natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Pokud nebudou letouny CASA v pořádku, vrátíme je, pohrozil Vondra

    15. listopadu 2011  12:48
    Pokud nebudou nové transportní letouny C-295M CASA do šesti měsíců v naprostém pořádku, je ministerstvo obrany odhodláno stroje vrátit. Čtveřice letadel, které armáda pořídila za zhruba 3,5 miliardy korun, momentálně nesmí kvůli závadám do vzduchu.  

    Letoun C-295M CASA českých vzdušných sil | foto: Armáda ČR

    "Požadujeme urychlené odstranění všech reklamovaných závad, protože žádný ze čtyř letounů nyní není schopen plnit úkoly, pro které byl pořízen. Kvůli nefunkční integraci pasivní obrany a problémům se softwarem není možné tyto letouny nasadit do zahraničních misí, například v Afghánistánu," řekl ministr obrany Alexandr Vondra.

    Pokud výrobce a dodavatel letounů CASA neodstraní včas závady, tak aby letouny byly plně funkční, navrhne Vondra vládě odstoupení od smlouvy a vrácení všech čtyř strojů. Výrobce EADS a dodavatel Omnipol mají podle něj čas do konce května. "Naše trpělivost není bezbřehá," dodal Vondra na zvláštní úterní tiskové konferenci.

    Piloti dostávali chybné údaje

    Tu ministerstvo svolalo kvůli posledním incidentům, ke kterým došlo během letů 27. a 30. října z domovské základny v Praze-Kbelích do španělské Sevilly a zpět.

    Podle inspekce ministra obrany zavinil poslední případ, kdy stroj musel přistát v Praze na jeden motor, výpadek části elektroinstalace. Automatické sepnutí hydraulických čerpadel před přistáním přetížilo síť, zároveň byl jeden klíčový vypínač baterie přepnut do polohy "vypnuto".

    Souhra těchto událostí pak vedla k tomu, že posádka dostávala údaje o rostoucí teplotě chladicí kapaliny a poklesu tlaku oleje a motor vypnula. Vyšetřovatelé proto navrhli doplnit kontrolování vypínačů baterií do seznamu úkonů před přistáním a upravit vypínač proti neúmyslnému vypnutí. Zástupce ředitele inspekce ministra obrany Petr Chamrad, přirovnal situaci v kabině posádky letounu k "jízdě s automobilem, kdy dojde k rozsvícení kontrolky, která hlásí, že máte co nejdříve zajet do servisu".

    Při posledním letu do Sevilly a zpět navíc došlo několikrát k samovolnému přeladění či výpadku navigačních či komunikačních systémů.

    Stroje mohou létat jen k opravám

    Inspekce ministerstva doporučila, aby čeští letci se stroji létali pouze k odstraňování závad. "Protože létání s těmito stroji není z našeho pohledubezpečné, rozhodl jsem o jejich uzemnění, s výjimkou účelových letů, kterými budeme prověřovat, jak jsou nedostatky odstraňovány," uvedl náčelník Generálního štábu Vlastimil Picek.

    Lety nových transportních strojů C-295 armáda pozastavila poprvé v únoru. Tehdy kvůli tomu, že se jeden z nich při cvičném letu propadl o několik desítek metrů. Znovu byly lety pozastaveny také na počátku května.

    Od srpna začalo ministerstvo obrany společnosti Omnipol, která nákup letounů zprostředkovala, účtovat smluvní pokutu za to, že armáda stroje stále nemá plně k dispozici. Letouny totiž mají problémy se systémem pasivní ochrany. Kvůli tomu je armáda zatím nemohla nasadit v Afghánistánu, jak plánovala. Do konce listopadu by přitom měly proběhnout opakové vojskové zkoušky systému pasivní ochrany, kterými letouny na jaře neprošly. Podle Picka je ale termín nereálný. "Vojskové zkoušky zahájíme v momentě, až budou letouny bez závad," dodal Picek.

    Létání na starých "andulách" je nejisté

    Armáda přitom transportní stroje potřebuje. Kvůli neustálým problémům se stroji CASA ministr obrany Vondra počátkem listopadu nařídil zatím neprodávat dosluhující transportní letouny An-26.

    Staré stroje už ministerstvo obrany eviduje jako vyřazené a jsou určeny k prodeji. Do doby, než se problémy s novými letouny vyřeší, by zastaralé letouny sovětské výroby alespoň část úkolů zvládly.

    Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka ale čeští piloti na "andulách" už necvičí a případný výcvikový cyklus by trval kolem šesti měsíců.

    Lubomír Světnička natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media