X-47B je jedním ze dvou účastníků výběrového řízení J-UCAS (Joint Unmanned Combat Air System), z něhož by měl vzejít plnohodnotný bezpilotní bojový letoun pro americké letectvo a námořnictvo.
Druhým uchazečem je Boeing X-45C (dříve X-46), vycházející z úspěšně vyzkoušeného X-45A Stingray. Podobně i X-47B je založen na již testovaném letounu X-47A Pegasus, který poprvé vzlétl 23. února 2003.
Projekt J-UCAS vznikl spojením dvou původně oddělených programů UCAV a UCAV-N. O jejich sloučení rozhodla v říjnu 2003 Agentura pokročilých obranných projektů (DARPA), která koordinuje vývoj většiny amerických bezpilotních strojů.
Výsledný letoun by měl být schopen operovat z pozemních základen i letadlových lodí, měl by mít akční rádius asi 2800 km a na palubě by měl nést 2025 kg zbraní, systém elektronického boje a radar se syntetickou aperturou, jehož plochá anténa bude integrována do trupu stroje.
Během tří let budou otestovány prototypy a jeden z uchazečů bude vybrán jako základ pro sériovou verzi. Její vývoj začne v roce 2007 a letoun by mohl vstoupit do služby už na začátku příštího desetiletí.
Další zajímavosti najdete v říjnovém čísle Armádního technického magazínu.
Prototyp bezpilotního letounu X-47B. |