natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Vojáci nakupují na virtuálním tržišti

    9. července 2007  9:32
    Přes 3600 uživatelů a obchody za téměř dvě miliardy korun. Taková je dosavadní bilance internetového tržiště SEPO, přes které česká armáda nakupuje kancelářské potřeby, autodíly, potraviny, ochranné pomůcky a oblečení pro vojáky nebo zadává stavební zakázky na svých základnách.  

    "Rozšířené využití SEPO je naprosto konkrétní opatření, jak zabránit korupci při zadávání zakázek. Firmy, které podávají nabídku, a úředníci, kteří zakázku zadávají, si jsou navzájem zcela anonymní," uvedla ministryně obrany Vlasta Parkanová.

    Přes virtuální tržiště, které má zabraňovat korupci, armáda za zhruba rok a půl fungování nakoupila zboží a služby za bezmála dvě miliardy korun.

    Prostřednictvím elektronického tržiště sepo.army.cz armáda nakupuje například kancelářské potřeby, autodíly, potraviny, ochranné pomůcky nebo oblečení pro vojáky nebo zadává zakázky na služby do maximální hodnoty do 2 milionů korun a v případě stavebních prací od 15 tisíc do 6 milionů korun. Artikl nad dva miliony korun totiž musí armáda nadále nakupovat klasickým plánováním.

    Od elektronického tržiště si armáda slibuje větší průhlednost obchodů a taky finanční úspory.

    Systém virtuálního tržiště zkracuje podle ministerstva cestu zadavatele k dodavateli. Zadavatel zakázku vyvěsí na tržišti a dodavatelé, kteří jsou v systému zaregistrováni, obdrží informaci o zveřejnění výběrového řízení. V případě zájmu podají nabídku. Systém pak bez zásahu zadavatele nabídky vyhodnocuje.

    Osobní údaje dodavatelů a podané nabídky jsou chráněny elektronickým podpisem, který je nutnou podmínkou pro zaregistrování dodavatele do systému.

    Nápad na vytvoření elektronického tržiště pro českou armádu se na ministerstvu obrany objevil v roce 2000. Vzorem byl způsob nakupování u americké armády. Od října 2005 se už firmy a potencionální dodavatelé mohli ve zkušebním provozu registrovat a nabízet armádě své výrobky nebo služby. Ministerstvo obrany tak zavedlo elektronické obchodování jako jeden z prvních státních úřadů.

    Ačkoliv je nyní v systému zaregistrováno už přes 3600 dodavatelů, ministerstvo obrany chce dosáhnout toho, aby podnikatelé internetové prostředí pro svoje nabídky využívaly více.

    "Máme problémy s tím, že zatím SEPO není firmami využíváno v takové míře, jak bychom si představovali. Věřím ale, že si podnikatelé na novinku zvyknou a že se elektronické tržiště stane standardní cestou, jak zadávat zakázky," konstatovala Parkanová.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media