Letoun dosedl na mošnovskou dráhu přesně ve 12:33 s nákladem české armády z Afghánistánu. V polích kolem letiště už od rána na přílet čekaly stovky nadšenců.
Česká armáda využívá stroje pro strategickou přepravu od roku 2006. Solečnost Volga-Dněpr za tu dobu při 56 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo nedávno do afrického Mali. "Jde hlavně o velkoobjemový materiál, který nejsme schopni přepravit jinak. Obrněnou techniku, kontejnery a další věci," řekl náčelník generálního štábu Petr Pavel.
Ruslan
Zdroj: Antonov |
Letoun bude předveden návštěvníkům víkendových Dnů NATO v Ostravě při statické ukázce, ovšem česká armáda u něj vystaví tři přepravní kontejnery, autojeřáb Tatra AD30 a nakladač kontejnerů s přívěsem.
"To umožní si udělat jasnou představu o prostorových možnostech Ruslana i způsobu jeho nakládky," řekl velitel vzdušných sil Libor Štefánik.
Kromě toho armádní logisté po oba dny vždy v 10 a 14 hodin ukážou, jak do útrob stroje najíždí obrněný transportér Pandur, který má armáda ve výzbroji. Na podobných akcích v Evropě je stroj k vidění velmi zřídka.
Vůbec poprvé byl na mošnovském letišti v červnu 1988, kdy byl prezentován československé veřejnosti jako důkaz technologické vyspělosti Sovětského svazu. Tehdy ještě v barvách Aeroflotu se zúčastnil dětského dne při návratu z pařížské airshow do Moskvy a vzbudil nebývalý zájem.
Čtvrtstoletí ve službě
Na Mošnov se pak letoun zase vrátil po dlouhých dvaceti letech v roce 2008, kdy si lidé mohli letoun prohlédnout už v rámci Dnů NATO. Kvůli vytížení stroje však měli na jeho prohlídku pouze několik málo hodin.
"Nyní, po pětadvaceti letech se Ruslan v Ostravě představí potřetí a návštěvníci budou mít možnost si jej prohlédnout na statické ukázce po celé dva dny," uvedl Zbyněk Pavlačík, předseda sdružení Jagello 2000, které Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil Armády České republiky organizuje.
Stroj An-124 (v kódu NATO - Condor) je největším sériově vyráběným letounem na světě - větší byl jen An-225, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.