natoaktual.cz

Gripeny jsou moc hlučné, stěžují si lidé kolem Čáslavi

19. dubna 2006  10:38
Čáslavská základna, odkud startují stíhačky Jas-39 Gripen, musí často řešit stížnosti obcí. Stěžují si na nadměrný hluk. Motory stíhaček jsou nejhřmotnější při startu, protesty proto pocházejí hlavně z obcí v okolí vojenského letiště.  

Dojem, že piloti s letadly létají příliš nízko, nebo že si se stroji "hrají", podle jednoho z pilotů Petra Mikulenky vyvracejí letové záznamy.

Stíhačky cvičí podle přesně daného plánu ve dvanácti nejřidčeji obydlených oblastech Česka, například nad Vysočinou, v jižních Čechách či na severu Moravy. Zpravidla létají mimo města, která mají více než 10 tisíc obyvatel. "Země je ale tak hustě osídlená, že se všem obcím vyhnout nelze," připouští Mikulenka.

Letadla podle něj létají standardně minimálně 300 metrů nad zemí, ve výjimečných případech i níže. Nadzvukovou rychlostí, která je dalším zdrojem hluku, smějí piloti létat jen za přesně daných podmínek.

Průběh každého letu i hladina hluku jsou podrobně zaznamenávány a zjišťuje se, zda nejsou porušovány předpisy. Podle Mikulenky tak nepřipadá v úvahu, aby si letci se stíhačkami dělali, co chtějí, jak to lidé vidí v akčních filmech.

"Dnešní záznamová média nám umožňují odhalit případnou letovou nekázeň," uvedl velitel čáslavské základny Jiří Verner. - více zde

Letos piloti se stíhačkami Jas-39 Gripen domovskou základnu v Čáslavi na několik měsíců opustí a přestěhují se do Pardubic. Důvodem je plánovaná rozsáhlá modernizace, která by zasahovala do letového provozu. - více zde

Mluvčí čáslavské základny Michal Prejzek upozornil, že se všechny stížnosti, které armáda od obcí obdrží, prošetřují. "Pokud se pilot skutečně dopustí nekázně, je potrestán," řekl. Dodal, že s novými letouny se to ještě nestalo, ale v době, kdy armáda ještě provozovala ruské stíhačky MiG, museli někteří letci kvůli nedovolenému způsobu létání z vojska odejít.

ČTK natoaktual.cz
zpět na článek