natoaktual.cz

Letoun CASA poprvé letěl do Afghánistánu, i bez ochrany proti střelám

5. dubna 2013  0:03
Česká armáda poprvé poslala transportní letoun CASA do Afghánistánu. Stroj absolvoval misi bez funkční pasivní ochrany proti raketám. Pro tuhle akci nebyl zapotřebí.  

Leton C-295M CASA českých vzdušných sil | foto: Armáda ČR

Transportní letoun C-295M poprvé a úspěšně přepravil materiál a osoby do Afghánistánu a zpět. Letoun s posádkou odstartoval z vojenského letiště v Praze-Kbelích v úterý 2. dubna odpoledne.

Problémové stroje

Čtveřici letadel C-295M CASA armáda pořídila za zhruba 3,5 miliardy korun. Od počátku je provázejí technické problémy a dosud stále nefungují tak, jak by si armáda představovala. Nyní stroje opět neprošly opakovanými vojskovými zkouškami, které měly ověřit hlavně systém ochrany před raketami. Kvůli tomu je armáda nemůže nasadit do rizikových oblastí, například do Afghánistánu.
Kvůli obchodu je vyšetřována bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová a její náměstek Jiří Staněk. Při nákupu údajně vznikla škoda 658 milionů. Parkanová pochybení odmítá, Sněmovna ji vydala ke stíhání loni v červenci.

Na palubě převážel náhradních díly. Po téměř 13hodinovém letu s mezipřistáním v gruzínském Tbilisi úspěšně přistál ve středu ráno v afghánské metropoli Kábulu. Armáda chtěla stroje CASA používat v Afghánistánu už před časem. Kvůli problémům se systémem pasivní ochrany proti raketám to však neustále odkládala.

Na první misi do Afghánistánu nakonec letoun vyslala. Důvod byl prostý. Cílem bylo mezinárodní letiště v Kábulu a systém ochrany proti střelám tady prostě nebyl zapotřebí. Speciální ochranu vyžadovala armáda pro nasazení strojů při přeletech mezi operačními základnami, kde čeští vojáci působí. "Letouny jsou v takovém případě nejvíce ohroženy při vzletech a přistáních a při letech v nižších výškách," uvedla Jana Růžičková z Generálního štábu.

Deset tisíc kilometrů

Letoun v českých barvách absolvoval svůj první let do Afghánistánu ve výšce 7 500 metrů. Celkových 10 600 kilometrů, tam a zpět, zvládli čeští letci za 26 hodin.

"I když byl let specifický s ohledem na vysokou nadmořskou výšku letiště v Kábulu a okolních hor a vysoké teploty, které jsou všeobecně faktorem ovlivňujícím provedení letu, byl klidný a bezproblémový," uvedl velitel letky a pilot Milan Laniak.

Na zpáteční cestu, opět s mezipřistáním v Gruzii, se vydal stroj ve čtvrtek v 7 hodin ráno afghánského času. Domů do České republiky přepravil 12 příslušníků vojenské policie ze společné česko-slovenské jednotky, která uplynulých šet měsíců trénovala Afghánce v provincii Vardak. Ve Kbelích přistál letoun po osmé hodině večer. "Let byl sice oproti Airbusu delší, ale co se týče podmínek bez problémů," uvedl po přistání velitel jednotky Vojenské policie kapitán Michal Vejnar.

Armáda se pro stroj CASA rozhodla kvůli menšímu množství materiálu a nižšímu počtu osob, které bylo potřeba přepravit. "Oproti letounu Airbus nám to ušetřilo téměř padesát procent nákladů," podotkl velitel 24. základny dopravního letectva Jiří Vávra. 

Podle náčelníka generálního štábu Petra Pavla tento první let prokázal, že i když je letoun CASA určen hlavně pro taktickou přepravu na kratší vzdálenosti, v případě potřeby "může armáda počítat s přepravními kapacitami těchto letounů i do vzdálených oblastí, jako je například Afghánistán".

inc natoaktual.cz
zpět na článek