natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Kdo má zájem o české bitevníky? Stíhací esa s legendou v čele

    6. ledna 2014  12:36
    Zdá se, že po deseti letech hledání kupce se česká armáda konečně zbaví nepotřebných bitevních letounů L-159 Alca. Kdo vlastně stojí za americkou společností Draken International a bude stroje provozovat? Skupina špičkových amerických stíhacích letců s legendou v čele.  

    Letoun L-159 Alca na Dnech NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

    Floridští Draken International patří mezi významné hráče, kteří se podílejí na výcviku pilotů amerického letectva a námořnictva.

    Nepřátelé amerických stíhačů. Ruské migy, suchoje a snad L-159

    V USA je běžný model, kdy soukromé společnostipomáhají ozbrojeným silám s výcvikem. Pro americké vzdušné síly, námořnictvo i námořní pěchotu takto pracují desítky firem. Mají vlastní proudové letouny a při výcviku s nimi jejich piloti, většinou bývalí elitní armádní letci, simulují ve vzduchu nepřátele.

    Teď chtějí v Drakenu zařadit do palety svých "nepřátelských" strojů i české bitevníky.

    Dale "Snort" Snodgrass

    Dale "Snort" Snodgrass
    • šéfpilot
    • velitel VF-33 Starfighters, vedl 33 leteckých úderů během Pouštní bouře v Iráku
    • 1287 bezpečných přistání na letadlové lodi
    • nalétal 12 tisíc hodin
    • do výslužby v roce 1999 jako kapitán námořnictva
    • předvádí stroje P-40, P-51, F-4U, F-86, MiG-17/21, A-4 nebo F-5

    "L-159 je moderní frontový bitevník, který nám umožní rozšířit simulaci hrozeb, podporu protivníka, výcvik leteckých návodčích a další unikátní služby na trzích ve Spojených státech i po celém světě," uvedl pro natoaktual.cz generální ředitel Jared Isaacman.

    Jeho společnost dnes provozuje 50 letounů včetně například strojů MiG-21. Alky tak budou v dobrých rukou. Nejen kvůli tomu, že Draken má už řadu let ve svém portfoliu jejich předchůdce z dílen Aera - letouny L-39 Albatros. Ale také díky velezkušeným pilotům a personálu.

    Ikona napříč USA

    Jen ve vedení společnosti jsou hned tři špičkoví letci, kteří v USA i ve světě platí za absolutní elitu.

    Živou legendou je především Dale "Snort" Snodgrass, který ve společnosti působí jako hlavní pilot. 

    Vitální chlapík s bojovými zkušenostmi z Libye a Iráku kombinuje výcvik armádních letců s předváděním nejrůznějších historických válečných letounů na show po celých Spojených státech. 

    Pro své umění je považován za ikonu, ke které obdivně vzhlížejí generační kolegové, začínající piloti i široká veřejnost.

    Na jedné z nejslavnějších fotografií z roku 1989 Dale Snodgrass ve vysoké rychlosti efektně prolétá v rychlosti přes 600 Km/h ve svém "Tomcatu" v těsné blízkosti letadlové lodi USS America. "Podle mě senzační způsob zahájení letové ukázky na letadlové lodi," komentoval akci Snodgrass. Když pak viděl snímky, řekl autorovi, aby mu "udělal 50 kopií a negativ spálil", aby už po něm nikdo takové kousky nezkoušel.

    A právem. Snodgrass strávil ve službě u námořnictva dlouhých 26 let. Vysloužil si přezdívku "Definitivní Tomcat" podle legendárního letounu F-14 Tomcat, se kterým létal celou svou kariéru. Žádný jiný pilot nenalétal v tomto stroji více, než on. Přes 4 800 hodin.

