natoaktual.cz

SPECIÁL: Útok na Ukrajinu

Zpravodajský souhrn
k ruské invazi na Ukrajinu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Náboženská dimenze vzbouřenectví v Afghánistánu

    22. září 2008  13:18
    V každé příručce o vzbouřenectví a boji proti němu nalezneme základní poučku, že hlavní rovina boje se odehrává v myslích obyvatel a největší soupeření spočívá v tom, kdo získá legitimitu v jejich očích. ISAF toto reflektuje jak ve svých dokumentech, tak v terénu: vojenské aktivity jednotek proto doprovází četné rekonstrukční a sociální programy. Jakkoli potřebné a nutné tyto krok jsou, nejsou dostačující, protože je zanedbána náboženská dimenze vzbouřenectví.  

    Za vzbouřenectvím v současném Afghánistánu stojí tři hlavní aktéři: Tálibán, al-Káida a Hizbu Islámí (pod velením Gulbiddína Hikmatjára). Není pochyb, že největší podíl na vzbouřenectví má Tálibán, ostatní dvě organizace se mohou pochlubit jen jedním až dvěma tisíci muži. Tálibán dle odhadů tvoří 17 tisíc aktivních příslušníků v Afghánistánu. V tomto počtu má být čtvrtina utvářena tzv. džihádisty, kteří chápou současné působení ISAF jako imperiální ohrožení islámu, další čtvrtinu tvoří studenti pákistánských madras, kteří primárně chtějí v Afghánistánu nastolit vládu šarí'a. Dohromady tato polovina tvoří takzvané tvrdé jádro Tálibánu. Čtyřicet procent připadá na bojovníky, jež spolupracují s Tálibánem z důvodů oportunistických a lokálních - pokud to tedy vyhovuje jejich kmenu či vůdci. Posledních deset procent tvoří námezdní síly, které dostávají od Tálibánu zaplaceno za iniciaci půtek s afghánskou armádou, policií či příslušníky ISAF. Tato polovina nebojuje z ideologických, ale zištných důvodů a jak bylo vidno z operace Enduring Freedom, neváhají Tálibán opustit, jestliže se to jeví jako příhodné. Sečteno a podtrženo by vzbouřenecké hnutí mělo disponovat zhruba 8 až 10 tisíci ideologicky motivovaných bojovníků (není jasné kolik příslušníků Hizbu Islámí je nábožensky motivovaných).

    Počty džihádistů či příslušníků al-Káidy v Afghánistánu se příliš nezvyšují, většina nových rekrutů džihádistického hnutí totiž, alespoň prozatím, směřuje do Iráku. Je zajímavým faktem, že v letech 1996 a 1997, kdy Tálibán vedl ofenzívu na ovládnutí Afghánistánu a měl v některých operacích obrovské ztráty, stačilo mullovi Omarovi pro doplnění stavů kontaktovat pákistánské madrasy a záhy se řady Tálibánu rozšířili v každém roce zhruba o 5 tisíc. Je důvodné se domnívat, že rekrutační potenciál madras, často v blízkosti uprchlických táborů s bezprizorní afghánskou mládeží, zůstává v tomto ohledu stále velký. Nezbývá než položit otázku, jak hlavní bojovou  a ideologicky motivovanou sílu odstranit?

    Spíše než fyzická eliminace, kdy jsou počty bojovníků Tálibánu velmi rychle doplňovány, je řešením ideologická subverze, ISAF by měl vážně zvážit možnost vedení propagandistické války v náboženské rovině. Získání převahy totiž může vést k delegitimizaci hnutí a snížení přílivu nových rekrutů v tvrdém jádru.

    Tálibán si je vědom důležitosti náboženské dimenze vzbouřenectví a od roku 2006 silně stupňuje svou propagandu a aktivity v této oblasti. Probíhá tzv. válka o mešity a válka o školy. V prvním případě Tálibán systematicky zastrašuje a odstraňuje umírněné duchovní, na jejich místo dosazuje vlastní a tam, kde není schopen přímo zasáhnout vysílá alespoň tzv. toulavé mully, kteří kážou radikální výklad bez vlastní mešity. Za druhé, Tálibán investoval značné prostředky pro zakládání a chod škol vlastních na územím jím ovládaném, s radikální verzí islámu coby jediným předmětem. Naopak sekulární školy jsou často terčem vypalování a ostřelování.

    Náboženská ideologie Tálibánu je směsicí deobandského učení, saudsko arabské saláfíje a džihádismu. Proto by mělo být ISAFem podporováno súfistické učení, nenásilné hnutí Tablighi v Pákistánu, jiný výklad šarí'a, než nabízí Tálibán a jehož podoba byla velmi nepopulární. Karzáí by měl těsněji spolupracovat s národní radou ulamá v Afghánistánu a zvážit větší prostor pro náboženskou výuku ve školách. Je totiž dokázáno, že lidé se základním vzděláním v této oblasti jsou mnohem odolnější vůči radikálním a zjednodušeným výkladům islámu. Jakkoli je představa, že sekulární západní vlády pro politické účely užívají náboženství, poněkud neobvyklá, v kontextu Afghánistánu by tato varianta měla být zvážena.

    Petr Zelinka
    redaktor
    Journal of Security Issues

    natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media