sil AČR o víkendu 17. a 18. září na letišti v Mošnově.

„Letouny Gripen jsou s naší akcí spjaty už od roku 2005, kdy je čerstvě zařadily české vzdušné síly do své výzbroje jako náhradu za vyřazované MiGy-21. Za tu dobu se zde prezentovaly stroje všech evropských uživatelů,“ ocenil Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000, které akci na ostravském letišti každoročně organizuje.

Česká armáda má od roku 2005 ve výzbroji 14 letounů Gripen předchozí generace ve variantách C (jednomístná) a D (dvoumístná). Letouny si ale pouze pronajímá. Pronájem stíhaček skončí v roce 2027 a čeští představitelé musí do té doby rozhodnout, zda a jak flotilu nahradí. A právě nová generace gripenu patří ke žhavým kandidátům.

„Gripen E je pro nás logickým nástupcem Gripenů C/D, které Vzdušné síly AČR úspěšně provozují od roku 2005 a dovolím si tvrdit, že jsou s nimi velmi spokojeni,“ konstatoval Verner.

Kromě Švédska si nové stroje pořídila před časem Brazílie. Výrobce stroj označuje za doslova nabitý nejmodernějšími technologiemi. Nová avionika nebo integrované systémy umělé inteligence mají pilotovi umožnit se soustředit jen na misi. Senzory elektronického boje pak mají zajistit ochranu pilota i letounu v bojových situacích.

K hlavním přednostem Saab přidává operační dostupnost a připravenost zasáhnout kdykoliv a kdekoliv. Pyšní se přitom nízkými provozními náklady a snadnou údržbou a modernizačními cykly. Výrobce tvrdí, že cena letové hodiny a celkové náklady na provoz Gripenu E jsou oproti relevantní konkurenci několikrát nižší.

„Pokud by letounem, který má nahradit stále moderní a technologicky vyspělé Gripeny C/D, měl být Gripen E, budou Vzdušné síly AČR moci kontinuálně plnit své mise a efektivně chránit vzdušný prostor naší země a partnerů v rámci Severoatlantické aliance, aniž by při tom extrémně zatížily armádní rozpočet, a tím de facto znemožnily či zbrzdily nezbytně nutnou modernizaci celé armády,“ dodal Verner.

inc natoaktual.cz