„Podařilo se nám vyjednat, že provoz českých transportních letadel CASA bude v následujících osmi letech zajišťovat bez dalších prostředníků přímo výrobce,“ uvedl ministr obrany Martin Stropnický.
Opravy letounů dosud opravovala společnost Omnipol, která měla s výrobcem EADS CASA (dnes Airbus Defence & Space) smlouvu o výhradním zastupování. Airbus neprodloužil Omnipolu exkluzivitu a ministerstvo obrany proto oslovilo přímo výrobce letadel, který jako jediný může zabezpečit servisní provoz a údržbu strojů. Servisní střediska jsou umístěna v Polsku a Portugalsku.
Novou rámcovou smlouvu na osmiletý servis podepsali zástupci obrany a Airbusu v úterý 24. února. Nová dohoda zahrnuje i garanci vysoké provozuschopnosti českých letounů prostřednictvím programu „Full in Service Support“.
„Za tento program, včetně všech předepsaných prací servisu a údržby na osm let, zaplatíme 667 milionů korun. Cenu se nám přitom během posledních týdnů jednání podařilo snížit o více než 53 milionů korun,“ konstatoval první náměstek ministra obrany Jiří Borovec.
Jak dodal, o podobě nové smlouvy jednalo ministerstvo obrany poměrně dlouho. Důvodem podle něj bylo vyjednávání o co nejlepších podmínkách včetně ceny.
Celkově by podle rámcové smlouvy mohl výrobce za servis čtyř letounů v následujících osmi letech vyinkasovat až 1,24 miliardy korun. To je však maximální limit, který podle ministerstva zřejmě nebude vyčerpán. Záležet bude na případných mimořádných servisních pracích či vynucených opravách strojů.