K incidentu mělo dojít v úterý 4. června. Americký námořní průzkumný a protiponorkový stroj P-8A Poseidon se pohyboval v mezinárodním vzdušném prostoru nad Středozemním mořem poblíž Sýrie. K letounu se podle amerického námořnictva celkem třikrát v průběhu 175 minut přiblížila ruská stíhačka Su-35.
„První a třetí interakce byly shledány jako bezpečné. Druhá interakce byla označena jako nebezpečná kvůli tomu, že stroj Su-35 provedl vysokorychlostní průlet přímo před letadlem, což ohrozilo naše piloty a posádku,“ uvedlo v oficiálním prohlášení velitelství americké 6. flotily.
Fotografie |
Těsný průlet podle posádky způsobil silnou turbulenci. O incidentu pak posádka podala hlášení s tím, že ruský stroj celkově během tří přiblížení strávil v blízkosti amerického stroje zhruba 28 minut.
Rusko incident odmítlo s tím, že vše proběhlo v souladu s mezinárodními předpisy.
Americké velitelství událost označilo za nezodpovědné chování ruských pilotů. „Očekáváme, že se budou chovat v rámci mezinárodních standardů stanovených kvůli zajištění bezpečnosti a předcházení incidentům, včetně dohody z roku 1972 o předcházení incidentům na volném moři a mimo ně. Nebezpečné akce zvyšují riziko potenciálních kolizí,“ konstatuje se v prohlášení.
Podobných případů je více
Nejde přitom o ojedinělý případ. Loni v listopadu ruská přepadová stíhačka Su-27 neobvyklým manévrem nad Černým mořem podobně ohrozila posádku amerického námořního průzkumného letounu EP-3E Aries, když Vysokou rychlostí a s přídavným spalováním prolétla v těsné blízkosti stroje. (O incidentu jsme psali v článku zde)
K velmi podobné události došlo i na podzim roku 2017. Ruský bojový letoun Su-30 tehdy nebezpečným manévrem ohrozil jiný americký námořní hlídkový letoun P-8A Poseidon (podrobnosti v článku: Ohrozila nás ruská stíhačka, tvrdí posádka amerického hlídkového stroje).
Ruský stroj rovněž přelétl před americkým a zapnul přídavné spalování. Posádka amerického letounu se pak dostala do silných turbulencí a musela reagovat prudkým klesáním.
Americké námořní průzkumné letouny startují nad Středozemní a Černé moře v rámci posílených hlídek z italské základny Sigonella z obav před aktivitami ruských bojových lodí a ponorek v oblasti.
Nepříjemné zkušenosti s nebezpečnými manévry mají také piloti v Norsku nebo ve Švédsku, kteří zažili situace, kdy ruští piloti v jejich bezprostřední blízkosti odpalovali i klamné cíle proti tepelně naváděným střelám (podrobnosti v tomto článku).
Dramaticky působil například incident z listopadu 2014, kdy se nečekaně u letounu F-16 norských vzdušných sil objevil ruský stroj MiG-31. Videozáběry z pohledu norského pilota zveřejnily norské ozbrojené síly. Norové se zveřejněním snažili doložit zvýšenou aktivitu ruského letectva i to, že se ruští piloti dopouštějí nebezpečných manévrů (video najdete v tomto článku).
K ničemu nedošlo, blížili se k přístavu, tvrdí Moskva
Ruské ministerstvo obrany v reakci potvrdilo, že stíhací stroj Su-35 skutečně „zachytil“ americký letoun P-8A Poseidon nad Středozemním mořem, ale v souladu s mezinárodními předpisy.
Americký stroj měly zachytit radary protivzdušné obrany u letecké základny Hmímím v Sýrii s tím, že se blížil k základně ruských bojových plavidel v syrském přístavu Tartús. Stíhačka tak vystartovala k identifikaci objektu.
„Během letu nebyly zaznamenány žádné letecké incidenty. Po přiblížení se na bezpečnou vzdálenost posádka ruského stíhacího letounu vizuálně identifikovala vzdušný objekt jako průzkumné letadlo P-8A Poseidon. Poté, co americké letadlo změnilo směr, se ruský stíhač vrátil na leteckou základnu,“ citovala ruské ministerstvo obrany agentura RIA Novosti.
Podle ministerstva se o několik hodin později americký letoun opět přiblížil k syrským hranicím a přístavu Tartús a „tentokrát byl ruský stíhač nucen doprovázet americké špionážní letadlo, dokud nezměnilo směr letu a neopustilo oblast“.