„Nákup BVP je největším modernizačním projektem v historii Armády ČR a na zakázce pracuje speciálně zřízené projektové oddělení,“ uvedl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO).
Vláda dala zelenou obrněncům za 50 miliard. „Befka“ slouží přes 30 let |
Smyslem podepsaného memoranda je nastavit a koordinovat spolupráci s Vojenským opravárenským podnikem (VOP) a zapojit v co možná největší míře domácí obranný průmysl.“ To je určitý standard, kterým chceme jít při realizaci projektů v rámci modernizace armády,“ konstatoval Metnar.
Kromě části výroby by státní podnik měl také zajistit celý jejich životní cyklus, především záruční i mimozáruční opravy a údržbu, případně vývoj garantující plnou funkčnost a bojeschopnost vozidla po celou dobu jeho životnosti.
„Jedná se o další z významných milníků naší více než sedmdesátileté historie, kdy od počátků pracujeme a sloužíme státu a Armádě ČR,“ uvedl ředitel VOP Marek Špok. Podle něj je podnik připraven projekt zvládnout jak po stránce lidských zdrojů, tak výrobní. „Tito zaměstnanci v minulosti zvládli modernizaci tanků, výrobu Pandurů, servis a údržbu pozemní vojenské techniky,“ řekl.
VOP má v rámci českého obranného průmyslu jednat s možnými dodavateli, uzavřít s nimi smlouvu o smlouvě budoucí a usilovat o maximální přenos technologie a know-how jak od dodavatelů, tak od subdodavatelů.
Ministerstvo obrany pak má jednat s dodavateli bojových vozidel o pořízení licence pro území ČR pro výrobu a autorizovaný servis vozidel. Oslovit chce všechny hlavní producenty, kteří nové obrněnce v zakázce za 50 miliard korun armádě nabízejí.
Budou mezi nimi konsorcium PSM, tedy společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme s obrněncem Puma, švédsko-britské vozidlo CV90 od BAE Systems, ASCOD od General Dynamics European Land Systems (GDELS), která české armádě mimochodem dodala pandury, a pak také obrněnec Lynx od německého Rheinmetallu.
Armáda chce pořídit až 210 pásových obrněnců v sedmi modifikacích. Přezbrojena jimi má být především 7. brigádní úkolové uskupení.