K pádu stíhacího letounu MiG-29 došlo v pondělí krátce po startu z 23. základny taktického letectva v Mińsku Mazowieckém. Neovladatelný letoun se zřítil do nedalekého lesa.
Pilot se předtím stihl ze stroje katapultovat a se zraněními byl převezen do nemocnice. K následnému požáru v lese byly vyslány jednotky policie a hasičů z přilehlého města Wegrow a také záchranný vrtulník.
Okolnosti a příčiny události vyšetřuje státní komise pro letectví. „Lety MiG-29 byly zastaveny, dokud nebudou vysvětleny příčiny nehody,“ uvedl generální štáb polské armády.
Fotografie |
Zahraniční specializované letecké magazíny upozornily, že jde o třetí vážnou nehodu polských MiGů za poslední rok a půl.
Poblíž stejné základny 18. prosince 2017 havaroval MiG-29. Pilot se nestihl katapultoval, ale pád přežil. Loni v červenci pak došlo u základny Malborku k další havárii. V tomto případě se pilot sice katapultoval, ale zemřel.
Jen přes dvěma týdny, 15. února, musel v Malborku pilot jiného polského MiGu-29 nouzové přistát. Příčiny havárií i potíží se stále vyšetřují.
Stroje MiG-29 slouží v polském letectvu už třicet let. Ministerstvo obrany a velení polské armády je chtělo provozovat současně s flotilou podstatně modernějších stíhacích strojů F-16 ještě dalších deset let.
Prioritou je nahrazení Su-22 a MiG-29
Ještě před pondělní nehodou však ministerstvo obrany oznámilo, že investuje do letectva další miliardy dolarů. Jednou z priorit má být program „Harpia“, který počítá s nákupem stíhaček páté generace. Pravděpodobně strojů F-35. „Prioritou ministerstva obrany je nahrazení postsovětských letadel Su-22 a MiG-29,“ uvedla polská obrana v oficiálním prohlášení.
Nákup dvaatřiceti nových nejmodernějších a drahých letounů má nejen zvýšit schopnosti polských ozbrojených sil, ale také zajistit ochranu země i samotných pilotů. Polská média však obviňují ministra obrany Mariusze Blaszczaka, že i když volá po nákupu nových stíhaček, není schopen řící, kde na ně vezme peníze. Není také podle nich schopen vysvětlit sérii katastrof není schopen vysvětlit a ani dále zaručit bezpečnost pilotů.
Kromě 48 letounů F-16 slouží v polském letectvu kromě letounů MiG-29 také ještě desítky o něco mladších strojů Su-22. Část strojů MiG-29 v polských vzdušných silách přitom pochází z České republiky.
Při rozdělení Československa část připadla Česku a část Slovensku. Zatímco Slováci letouny dosud provozovali a teprve loni za ně vybrali náhradu v podobě letounů F-16, Česká republika je v roce 1995 vyměnila do Polska za vrtulníky Sokol určené pro záchrannou službu.