natoaktual.cz

Tornáda Jejího Veličenstva utichnou. Rozloučí se průlety nad ostrovy

16. února 2019  8:40
Takřka po čtyřiceti letech služby britské královské letectvo definitivně vyřadí ikonické nadzvukové stroje Tornado. Jen před pár dny přitom letouny dokončily poslední bojové mise proti takzvanému Islámskému státu. A rozloučení s nimi bude velkolepé. Průlet prakticky nad všemi kouty Británie.  
Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva | foto: RAF
galerie Bojový letoun Tornado britského Královského letectva na Dnech NATO v Ostravě Bojový letoun Tornado britského Královského letectva na Dnech NATO v Ostravě Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva přistává na kyperské... Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva na základně Kandahár v... Letoun Tornado britského Královského letectva během cvičení v USA Letouny Tornado britského Královského letectva Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva na Dnech NATO v Ostravě Britské letouny Tornado

„S těžkým srdcem, ale obrovskou hrdostí se loučíme s Tornády v operacích. Je to skutečně konec doby, kdy hrála po čtyři desetiletí zásadní roli při zachování bezpečnosti Británie a spojenců,“ řekl britský ministr obrany Gavin Williamson.

Fotografie

Letoun Tornado britského Královského letectva během cvičení v USA
Letouny Tornado britského Královského letectva
Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva na Dnech NATO v Ostravě
Letoun Tornado GR.4 britského Královského letectva přistává na kyperské základně Akrotiri

Stroje Tornado vstoupily do služby v RAF už v roce 1979 a od té doby zasáhly do bojových operací prakticky po celém světě. Naposledy podnikaly v rámci široké mezinárodní koalice údery proti takzvanému Islámskému státu v Sýrii a Iráku.

Přesluhovaly.

Britské velení je tam chtělo nechat jen pár měsíců, nakonec se poslední bojová operace nazvaná „Shader“ protáhla na 4 a půl roku. Na domovskou základnu RAF Marham se vrátily až nyní 5. února.

Tornado GR.4

Koncept letounu se datuje k roku 1960 a první stroj vzlétl v roce 1974. Jde o dvoumístný dvoumotorový bojový stroj s měnitelnou geometrií křídel, který byl vyvinut společně Británií, Německem a Itálií. Modernizované stroje GR.4 získalo britské letectvo v roce 1999. Modernizace spočívala především v možnosti používat speciální kontejnery TIALD (Target Imaging And Laser Designation) pro řízení přesně naváděných zbraní a ve vybavení brýlemi pro noční vidění a zdokonalenými prostředky pro vlastní ochranu.

  • Posádka: 2
  • Délka: 16,7 m
  • Rozpětí: 13,9 m (úhel křídla 25 stupňů) až 8,6 m (úhel křídla 67 stupňů)
  • Výška: 5,95 m
  • Hmotnost (prázdný): 13,8 t
  • Max. vzletová hmotnost: 28 t
  • Pohon: 2×Turbo-Union RB199 Mk 103
  • Maximální rychlost: 2 417,6 km/h
  • Dolet: 1 390 km
  • Přeletový dolet: 3 890 km (čtyři přídavné nádrže)
  • Dostup: 15,2 km
  • Stoupavost: 76,7 m/s

Zdroj: RAF

„Po tak dlouhém provozu je správné, že se díváme do budoucnosti. Kombinace našich nejmodernějších strojů F-35 a nových zbraňových systémů pro letouny Typhoon nás udrží na světové špičce,“ dodal Williamson.

Původně měla 12. peruť britského Královského letectva svých osm bojových letounů Tornado GR.4 vyřadit z výzbroje a dostat místo nich moderní stroje Eurofighter Typhoon už v roce 2014.

Kvůli úderům na pozice islamistů však tehdejší premiér David Cameron nejprve letounům „prodloužil život“ o dva roky a britská vláda pak nakonec odložila jejich odchod do „důchodu“ vzhledem k jejich bojovému vytížení až do letošního března, kdy má Británie postupně přezbrojit na supermoderní letouny páté generace F-35.

Mezi britskými letci platí letouny Tornado za sice starší avšak velmi spolehlivé stroje. V porovnání s nepoměrně mladším strojem Typhoon, který vstoupil do služby RAF v roce 2007, je Tornado už koncepčně starý a méně obratný stroj. Primárně byl navržen pro rychlé akce na přímých trasách v nízkých výškách.

„Osobně budu velmi smutný, když uvidím, jak jde Tornado do důchodu, ale je načase předat štafetu dalším generacím bojových letounů,“ uvedl velitel britského letectva maršál Stephen Hillier. Sám rovněž pilot tornáda.

Tornado však mělo jednu zásadní výhodu, která letoun držela ve službě jako nepostradatelný. A tou byla schopnost unést až tucet přesně naváděných raket proti pozemním statickým i pohyblivým cílům a nejnovější laserem naváděné pumy.

A to se britskému letectvu při úderu v Afghánistánu, Libyi, Iráku nebo aktuálně proti Islámskému státu nadmíru osvědčilo. Modernější letouny Eurofighter totiž získaly schopnost nést moderní pumy až nedávno a musely být vyzbrojovány staršími, většími a méně přesnými zbraněmi.

I když ani piloti tornád to zdaleka neměli jednoduché. Například při úderech v Libyi proti režimu Muammara Kaddáfího v roce 2011.

Zatímco francouzští a američtí piloti startovali k prvním misím z letadlových lodí a základen ve Středomoří, jejich britští kolegové v tornádech létali do boje z domovských základen na britských ostrovech. Během každé mise tak strávili minimálně 7 hodin v kokpitu.

Populární i v Česku

Tornádo bude oficiálně vyřazeno ze služby za pár týdnů. A letectvo se s ikonickým strojem rozloučí opravdu velkolepě. Základna RAF Marham připravuje na tři dny od 19. do 21. února celou sérii průletů prakticky nad všemi kouty Británie.

Úder v Libyi, to je sedm hodin v kokpitu, říká britský pilot

Letoun byl dosud velmi populární také u českých fandů letectví. Kromě účasti na cvičeních v Česku byly stroje Tornado prvními zástupci zahraničních vzdušných sil na populárních Dnech NATO v Ostravě.

V roce 2005 britské velení do Ostravy vyslalo dva supersoniky ve verzi F3 ze základny ve skotském Leuchars. Pravidelnými účastníky pak byly až do roku 2010.

inc natoaktual.cz
zpět na článek