natoaktual.cz

V Ostravě přistály dva americké bombardéry, jeden nese jméno Klause

18. září 2012  10:12,  aktualizováno  17:12
Americké strategické bombardéry B-52 přistály na letišti v Mošnově nedaleko Ostravy. Stroj bude jednou z hlavních atrakcí nadcházejících Dnů NATO. První stroj dosedl na dráhu po osmé hodině, druhý po poledni.  

Americký bombardér přilétá do Ostravy | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Původně měly oba americké bombardéry přiletět společně. "V noci jsme se dozvěděli, že neplánovaně stroje B-52 nemohou přistát ve stejném čase," konstatoval Zbyněk Pavlačík ze sdružení Jagello 2000, které víkendovou akci na letišti pořádá.

"První B-52 přistál na mošnovském letišti po deváté hodině ranní a druhý letoun následoval podle plánu po půl jedné odpoledne," upřesnil.

SPECIÁL: Dny NATO v Ostravě

Oba stroje měly společně efektně proletět nad letištěm. Tankování paliva nad oceánem se však nezdařilo a jeden ze strojů proto přiletěl do Ostravy dříve. I přesto je účast dvou těchto bombardérů na jedné akci velmi netradiční a svědčí o prestiži, kterou Dny NATO v Ostravě mají.

Američané dokonce při přeletu do Ostravy letěli s volacími znaky "Tobruk 01" a "Tobruk 04". "Je to na počest působení československých vojáků za druhé světové války v Africe," řekl zástupce velitele 307. bombardovacího křídla Joe Jones.

Kabinu jednoho ze strojů zdobí jména náčelníka generálního štábu Petra Pavla a prezidenta Václava Klause. "Je už pro nás věcí vášně a prestiže účastnit se Dnů NATO," dodal Jones.

Dva roky po sobě patřil americký strategický bombardér B-52 Stratofortress k hlavním diváckým magnetům ostravských Dnů NATO. Tentokrát americké letectvo vysílá na sever Moravy hned dva stroje. A jeden z nich se představí i v letové ukázce.

Podobná ukázka, tedy současně jeden stroj na statické a druhý v dynamické ukázce, nebyla v Evropě k vidění dlouhých třináct let. Naposledy se obdobná prezentace uskutečnila ve Velké Británii na nejvýznamnější světové air show ve Fairfordu v roce 1999.

Samotný let B-52 bude trvat asi 15 minut a bude se skládat ze vzletu, simulovaného taktického manévru, průletu na nízké rychlosti pro možnost fotografování a přistání s brzdícím padákem.

B-52H Stratofortress

Americký bombardéry B-52 v Ostravě
Americký bombardéry B-52 v Ostravě
Americký bombardér B-52 v Ostravě

Letos v dubnu uplynulo 60 let od okamžiku, kdy první letoun B-52 odstartoval z letiště nedaleko Seattlu ke svému prvnímu letu. Letošní rok je v této souvislosti nazýván rokem B-52. Letoun byl původně určen k bombardování nepřítele z vysokých výšek. Stroj od firmy Boeing má délku přes 49 metrů a rozpětí více než 56 metrů. Unese až 31 tun různé munice. Vybaven je osmi motory Pratt & Whitney TF33-P-3/103 a létá vysokou podzvukovou rychlostí 0,86 mach. Do výzbroje patří mimo jiné i jaderné zbraně - v době studené války tyto stroje neustále držely jadernou pohotovost pro případ nutnosti okamžité jaderné odvety. Z celkových 744 vyrobených kusů zůstává ve službě v americkém letectvu ještě 90 těchto strojů. Letouny, které přiletěly na letiště do Mošnova, slouží u 93. bombardovací letky ze základny Barksdale v Louisianě. Jde o jedinou rezervní jednotku, jež je letouny B-52 vyzbrojena. Letka se přímo účastnila bojů v druhé válce v Zálivu a protiteroristické operace Trvalá svoboda v Afghánistánu. O vyřazení B-52 ze služby se zatím neuvažuje. Naopak americké vzdušné síly plánují provoz těchto letounů díky jejich spolehlivosti až do roku 2040 či 2045.

inc natoaktual.cz
zpět na článek