Obří Ruslan přistál v Ostravě, čekaly na něj stovky nadšenců

20. září 2013  13:11
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistál po poledni na mošnovském letišti, kde na něj od rána čekaly stovky leteckých nadšenců. Stroj bude jedním z hlavních lákadel víkendových Dnů NATO v Ostravě.  
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem z Afghánistánu | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz
galerie Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem Nadšenci u mošnovského letiště čekají na přílet obřího transportního letounu

Letoun dosedl na mošnovskou dráhu přesně ve 12:33 s nákladem české armády z Afghánistánu. V polích kolem letiště už od rána na přílet čekaly stovky nadšenců.

Česká armáda využívá stroje pro strategickou přepravu od roku 2006. Solečnost Volga-Dněpr za tu dobu při 56 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo nedávno do afrického Mali. "Jde hlavně o velkoobjemový materiál, který nejsme schopni přepravit jinak. Obrněnou techniku, kontejnery a další věci," řekl náčelník generálního štábu Petr Pavel.

Ruslan

  • Rozpětí: 73,3 m
  • Délka: 69,1 m
  • Výška: 20,8 m
  • Hmotnost: 175 tun
  • Max. zatížení: 150 tun
  • Pohon: 4× Progress D-18T
  • Max. rychlost: 865 km/h
  • Dolet: až 16 000 km (s max. zátěží 4 500 km)

Zdroj: Antonov

Letoun bude předveden návštěvníkům víkendových Dnů NATO v Ostravě při statické ukázce, ovšem česká armáda u něj vystaví tři přepravní kontejnery, autojeřáb Tatra AD30 a nakladač kontejnerů s přívěsem.

"To umožní si udělat jasnou představu o prostorových možnostech Ruslana i způsobu jeho nakládky," řekl velitel vzdušných sil Libor Štefánik.

Kromě toho armádní logisté po oba dny vždy v 10 a 14 hodin ukážou, jak do útrob stroje najíždí obrněný transportér Pandur, který má armáda ve výzbroji. Na podobných akcích v Evropě je stroj k vidění velmi zřídka.

Vůbec poprvé byl na mošnovském letišti v červnu 1988, kdy byl prezentován československé veřejnosti jako důkaz technologické vyspělosti Sovětského svazu. Tehdy ještě v barvách Aeroflotu se zúčastnil dětského dne při návratu z pařížské airshow do Moskvy a vzbudil nebývalý zájem.

Čtvrtstoletí ve službě

Na Mošnov se pak letoun zase vrátil po dlouhých dvaceti letech v roce 2008, kdy si lidé mohli letoun prohlédnout už v rámci Dnů NATO. Kvůli vytížení stroje však měli na jeho prohlídku pouze několik málo hodin.

"Nyní, po pětadvaceti letech se Ruslan v Ostravě představí potřetí a návštěvníci budou mít možnost si jej prohlédnout na statické ukázce po celé dva dny," uvedl Zbyněk Pavlačík, předseda sdružení Jagello 2000, které Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil Armády České republiky organizuje.

Stroj An-124 (v kódu NATO - Condor) je největším sériově vyráběným letounem na světě - větší byl jen An-225, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.

inc natoaktual.cz

Dny NATO v Ostravě

Září 2018

Výroční Dny NATO v Ostravě letos vidělo 220 tisíc návštěvníků.

Yankee od mariňáků

Září 2018

Premiéra amerického UH-1Y Venom, jednoho z kandidátů na přezbrojení českých vrtulníků.

Cvičení Sky Avenger

Červen 2018

Jak doplňují palivo americké stíhačky nad Českem z létajícího tankeru.

Army test u výsadkářů

Červen 2018

Pět disciplin dokonale prověří, zda by vaše fyzička stačila na přijetí do armády.