natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Po talibancích pátrají bezpilotní letouny, nasadit je chtějí i Češi

    14. ledna 2009  14:51
    Povstalci Talibanu mají nového, a i když se to nezdá, velmi silného soupeře. Vojáci ISAF stále častěji do pátrání po povstalcích v Afghánistánu nasazují nejmodernější bezpilotní letouny.  

    Prohlédni fotky ZDE

    Bezpilotní stroje v Afghánistánu používají už několik let hlavně americké, německé a také kanadské jednotky, které čelí povstaleckým útokům v jedné z nejnebezpečnějších oblastí země, v provincii Kandahár.

    Právě Kanaďané koncem roku dopravili do Afghánistánu první bezpilotní stroj nové generace. Od jednoho z nejmodernějších bezpilotních letounů s označením CU-170 Heron si slibují, že pomůže efektivněji získávat informace o pozicích povstalců i o nástražných výbušných systémech u silnic, aniž by v průzkumných akcích museli velitelé riskovat životy svých vojáků.

    "Tento nový bezpilotní letoun zvýší schopnosti jednotek ISAF sledovat povstalecké aktivity," konstatoval velitel leteckého křídla kanadských vzdušných sil v Kandaháru Christopher Coates.

    Letoun Heron stejně jako další bezpilotní prostředky může předávat aktuální informace ze zkoumaného prostoru prakticky v reálném čase do počítačů obsluhy stejně jako vojákům přímo na bojišti.

    Bezpilotní letoun CU-161 SperwerNový stroj by měl ve službách kanadských jednotek v Afghánistánu nahradit letoun CU-161 Sperwer. Svého předchůdce v boji heron předčí ve všech směrech, létá déle (až 40 hodin), do větších výšek (přes 8 kilometrů), rychleji a unese těžší náklad (až 250 kilogramů) v podobě kamer, fotoaparátů a nejrůznějších senzorů.

    "Heron představuje asi desetinásobné zlepšení proti sperweru," uvedl Dan Boisvert, velitel jednotky, která provoz nového bezpilotního stroje v Kandaháru zajišťuje.

    Češi mají svou bezpilotní sojku
    Prakticky každá moderní armáda současnosti již bezpilotní stroje využívá i v bojových operacích nebo je zkouší.

    Nejdále ve využívání této technologie je zřejmě americká armáda, která v Iráku úspěšně používá bezpilotní stroje MQ-5 Hunter i k boji. Hunter, stejně jako další a novější bezpilotní prostředky, je schopen nést bomby nebo řízené střely. - Přečtěte si o první misi amerického bezpilotního letounu

    Bezpilotní letoun Sojka české armádyČeská armáda má ve výzbroji už řadu let bezpilotní letoun Sojka. Stroj využívají elitní vojáci ze 102. průzkumného praporu z Prostějova. "Většina moderních armád světa používá k provádění vzdušného průzkumu bezpilotní průzkumné prostředky a nejinak je tomu i při plnění úkolů v zahraničních operacích, převážně na území Afghánistánu," řekl bývalý velitel jednotky Jindřich Starý.

    Hlavní výhodou těchto bezpilotních prostředků je podle něj především snadné a rychlé použití k načtení terénu a prostoru, který v misi využívají jak spojenci, tak nepřítel.

    "Nasazují se většinou ve večerních hodinách a slouží převážně k odhalení připravovaných výbušných zařízení, léček a přepadů a dále k získávání detailních informací o objektech," konstatoval Starý, který sám má za sebou dvě mise v Afghánistánu.

    Bezpilotní letoun sojka
    Lehký taktický bezpilotní prostředek SOJKA-III je určen k vedení vzdušného optoelektronického průzkumu bojiště. V omezené míře může zabezpečovat úkoly elektronického boje.

    Soupravu tvoří 4 vozidla - přepravní vůz se 4 bezpilotními stroji, opravárenským a skladovacím zařízením, vozidlo s instalovanou startovací rampou a dále pak pojízdné pozemní řídicí a vyhodnocovací středisko a malý terénní vůz pro dohledávání bezpilotního letounu.
    Sojka je standardně vybavena širokoúhlou fotografickou leteckou kamerou A-39 pro snímkování z výšek asi 600 metrů a televizní kamerou pro šikmé snímkování z prostoru vzdáleného do 60 kilometrů. Obraz snímané reálné situace bojiště je spojitě přenášen rádiem operátorovi na zem.

    Let bezpilotního prostředku SOJKA III je řízen z mobilního řídicího střediska. V něm mají pracoviště dva operátoři - jeden řídí let bezpilotního prostředku, druhý zabezpečuje příjem a zpracování průzkumné informace v reálném čase. Součástí střediska je řídicí počítač pro záznam a zobrazování parametrů letu, vyhodnocování dat od terminálu družicového navigačního systému NAVSTAR/GPS a zpracování snímaného obrazu.

    Taktický dolet: 60-100 km
    Rychlost letu při hlídkování: 130-180 km/h
    Vytrvalost letu: 1-3 hodiny
    Operační výška: 50- 2 000 m
    Maximální vzletová hmotnost: 145 kg
    Užitečné zatížení: 20-30 kg
    Délka: 3,78 m
    Rozpětí křídel: 4,12 m

    Generální štáb uvažuje o modernizaci
    Bezpilotní letoun v AfghánistánuČeská armáda s podporou premiéra Mirka Topolánka několik měsíců uvažuje o nákupu jednodušších a modernějších bezpilotních strojů, které by pomohly chránit české vojáky v zahraničních misích, především v Afghánistánu.

    "Premiér mne ujistil, že vláda nám vyjde vstříc při nákupu takové techniky, s jejíž pomocí získáme nad talibanci informační převahu," uvedl již dříve náčelník generálního štábu Vlastimil Picek.

    Armáda má zájem především o taková bezpilotní průzkumná letadla, která nevyžadují složitou a početnou obsluhu – nanejvýše dva až tři lidi. I takové malé bezpilotní letadlo přitom stejně jako větší a dražší stroje dokáže monitorovat rozlehlou oblast či rozlišit teplotu čerstvě nahrnuté zeminy od netknuté.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media