Francie prodává s Mistraly i svou reputaci

Vydáno 07.07.2014
Michajlo Samus, Centrum pro výzkum armády, konverze a odzbrojení
Francie v případě prodeje výsadkových lodí Mistral Rusku poruší Kodex chování Evropské unie pro vývoz zbraní, znehodnotí evropský systém kontroly vývozu zbraní a poškodí svou mezinárodní reputaci. A to vše za nějakých 1,2 miliardy eur. Skutečně se Francie prodává tak levně?  

Francouzská výsadková loď třídy Mistral. | foto: NATO Allied Command Operations

Nedávno, během návštěvy Rakouska, Putin připustil, že Rusko je opravdu zemí-agresorem: "Ano, nebudu skrývat, už jsem o tom hovořil, použili jsme naše ozbrojené síly za účelem zajištění svobody obyvatelů Krymu, kteří projevili svou vůli, blokovali jsme některé ozbrojené jednotky ukrajinské armády." Známý ruský nezávislý expert Andrej Illarionov poskytl právní výklad tohoto prohlášení ruského prezidenta. "Tyto akce ozbrojených sil Ruské federace, včetně ‘blokování některých jednotek ukrajinské armády‘ a také následná anexe Autonomní republiky Krym a města Sevastopol, patřících Ukrajině, spadají pod kritéria agrese dle Definice agrese schválené Rezolucí 3314 Valného shromáždění OSN ze dne 14. prosince 1974," řekl Illarionov.

V zásadě platí, že mezinárodnímu společenství již není nutné znovu vysvětlovat, co znamená ruská okupace Krymu, co znamená válka Ruska proti Ukrajině na Donbasu, jak se projevuje přímá podpora teroristů, kteří drží jako rukojmí miliony obyvatel Doněcké a Luganské oblasti. Všechno je dávno jasné, definované a schválené. Ačkoliv Evropa se často snaží vykreslit skutečné nepochopení situace a mluvit o "vnitřním konfliktu na Ukrajině", "občanské válce", "ukrajinské krizi". Evropané to ale nedělají z velké lásky k Putinovi, spíše kvůli penězům a potenciálnímu ušlému profitu.

Neskrývaná agrese

Akce ozbrojených sil Ruské federace, včetně ‘blokování některých jednotek ukrajinské armády‘ a také následná anexe Autonomní republiky Krym a města Sevastopol, patřících Ukrajině, spadají pod kritéria agrese dle Definice agrese schválené Rezolucí 3314 Valného shromáždění OSN.

Nejvíce do očí bijícím příkladem je pak prodej výsadkových lodí Mistral ruskému námořnictvu Francií. Smlouva na dodávku dvou lodí této kategorie pro ofenzivní účely (Mistral je také nazýván "lodí intervence") umožní francouzskému loďařskému průmyslu získat 1,2 miliardy eur a počítat s výstavbou dalších dvou Mistralů pro Rusko, ale již v ruských loděnicích. Je nezbytné si uvědomit, že tato transakce se pro Francii stala naprosto nečekaným úspěchem.

Krize válečného lodního stavitelství v Evropě se prohlubuje, evropské válečné loďstvo "vysychá" a vyhlídky na rozvoj námořnictva jsou negativní. Jediným řešením pro evropské stavitelé lodí zůstává vývoz. Ale i na mezinárodních trzích takové zboží jako Mistral není populární - je příliš drahé a je příliš specifické vzhledem ke svému využití. Tyto lodě si opatřují především země, které mají v úmyslu provádět rozsáhlé výsadkové operace. A také zpravidla si tyto země, jako USA a Čína, vyrábějí tyto lodě samy a nehodlají být v této citlivé oblasti závislými na zahraničních dodavatelích.

V roce 2008 v Paříži na Mezinárodním zbrojním veletrhu Euronaval se na zástupce francouzské firmy DCNS obrátila delegace ruského námořnictva v čele s vrchním velitelem admirálem Vysockim. Po pár minutách ve veletržním stánku DCNS vypukla panika - admirál Vysockij prostě ukázal prstem na maketu výsadkářské lodě Mistral a zeptal se: "Kolik stojí?" Odpověď zněla něco jako: "To je drahé, tři sta padesát milionů…" Vysockij téměř jako ve vtipu odpověděl: "Dejte nám dvě!" A Francouzi nemohli uvěřit nečekanému štěstí… Sny se plní!

Zde bychom měli poznamenat důležitý detail. Tato událost se odehrála na konci října 2008, pouze dva měsíce po rusko-gruzínské válce. Ještě se nerozplynul kouř po útoku ruských tanků na gruzínská města a Francouzi bez sebemenšího váhání byli ochotni prodat agresorovi loď, která je ideální pro řešení úkolů v rámci takových lokálních konfliktů jako v Gruzii.

Přečtěte si další texty Michajla Samuse na natoaktual.cz:

Admirál Vysockij osobně vysvětlil hlavní motiv nákupu Mistralů: "Pokud by Rusko během konfliktu s Gruzií mělo loď typu Mistral, Černomořská flotila by splnila svůj úkol za 40 minut místo 26 hodin." Ani takový zjevný signál admirála na přání Rusů použít Mistral v budoucích válkách proti sousedním zemím (například Ukrajině a pobaltským státům), nepomohl uhasit komerční horlivost Francie. Dohoda byla podepsána, lodě se začaly stavět. Jedna z nich byla velmi symbolicky pojmenována "Sevastopol".

