Zatímco dříve po dlouhá desetiletí v tomto nekončícím závodě o ovládnutí nebe soupeřily desítky zemí a desítky výrobců posunovaly možnosti letounů stále dál, dnešek je jiný. Sny o vzdušné vojenské nadvládě si totiž může dovolit jen hrstka velmocí. Vlastně jen odvěcí rivalové - USA, Rusko a Čína. Jen tenhle trojlístek se snaží "do svých stád dostat zbrusu nové plnokrevníky" - nejmodernější letouny takzvané 5. generace, které předčí všechny ostatní. Zatím se to daří jen Američanům.
Dravec a pak ti druzí
Jedničkou v této kategorii je americký F-22A Raptor (Dravec), který je považován za nejvýkonnější stíhací letoun současnosti. Jde o jediný stroj páté generace v operačním nasazení. "Raptor svou obtížnou zjistitelností, kinematickými parametry, elektronikou i výzbrojí překonává všechny do služby zavedené letouny nejméně o deset let a dá se předpokládat, že si Američané svůj náskok nenechají jen tak sebrat," konstatuje expert na vojenství a publicista Lukáš Visingr.
Neviditelný |
"USA stroj předvádějí jako výraz ocenění tam, kde mají úzké bezpečnostní vazby a spolupráci - a to je v Evropě na prvém místě Velká Británie. Naprosto klíčovou roli hrají technické podmínky pro 'přenocování' letounu a bezpečnostní opatření, které se dají v Evropě nalézt pouze na základnách USAF," konstatuje Zbyněk Pavlačík se sdružení Jagello 2000, které organizuje největší letecko-armádně-bezpečnostní show u nás - Dny NATO v Ostravě.
Naopak export a prodej velkého počtu kusů je klíčový u druhého amerického letounu 5. generace F-35 Lightning II, na jehož vývoji se kromě USA a Británie podílí ještě dalších 9 zemí. Menší, lehčí a o polovinu levnější jednomotorový bratříček má nahradit ve výzbroji několika států NATO a Izraele stroje F-16 a F/A-18.
Vyrábět se bude ve třech variantách včetně jedné s kolmým startem. Mezi špičkové vybavení stroje patří například technologie pojmenovaná jako "Božské oko", která dává pilotovi možnost sledovat veškeré dění kolem celého letounu. Obraz vidí pilot prostřednictvím displeje přímo v helmě.
Ruský projekt s indickým kořením
Pozadu nechce zůstat ani Rusko. Vlastní stroj 5. generace s označením Suchoj T-50 ale zatím testuje. Na rozdíl od amerického Raptora byl při jeho vývoji kladen důraz na maximální výkony. Sloužit by měl jako univerzální letoun. Kromě ruských vzdušných sil by jím měla být přezbrojena v budoucnu také Indie, která hradí polovinu nákladů na vývoj.
Trh bojových letounů: Východ míchá kartami |
V ruském letectvu by měly letouny PAK-FA nahradit stárnoucí víceúčelová letadla MiG-29 a Su-27. Narozdíl od amerického dravce má Rusko s novým strojem ambiciózní prodejní plány. Šéfové Suchoje by rádi po světě prodali až 600 těchto letounů.
Čínské tajemství
Do "elitního klubu" zemí, jež dokázaly takové stroje úspěšně zalétat, se po USA a Rusku letos v lednu zařadila také Čína, která vyvíjí vlastní víceúčelový bojový letoun s označením Chengdu J-20.
Čínské úsilí o vstup do elitního klubu letounů |
Ačkoliv stroj zatím obestírá tajemství, protože Čína dosud nezveřejnila žádné technické informace, lze podle Čadila alespoň základní údaje odvodit z fotografií a videozáběrů. Velký rozvor podvozku podle něj dává tušit v tomto prostoru umístění rozměrné zbraňové šachty.
"Zřejmá je pak snaha o co nejmenší efektivní radarovou odrazivou plochu, jak dokládají například "zubaté" kryty podvozku. V kontrastu s tím jsou ale v zadní části trupu umístěny stabilizační kýlové plochy i kachní plochy na přídi, jež sice zlepšují manévrovatelnost letounu, na druhé straně zvyšují viditelnost pro radary," odvozuje Čadil. S jistotou lze tedy podle něj vyvodit, že čínská "neviditelná" stíhačka nebude v této oblasti dosahovat takových parametrů jako ruský stroj T-50 nebo americký F-22.Srovnání amerického a ruského letounu
F-22A Raptor Suchoj T-50 |