Stroje budou od ledna 2008 umístěny na základně v Náměšti nad Oslavou na Třebíčsku, která nyní prochází rekonstrukcí. Zatím se jedná o tom, co se stane s přerovským letištěm, až odtud vrtulníková jednotka odejde.
Transportní a bitevní vrtulníky mají být podle plánu rozděleny rovným dílem. Dvě třetiny dopravních strojů mají tvořit moderní Mi-171Š, zbytek jejich předchůdci Mi-17. "Mi-17 si zatím chceme zachovat," sdělil Ladislav Minařík.
U bitevních vrtulníků mají převážit novější verze - vojsko chce osmnáct strojů Mi-35, někdy nazývaných Mi-24V, a šest původních Mi-24. Dosud dostalo z Ruska v rámci splácení státního dluhu šest transportních a devět bitevních strojů.
Naposledy převzala armáda od ruského výrobce tři transportní vrtulníky minulý týden. Další má dostat na podzim a příští rok. - více zde
Modernizované helikoptéry mají na rozdíl od starších verzí vylepšenou elektroniku, pokročilejší naváděcí systémy, v případě transportního Mi-171Š i hydraulicky sklopnou záďovou rampu a rozšířené boční dveře s jeřábem.
Armáda kvůli reformě vrtulníkového letectva po 1. lednu příštího roku nevyšle žádné stroje do zahraničních misí. Piloti se totiž musí nejprve přeškolit. Letos má Česko dva vrtulníky Mi-17 v misi EUFOR. V Bosně a Hercegovině s nimi létají pro velitelství mezinárodních sil v Tuzle vojáci z přerovské vrtulníkové základny. - více zde
"Celý příští rok bude mít přerovská základna na to, aby se přeškolila na nové vrtulníky," konstatoval zástupce náčelníka generálního štábu Emil Pupiš. S vysláním vrtulníkové jednotky do zahraniční mise podle něj armáda počítá až v roce 2007.
Kromě ruských helikoptér vlastní Česko i několik polských W3A Sokol, které v polovině devadesátých let vyměnilo za ruské stíhačky MiG-29. Používá je mimo jiné armádní letecká záchranná služba. Část z nich je na základně v Plzni-Líních.
Nový vrtulník Mi-171Š pro českou armádu. |