Okupace Krymu ani hybridní válka Ruska na Donbasu Francii nezastavila. Francouzští vládní úředníci se snaží vylíčit sebe jako "obyčejné podnikatele", kteří se starají pouze o obchod, ne o zahraniční politiku. Při vysvětlování obchodu se zbraněmi se zemí-agresorem se francouzští vládní představitelé odkazují na potřebu podpory domácích výrobců a vyplácení mezd pracovníkům loděnic. Není pochyb o jejich dobrém záměru. A co je nejdůležitější, Francie se v mezinárodním společenství snaží vytvořit dojem, že prodejem Mistralů Rusku ani vlastně nic neporušuje. Skutečně, neboť Ruská federace není pod vlivem zbrojního embarga OSN ani EU. Zde se ukazuje, že všechny námitky vůči Francii se nachází v morální rovině. Jde o jakoby dobrovolnou záležitost: chceš – dodržuj, nechceš - nedodržuj.

Obchod na prvním místě

Při vysvětlování obchodu se zbraněmi se zemí-agresorem, francouzští vládní představitelé se odkazují na potřebu podpory domácích výrobců a vyplácení mezd pracovníkům loděnic. Není pochyb o jejím dobrém záměru.

Nicméně existuje zde malý detail, o kterém francouzští úředníci preferují raději příliš nehovořit. Od roku 1998 platí Kodex chování EU pro vývoz zbraní, který v roce 2008 byl schválen Společným postojem Rady EU stanovujícím pravidla EU v oblasti kontroly vývozu vojenských technologií a vojenského vybavení. To jsou rozsahem stručné dokumenty, které se skládají z osmi kritérií obchodu se zbraněmi v rámci zemí EU. Takže, prodejem Mistralů Rusku v podmínkách okupace Krymu a války na Ukrajině se porušuje hned pět kritérií Kodexu z osmi:

  • 2. kritérium: Dodržování lidských práv v zemi-příjemci. Není nutno zdůrazňovat, že situace v oblasti lidských práv v Rusku není úplně v pořádku. I když lodě Mistral samozřejmě lze jen stěží použít k represím proti vlastním obyvatelům, samostatné dodání útočných zbraní nedemokratické vládě může sloužit jako povzbuzení k dalšímu přitvrzování autoritářského režimu.
  • 3. kritérium: Vnitřní situace v zemi-příjemci z hlediska existence napětí a ozbrojených konfliktů. Ozbrojený konflikt a napětí mezi Kavkazem a Ruskem trvá již na 20 let a je nepravděpodobné, že skončí v dohledné budoucnosti.
  • 4. kritérium: Zachování regionálního míru, bezpečnosti a stability. Toto kritérium říká, že členové EU nebudou vyvážet zbraně v případě existence rizika jejich agresivního použití v zemi-příjemci vůči jiné zemi nebo v případě vojenského řešení územních sporů. Ve vysvětlení k tomuto kritériu se dále uvádí, že v rámci takového rizika se chápe existence nebo pravděpodobnost vzniku ozbrojeného konfliktu mezi přijímající zemí a jinou zemí; existence územních nároků vůči sousední zemi, které se země přijímající zbraně pokoušela nebo se snaží řešit násilím; pravděpodobnost toho, že ozbrojení může negativně ovlivnit stabilitu regionu. Dalo by se říct, že toto kritérium je ideální pro současné Rusko. Ve všech ohledech.
  • 5. kritérium: Národní bezpečnost členských států a území, jejichž vnější vztahy jsou v odpovědnosti členských států a také spřátelených zemí a spojenců. To znamená, že členské státy EU se zavazují neprodávat zbraně do zemí, které by mohly ohrozit národní bezpečnost, a to nejen ostatních členů EU, ale také bezpečnost spřátelených zemí. Po podpisu Dohody o přidružení k EU se Ukrajina může oprávněně považovat za přátelskou a spojeneckou zemi EU. Co si o tom myslí Francie?
  • 6. kritérium: Chování kupující země v rámci mezinárodního společenství, včetně postoje k terorismu, její spojenecké vazby, dodržování mezinárodního práva. Jak se říká, uhodit hřebík na hlavičku. Každé slovo je o současném Rusku - i pokud jde o přímou podporu teroristů v Donbasu, i o spojencích (Sýrie a Severní Korea), a zejména o dodržování mezinárodního práva v rámci okupace Krymu.

Myslím, že všechno, co se Kodexu chování EU týká, je jasné a srozumitelné. Prodej Mistralů Rusku Francií je v přímém rozporu se základními ustanoveními tohoto důležitého dokumentu Evropské unie. Zajímavé, co je zapotřebí pro Brusel a Paříž, aby začaly přemýšlet o této skutečnosti? Gruzie a Ukrajina nejsou dostačující? Skutečně Francie bude i nadále sklízet ostudu a prodávat svou mezinárodní reputaci za nějakých 1,2 miliardy eur? Hlavně, aby na tom neprodělali!

Michajlo Samus
autor působí v kyjevském Centru pro výzkum armády, konverze a odzbrojení

natoaktual.cz