natoaktual.cz

Ochrana letounů CASA funguje, stroje mohou do nebezpečných oblastí

15. července 2013  11:33
Po dvou letech problémů může česká armáda nasadit transportní letouny CASA do nebezpečných oblastí. Potvrdil to ministr obrany Vlastimil Picek. Systém ochrany letounů před raketami, který dosud nefungoval podle armádních představ, totiž úspěšně prošel opakovanými zkouškami.  
Letoun C-295 CASA přistává na trávě | foto: Armáda ČR

Armáda se dva roky potýkala s tím, že systém vlastní ochrany letounů před raketami (DAS) nefungoval, tak jak má. A ten je důležitý pro nasazení letounů do nebezpečných oblastí. Stroje kvůli tomu opakovaně neprošly vojskovými zkouškami. Ty teď nechala armáda a dodavatelská společnost Omnipol po úpravách zopakovat. A dopadlo to velmi dobře.

Problémové stroje

Čtveřici letadel C-295M CASA armáda pořídila za zhruba 3,5 miliardy korun. Od počátku je provázely technické problémy a dosud nefungovaly tak, jak by si armáda představovala. Kvůli obchodu je vyšetřována bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová a její náměstek Jiří Staněk. Při nákupu údajně vznikla škoda 658 milionů. Parkanová pochybení odmítá.
Vrchní státní zastupitelství chce kauzu uzavřít do konce roku. Pak rozhodne, jestli Vlastu Parkanovou osvobodí, nebo jí pošle k soudu. Podle vyšetřovatelů nenechala zpracovat nezávislý posudek na cenu letounů.

"Jsem velice rád, že mohu oznámit uzavření jedné dlouhé komplikované kapitoly našich vzdušných sil. Zkoušky systému skončily s velmi dobrými výsledky," řekl ministr obrany Vlastimil Picek na zvláštní tiskové konferenci.

Letouny podle něj mají plně funkční systémy, které je chrání před teplem naváděnými raketami a varují před ozářením radarem či laserovým paprskem. Armáda má tak k dispozici čtyři plně vybavení letouny CASA, které mohou být nasazeny do celého spektra operací.

Stroje můžou do války

Picek nevyloučil, že armádní stroje budou brzy nasazeny v některé z rizikových oblastí světa. "Máme mimořádně funkčně zdařilý systém a já doufám, že bude využíván pro naše potřeby v případném nasazení v zahraničních operacích nebo nebezpečných prostorech," řekl ministr.

Původní termín dodání bezvadného systému do letounů byl přitom už 31. července 2011. Odborníci z letectva, výrobce letounů EADS a dodavatele z Omnipolu se snažili odstranit závady na systému pasivní ochrany dva roky. Ministerstvo obrany kvůli tomu dokonce zvažovalo i možnost vypovězení smlouvy.

"Doladit a vychytat nedostatky nelze kvůli složitosti systému za jedno odpoledne," uvedl k "dvouletému zpoždění" generální ředitel společnosti Omnipol Michal Hon. Podle něj bylo příčin chybné práce systému několik, včetně například rychlého vývoje digitálních technologií.

"Nechtěli jsme převzít systém, který by vykazoval chyby," shrnul průtahy šéf Národního úřadu pro vyzbrojování Pavel Bulant.

Jako kompenzaci chce letectvo díly

Ministerstvo obrany za potíže se systémem účtovalo dodavateli smluvní pokutu. Kompenzace za zpoždění dosáhly celkově 20 milionů korun, ze kterých armáda vyčerpala zhruba třetinu v podobě náhradních dílů. V rámci kompenzací navíc armáda získala zpět ze Španělska dva dvojmístné podzvukové letounů L-159 Alca. Jeden už slouží k výcviku českých letců, další by měl do Česka dorazit do konce srpna.

Špatně fungující systém vlastní ochrany sice neohrožoval a ani nijak neovlivňoval bezpečné používání letounů pro plnění běžných úkolů, při přepravě osob a materiálu, ale armáda si netroufala stroje nasazovat do rizikových oblastí. I když letos v dubnu jeden z letounů poprvé poslala do Afghánistánu. I bez funkční pasivní ochrany proti raketám. Nebyl tam potřeba.

České bitevníky, vyměněné za letoun CASA, jsou v USA

Náčelník generálního štábu Petr Pavel připomněl, že letouny už dohromady i bez ochrany nalétaly přes 3 500 letových hodin a to nejen po Evropě, ale také v Africe nebo v Asii. "Konec dobrý, všechno dobré," prohlásil Pavel.

Letectvo se stroji jinak problémy nemá. Podle Pavla jsou spolehlivé a navíc spotřebují o třetinu méně paliva než letouny An-26, které v armádním letectvu nahradily. "K tomu účelu, tedy transportním úkolům, kvůli kterým jsme je pořizovali, fungují od roku 2010," konstatoval Pavel.

Nyní se systémem jsou letouny připraveny k dlouhodobému nasazení v oblastech, kde hrozí nebezpečí zasažení střelou. V budoucnu by mohly být využity například i v případě rychlé přepravy českých občanů z nějaké krizové oblasti.

inc natoaktual.cz
zpět na článek