natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Podívejte se, jak čeští piloti vrtulníků bojují se vzdušnými proudy v Pyrenejích

    9. září 2008  14:56
    Divoké vzdušné proudy a nevyzpytatelné počasí. Průlety hlubokými skalnatými údolími a přistání na vrcholcích třítisícových hor. Taková je příprava českých pilotů vojenských vrtulníků na jejich plánované nasazení v Afghánistánu.  
    FOTOGALERIE

    Z letecké základny Saillagousse ve francouzské části Pyrenejí startují čeští piloti s vrtulníky několikrát denně už od počátku září. Dvoutýdenních manévrů s názvem Mountain Flight se zúčastní 70 vojáků a šestice vrtulníků, dva bitevníky Mi-24/35 a čtyři transportní stroje Mi-171Š.

    Během několika dní už ve zdejších horách čeští letci absolvovali takřka pět stovek cvičných letů včetně těch nočních s přístroji pro noční vidění.

    "Minulý týden bylo počasí dost na hraně pro schopností našich vrtulníků. Turbulence dosahovaly maximální hranice, které jsou pro tento typ strojů stanoveny. Bylo to hodně divoké," popsal dosavadní dojmy z létání v horách jeden z pilotů Petr Schwarz, který bude velitelem prvního kontingentu českých vrtulníkových letců v Afghánistánu.

    Spolu s kolegy se na francouzsko-španělském pomezí připravují na možné nasazení v této oblasti, které plánuje armáda na příští rok.

    "Snažíme se posádky připravit na vysokohorské létání, které je jiné. V Česku takové podmínky nejsou," uvedl Bohuslav Dvořák z generálního štábu, který má přípravy vrtulníkové mise v Afghánistánu na starosti.

    Čeští piloti se připravují na afghánskou misi v PyrenejíchLétání v horách má svá specifika
    Jen samotná základna Saillagouse leží v nadmořské výšce 1 320 metrů, což odpovídá některým vrcholkům Jeseníků, kde čeští letci přistání v horách v tuzemských podmínkách obyčejně nacvičují.

    V Pyrenejích si ale piloti vyzkoušeli průlety hlubokými skalnatými údolími i přistávání na vysokohorských plošinách ve výšce kolem tří tisíc metrů nad mořem. "Musíte mít respekt. Nemůžete hory podceňovat, jsou každý den a každou hodinu jiné," vypočítal hlavní pravidla pro létání v takovém terénu Schwarz.

    Pro řadu pilotů byly první lety v Pyrenejích velmi obtížné vzhledem k náročným povětrnostním podmínkám a značně proměnlivé turbulenci. Výkon vrtulníku totiž závisí i na nadmořské výšce, ve které se létá. Čím je vrtulník výše, tím se samozřejmě jeho výkon snižuje a pilotáž je složitější.

    "V těchto výškách se musí brát v potaz směr a síla větru, která je podstatně větší než při hladině moře. V horském terénu je směr a síla nepředvídatelná, během deseti minut se může vítr zcela otočit. Pokud na to není pilot připraven, vlivem turbulencí není schopen na prudké poryvy správně zareagovat a může dojít k havárii," konstatoval Schwarz.

    "Je to jako když jedete autem a z ničeho nic se vám změní rychlost o osmdesát kilometrů," připodobnil turbulence ve vysokých horách další z pilotů a zároveň velitel přerovské vrtulníkové základny Jaroslav Braun. Proto se podle něj piloti hlavně učí rozeznat, za jakých podmínek jsou schopni v horách létat a bezpečně přistát.

    Čeští piloti se připravují na afghánskou misi v PyrenejíchPiloti projdou ještě výcvikem v poušti
    Armáda počítá s vysláním tří vrtulníků do Afghánistánu od července příštího roku. Misi však musí ještě posvětit vláda a parlament.

    Do konce letošního roku by měli mít letci připraveny modernizované stroje. Upravené vrtulníky, které Česká republika získala nedávno v rámci deblokace ruského dluhu, budou mít například pancéřovanou kabinu s neprůstřelnými koberci, elektronickou ochranu, aktivní zjišťování nepřátelských střel a možnost vystřelovat klamné cíle.

    Přípravu provázejí informace o tom, že někteří piloti z přerovské vrtulníkové základny odmítli afghánskou misi absolvovat s poukazem na náročné a nebezpečné podmínky, nízkou připravenost a nedostatečné vybavení strojů. Armádní velení se proto nedávno rozhodlo odstavit od létání čtyři piloty, kteří se odmítli přeškolit na vrtulníky Mi-171Š, připravované pro nasazení v Afghánistánu.

    "Někteří piloti mají obavy z vlastního nasazení. Je to přirozená vlastnost každého. Slíbil jsem vojákům, že budou perfektně připraveni, že budou mít možnost cvičit v těžkých podmínkách a že budou mít perfektní vybavení," řekl náčelník generálního štábu Vlastimil Picek.

    Ještě do konce roku by měli proto čeští armádní piloti kvůli chystané misi v Afghánistánu projít dalším cvičením, tentokrát v pouštních podmínkách na Blízkém východě.

    V Afghánistánu by měly podle velitele připravovaného kontingentu Petra Schwarze české vrtulníky plnit standardní úkoly, od přepravy osob až po zásobování základen a podporu českého provinčního rekonstrukčního týmu v provincii Lógar. Do míst nejtěžších bojů by se vojáci dostat neměli.

    "Riziko ale existuje v celém Afghánistánu. Do boje se můžete dostat i během rutinního letu," konstatoval Schwarz.

    "Vždycky máte nějaké zprávy. Člověk si dělá obrázek z médií a má ze situace obavy. Na místě to pak přehodnotí," uvedl další z pilotů Jaromír Šebesta.

    Čeští piloti se připravují na afghánskou misi v PyrenejíchFrancouzi se na mise připravují také v Pyrenejích
    Pro výcvik na afghánskou misi si Pyreneje čeští letci nevybrali náhodou. Podobnost tohoto pohoří s horským terénem v Afghánistánu je důvodem, proč pro výcvik před nasazením v misích zdejší hory využívá francouzské letectvo, ale i například speciální sily.

    Podle velitele francouzského vrtulníkového letectva Patricka Tanguye musí posádky transportních vrtulníků dokázat létat ve špatném počasí, náročném terénu a v noci.

    "Ano, Taliban je hrozba, ale nevyzpytatelné hory také," řekl Tanguy s tím, že díky kvalitní přípravě se riziko, že pilot udělá chybu, velmi snižuje.

    To podle něj dokazuje i fakt, že v různých misích na nejrůznějších místech, včetně Afriky, létá zhruba 60 francouzských vojenských vrtulníků bez jakýchkoliv problémů či havárií.

    "Až na občasné drobné průstřely kulkami, ale to není nebezpečné, jsme dosud nezaznamenali žádný incident nebo havárii," dodal Tanguy.

    Lubomír Světnička natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media