Mezi pavilony výstaviště se ozývá chvíli silnější a chvíli slabší bzučení. To jak technici Vojenského technického ústavu (VTÚ) zrovna před zraky diváků manévrují se svým nejnovějším bezpilotním strojem BRUS.
SPECIÁL: Veletrh IDET v BrněAktuální informace, zprávy, reportáže a fotografie |
Člověk se zadívá směrem, odkud zvuk přichází a málem pak vrazí do dvířek nevelkého přívěsného vozíku s nenápadnou nástavbou bez oken.
Po bližším pohledu pak v útrobách objeví pár židlí a pult s počítačovými monitory a ovladači sloužící k řízení dalšího podobného „bzučivce“ jiné značky odpočívajícího opodál. A tak je to prakticky po celé výstavní ploše.
Výrobců nebo dodavatelů různých součástí bezpilotních letounů je na letošním veletrhu obranných a bezpečnostních technologií IDET v Brně požehnaně. A když náhodou nemají skutečný stroj ve své expozici přímo vystavený, protože primárně se specializují na jinou techniku, určitě jej objevíte alespoň v propagačních materiálech.
Po dalších dronech pokukuje armáda
Bohatou nabídku pečlivě sleduje ministerstvo obrany. Armáda totiž počítá, že v budoucnu bude bezpilotní stroje používat stále častěji. Především pro průzkum terénu nebo objektů.
„Drony mají mnoho výhod, ale jsou poměrně nákladné. Využít je lze především na území, které je již ovládáno ze vzduchu, a to k monitoringu nebo mapování terénu,“ konstatoval zástupce náčelníka generálního štábu Jiří Baloun.
Připomněl, že bezpilotní stroje nejsou překvapivě ničím novým, protože myšlenka využití bezpilotních letounů v armádě se objevila už po druhé světové válce.
Čeští vojáci mají od roku 2009 ve výzbroji zatím pouze malé průzkumné bezpilotní letouny RQ-11 Raven izraelské výroby, které využívají v misi v Afghánistánu. Od počátku roku však testují větší a těžší stroje ScanEagle, které by měly pomáhat vojákům při střežení největší koaliční základny Bagrám v Afghánistánu. Deset dronů v hodnotě zhruba 200 milionů korun české armádě darovaly USA.
Zatímco Raven vydrží ve vzduchu maximálně 80 minut a startuje se vyhozením z ruky, bezpilotní ScanEagle vážící přes dvacet kilogramů a s rozpětím přes tři metry startuje ze speciálního katapultu. S digitální kamerou a infračervenými přístroji vydrží ve vzduchu až 24 hodin. Obraz dokáže přenášet ve dne i v noci až ze vzdálenosti sta kilometrů.
Bezpilotní cvičiště bude v Brdech
Svůj dron na veletrhu IDET prezentuje například brněnské vědecké výzkumné centrum CEITEC. Tým jeho vědců z Ústavu automatizace a měřící techniky již tři roky vyvíjí speciální systém Cassandra. Tvoří jej pozemní roboti propojení se dronem, které kontroluje operátor s využitím speciální helmy.
Fotografie |
Pozemní roboti mají za úkol zcela nezávisle mapovat terén. Plně automatický dron by je pak měl vystřídat za situace, kdy pozemní roboti narazí na překážku, kterou neumí zdolat.
Praktický „ostrý“ test už má naopak za sebou stroj BRUS z dílen Vojenského technického ústavu, který byl nasazen při pozorování místa výbuchů muničních skladů ve Vrběticích.
Právě výrobcům bezpilotních strojů, ale také samotným koncovým uživatelům chce pomoci stát, respektive ministerstvo obrany. To chce vytvořit speciální výcvikový koridor, kde by jak státní složky, tak soukromé firmy mohly s drony cvičit. Polygon by mohl vzniknout v prostorách vojenského újezdu v Brdech, který od příštího roku přestane sloužit armádě a měl by být vyhlášen chráněnou krajinnou oblastí.
Využití bezpilotních strojů je přitom velmi široké. Kromě armády, hasičů, policistů nebo třeba filmařů v poslední době stále sílí poptávka o průmyslových podniků či energetických společností, které s pomocí dronů chtějí kontrolovat plynovody či elektrické rozvody.