Letouny AWACS se používají pro monitorování vzdušného prostoru v místech, kde hrozí nějaké nebezpečí. AWACS dokáže identifikovat letící objekt, zjistit odkud letí či komu patří a v případě nebezpečí upozornit další složky armády. Letadel AWACS existuje na celém světě necelých 70. Nejvíce jich mají USA (33), dále NATO (17), Velká Británie (7), Saudská Arábie (5) a Francie (4). Letouny AWACS, které patří NATO, mají svou základnu v německém Geilenkirchenu (http://www.e3a.nato.int).
Britské AWACSy, jejichž základna je v anglickém Waddingtonu, jsou jak pod velením NATO, tak britského královského letectva RAF. "Létáme pod obojím velením, úkolují nás NATO i RAF," vysvětluje Danny Hill. Když bylo nutné vyslat AWACSy do války v Iráku k ochraně koaličních jednotek, kvůli nesouhlasu některých členů aliance tam letadla NATO odletět nemohla. "Situace se vyřešila tak, že jsme do Iráku letěli stejně, ale pod velením RAF, a nikoli NATO," vysvětluje Danny Hill. Britské AWACSy tak byly nakonec v Iráku nasazeny od února do června 2003. Před tím byly zapojeny například i do mise v Kosovu (1992-2001) či operace v Afghánistánu (2001-2003).
Systém AWACS pochází ze 70.let minulého století, a i když byl neustále vylepšován, v posledních několika letech začaly USA i NATO se zásadní přestavbou těchto letadel. - více zde. "Pod názvem projekt EAGLE má tuto modernizaci v plánu i Británie, ale na přestavbu sedmi AWACSů britská armáda zatím nenašla v rozpočtu peníze," připouštějí piloti z Waddingtonu.
Česká veřejnost měla možnost si letoun AWACS prohlédnout loni v září na Dni NATO v Ostravě, kam NATO jeden letoun zapůjčilo. - více zde.