natoaktual.cz

Irák koupí 28 letounů L-159 za miliardu dolarů, většinou nové stroje

12. října 2012  13:14,  aktualizováno  16:27
Irák souhlasil s nákupem 28 českých bitevních letounů L-159 přibližně za jednu miliardu dolarů. Celkem 24 strojů bude zbrusu nových, zbylé čtyři dodá ministerstvo obrany z nepotřebných zásob.  

Letouny L-159 Alca | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

"Jsem rád, že mohu oznámit, že jsme se dohodli na dodávce celkem 28 letounů L-159 iráckým vzdušným silám," oznámil ministr obrany Alexandr Vondra po jednání se svým  iráckým protějškem Sádúnem al-Dulejmím.

Výsledek dvouletého jednání Vondra označil za "průlomový". Prodej  tak bude podle jeho slov dobrou referencí pro český zbrojní průmysl. "Chceme zpevnit kontakty se starými přáteli, s nimiž jsme měli dobré vztahy," potvrdil irácký ministr Dulejmí.

Letouny podle Vondry budou vybaveny potřebnou výzbrojí a součástí dodávek má být i logistické zabezpečení a výcvik iráckého personálu.

K předání prvního ze čtveřice už existujících letadel, kterými nyní disponuje armáda, dojde sedm měsíců od uzavření smlouvy. Nové stroje pro Irák začne vyrábět Aero Vodochody.

L-159 Alca

L-159 Alca je kvalitní a moderní stroj, navržený jako lehký bitevník. O tuto třídu letadel není v dnešní době příliš velký zájem. Ke střežení vzdušného prostoru není dost rychlý. Pro tyto účely ale nebyl navržen. České ministerstvo obrany jich v roce 1997 objednalo 72. Obchod tehdy stál 52 miliard Kč. Stroje L-159 se česká armáda snažila neúspěšně prodat od roku 2004.

  • Maximální rychlost: 936 km/h
  • Maximální stoupavost: 48 m/s
  • Praktický dostup: 13 200 m
  • Dolet - bez přídavných nádrží: 1 570 km
  • Dolet - s přídavnými nádržemi: 2 530 km
  • Dráha pro vzlet: 440 m
  • Dráha pro přistání: 725 m
  • Rozpětí: 9,54 m
  • Délka: 12,73 m
  • Výška: 4,77 m

První kusy by pak irácké letectvo mělo dostat přibližně za dva roky. V nejbližší době by také měla do Česka přicestovat z Iráku skupina odborníků, kteří doladí technické parametry, aby mohl být podepsán kontrakt. Nejtěžší bylo podle Vondry vyjít Iráku vstříc ohledně rychlosti dodávek. "Chápeme potřebu Iráku zajistit svou bezpečnost a mír v oblasti vlastními silami poté, co se stáhla cizí vojska," konstatoval Vondra.

O detailech kontraktu přibližně za miliardu dolarů, tedy 19,2 miliardy korun, jednal Vondra v pátek. Společně navštívili i výrobce Aero Vodochody.

Rozhovory o prodeji L-159 vedla Praha s Bagdádem déle než rok a bylo to také jedno z hlavních témat nynější cesty početné irácké delegace do Česka. Podle Vondry se budou čeští experti podílet také na výcviku iráckých pilotů.

Premiér Petr Nečas v reakci označil prodej letadel L-159 do Iráku za velmi významný a má podporu celé vlády. Nečas věří, že se kontrakt podaří úspěšně dokončit.

Obrana nabídne další stroje soukromníkům

Armáda má nyní pět dvoumístných letounů L-159. Jeden z nich získala jako kompenzaci za nedostatky v dodávce dopravních letadel CASA ze Španělska. Podle informací ČTK zřejmě dostane zpět i druhý stroj z výměnného obchodu s konsorciem EADS. Dva vrácené stroje by podle mluvčího úřadu Jana Pejška mohly být odeslány do Iráku.

Další dva dvoumístné letouny obrana nechá vyrobit z jednomístných verzí, které má uskladněny a nevyužívá je. Češi sami plánují mít v budoucnu osm dvoumístných bitevníků pro vlastní účely.

Na další zakonzervované letouny ve skladech vypíše ministerstvo obrany 24. října veřejnou soutěž. Zájemcům nabídne zatím osm nepotřebných letounů L-159. Podle zájmu by pak ministerstvo pokračovalo v prodeji až do vyčerpání zásob. "Naše snaha o prodej letounů L-159 z inventáře, který nemá zatím využití, zdaleka nekončí," uvedl Vondra s tím, že prvotní indicie svědčí o zájmu.

Irák křísí své vojenské letectvo

Irák už zkušenosti s českým letouny má. V minulosti měl ve výzbroji desítky strojů L-29 Delfín a L-39 Albatros. Nákup letounů L-159, které byly měly sloužit pro výcvik, zapadá do plánů na obnovu iráckých vzdušných sil. Irák fakticky přišel o svoje vojenské letectvo při invazi vedené USA v roce 2003, při níž byl svržen diktátor Saddám Husajn.

Irácké vzdušné síly přitom v minulosti patřily mezi nejsilnější v regionu. Zapojily se do válek proti Izraeli v letech 1967 a 1973, ale v obou utrpěly velké ztráty. Díky pomoci Sovětského svazu a později i Francie se podařilo jejich sílu obnovit.

Podstatně lépe než proti židovskému státu si irácké letectvo vedlo ve válce proti Íránu v 80. letech a dokázalo vzdorovat i modernějším íránským stíhačkám americké výroby.

Na přelomu 80. a 90. let minulého století měl irácký vůdce Saddám Husajn šesté největší vzdušné síly světa s více než 950 stroji a velezkušenými letci. První válka v Perském zálivu a střet s mezinárodní koalicí v roce 1991 ale znamenaly pro irácké letectvo doslova katastrofu, ze které už se kvůli mezinárodnímu embargu a izolaci nedokázalo nikdy vzpamatovat. Do konfliktu v roce 2003 se již irácké vzdušné síly vůbec nezapojily a přestaly prakticky existovat.

inc natoaktual.cz
zpět na článek