    Jerry "Jive" Kerby

    Jerry "Jive" Kerby
    • viceprezident pro operace
    • absolvent elitní Fighter Weapons School
    • 23 let u letectva
    • do výslužby v roce 2006 jako podplukovník
    • nalétal 11 tisíc hodin, z toho 3400 ve F-15 a 400 v  F-4 Phantom
    • vedl přes 20 misí v operaci Pouštní bouře v Iráku
    • instruktor, člen Black Diamond Jet Team
    • pilotuje stroje T-33 Shooting Star, T-28 Trojan, MiG-15/17 a L-39 Albatros

    Do kokpitu tohoto letounu usedl prakticky okamžitě po absolvování leteckého výcviku v roce 1974, když americké námořnictvo stroje začalo zavádět do výzbroje. Jako vůbec první s F-14 přistál na letadlové lodi - ve dne i za tmy.

    Pokud se tvůrci filmu slavného filmu Top Gun s Tomem Cruisem v hlavní roli (1986) něčím inspirovali, musel to být právě Snodgrass. Ten absolvoval prestižní "Top Gun" (Navy Fighter Weapons School) pro nejlepší a nejtalentovanější piloty námořnictva v roce 1978.

    Život jako na plátně

    Drzý, agresivní, riskující a porušující přísná pravidla, ale létání měl prostě v krvi jako nikdo. Stejně jak ve filmu i Snodgrassův otec byl bojový pilot. Stejně jako ve filmu i Snodgrass junior byl i přes různé průšvihy prostě nejlepší.

    Například za jeden z velmi nízkých nepovolených průletů ve vysoké rychlostí vyvázl s desetidenním domácím vězením.

    Jindy zase "zaparkoval" svůj letoun přímo před operačním štábem na parkovišti pro automobily generálů a vysokých důstojníků.

    Letectvo tehdy právě zavádělo do výzbroje letoun F-15 Eagle (v překladu orel) a proti starším strojům F-14 námořnictva zkoušelo vzdušného souboje. Rivalita námořnictva a letectva byla vždy velká. Během chvilky k nim rychle přijel generál letectva. Snodgrass a jeho kolega vystoupili a řádně pozdravili.

    Sean "Stroker" Gustafson

    Sean "Stroker" Gustafson
    • viceprezident pro vnější vztahy
    • podplukovník zálohy, působil na základnách v Evropě a v Jižní Koreji
    • nalétal 3800 hodin, z toho 2500 v F-16
    • létal v irácké misi
    • instruktor u 93. stíhací perutě USAFR
    • první rezervista v sestavě proslulé skupiny Thunderbirds
    • člen Black Diamond Jet Team
    • pilotuje F-16C/CJ/C+, Boeing 767-ER, Boeing 757, MD-88 , T-38 , T-37 a L-39 Albatros

    "Jeho výraz ve tváři byl k nezplacení, když viděl, že nově zaváděnému letounu F-15 před chvílí v přímém souboji nakopali zadek dva nováčci z námořnictva," popsal kdysi jeden ze svých památných kousků Snodgrass.

    Přesně ve stylu filmového "Mavericka" pak byl i jejich odlet s plnou "forsáží", který prý tehdy sledovala celá základna. "Řídící zřejmě udiven sledoval na radaru náš výstup a ptal se, co že to jako máme za letoun, když jsme vyšplhali nad 20 tisíc stop a pořád jsme nad dráhou. Můj parťák mu odpověděl, že jsme požírači orlů," dodal Snodgrass.

    A stejně jako ve filmu se mistrnými manévry v bojové misi nad Irákem vypořádal s nepřátelskými raketami nebo zhasnutím jednoho z motorů a v jiné takřka bez kapky paliva na poslední chvíli dosedl na dráhu letadlové lodi.

    V roce 1985 byl vyhlášen nejlepším pilotem amerického námořnictva a od výrobce letounu Grumman dostal titul "Topcat" - nejlepší pilot F-14.

    Stal se instruktorem, trénoval další bojové piloty a dlouhých 12 let byl předváděcím pilotem F-14 na leteckých show, kde proslul svými dechberoucími kousky. Obvykle přitom piloti své umění ukazují na přehlídkách maximálně dva až tři roky.

    Lubomír Světnička natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media