natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Boj proti financování terorismu v kontextu protiteroristického úsilí České republiky

    15. února 2006  10:18
    Boj proti terorismu je v České republice - rozhodně od září 2001 - jednou z klíčových priorit bezpečnostní politiky státu jako takové. Děje se tak přesto, že současná situace v ČR je z hlediska teroristických projevů klidná.

    :: Série článků: Boj proti terorismu ::  

    Česká republika se totiž po dobu své existence zatím nestala dějištěm žádné akce, kterou lze označit jednoznačně za teroristický útok klasického charakteru, tedy politicky motivované násilí nebo pohrůžka násilím, jehož cílem je (vedle případných bezprostředních obětí a škod) zejména vyvolání atmosféry strachu ve společnosti.

    Došlo však k útokům na cíle, spojené s Českou republikou, na území Iráku a dále v noci z 22. na 23. července 2005 se stal jeden občan České republiky obětí teroristického útoku v egyptském letovisku Šarm aš-Šajch.

    Již i v České republice však došlo k případům, které zakládaly a zakládají důvodné podezření na přítomnost a opakovaný transit kontaktních osob některých zahraničních teroristických skupin. Na území České republiky byl rovněž zjištěn zájem o nákupy zbraní či technologií ze strany osob podezřelých ze spolupráce s teroristickými organizacemi a byly zaznamenány i snahy o založení poboček zahraničních nevládních organizací, podezřelých z podpory terorismu.

    V kontextu výše uvedených skutečností nelze v zásadě vyloučit představu, že Česká republika se – s ohledem na dlouhodobě klidnou bezpečnostní situaci – může v očích mezinárodního terorismu stát „odpočinkovou zónou“, přitažlivou pro logistické teroristické operace, včetně financování terorismu. Ještě nepříjemnější by bylo zjištění, že se Česká republika stala oblíbenou „rekreační“ teroristickou destinací z důvodu nedostatečnosti svých protiteroristických opatření.
    Z výše uvedených důvodů se tedy bezpečnostní komunita České republiky na eventualitu konfrontace s terorismem soustavně připravuje.

    Sumarizací dosud dosažených výsledků a nově navrhovaných opatření (zejm. zahraničně-politického, vojenského, logistického, legislativního, organizačního a analytického charakteru) je dokument Národní akční plán boje proti terorismu. Jeho první verze pochází z roku 2002. Aktuálně platné (již čtvrté v pořadí) znění dokumentu, určené pro léta 2005 až 2007, bylo schváleno usnesením vlády ze dne 16. listopadu 2005 č. 1466. Jeho vyznění reaguje i na aktuální vývoj na úrovni EU po útocích v Madridu v březnu 2004 (tj. závěry Evropské deklarace proti terorismu a nových aktualizací Akčního plánu Rady EU proti terorismu) a v Londýně v červenci 2005.

    Boj proti financování terorismu – aktuální téma dneška
    Tím, že téma boje proti terorismu (a tím spíše boje proti financování terorismu) se stalo skutečně aktuálním až po 11. září 2001 se Česká republika nijak zásadně neodlišuje od většiny dalších zemí světa. Ostatně i v USA samotných doslova platí, že „boj proti financování terorismu v USA před a po 11. 9. je jako rozdíl mezi mulou a osmiválcem.“

    Ani v USA před rokem 2001 neexistovalo žádné těleso, které by tuto činnost mělo primárně a soustavně v popisu práce. Případné kroky se dělaly ad hoc, episodicky, náhodně, jako vedlejší produkt případů boje proti praní peněz, rozhodně však nikoli v širším mezinárodním měřítku. Žádná služba se dokonce nepokusila vystopovat majetek Usámy bin Ládina přímo v USA. Pro tuto činnost scházela vůle, prostředky ani kapacity.

    Teprve 20. září 2001 dostal specializovaný útvar FINCEN a další složky jasný mandát k boji proti financování terorismu a k vystopování majetku odhalených teroristů doma i v zahraničí. President podepsal nařízení k zablokování fondů teroristů a jejich blízkých osob s cílem: ”každým způsobem je nechat vyhladovět“. Tématu je výslovně věnováno i několik paragrafů Vlasteneckého zákona (Patriot Act).

    Ke stejně hektickým aktivitám došlo v posledních letech i v EU a v České republice. Téma boje proti financování terorismu přitom není možné chápat izolovaně, ale tak, že se prolíná s dalšími aspekty protiteroristické agendy (legislativní, organizační, téma oprávnění policejních složek a zpravodajských služeb).

    Nakolik realita často narážela na kompetenční spory a snahu tvrdit, že „toto téma se České republice přece vyhýbá“, přeci jenom se ve srovnání se situací před 11. zářím 2001 „ledy pohnuly“. Ministerstvo vnitra je přitom bez nadsázky průkopníkem řady takových konkrétních aktivit.

    V rámci České republiky jsou v současnosti provozovány odpovídající databáze, obsahující výčet a identifikační znaky osob, umístěných na tzv. sankční seznamy, vytvářené zejména v rámci Organizace spojených národů a Evropské unie.
    Právní řád České republiky ukládá všem tzv. povinným osobám mj. požadovat prokázání totožnosti klienta u každého obchodu, jehož objem přesahuje určitou výši. U bank je tato částka stanovena na 100 000 Kč (zákonem 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů) a u směnáren je vyhláškou České národní banky č. 434/2002 Sb., stanovena tato hranice také na 100 000 Kč.

    Kromě toho zákon ukládá povinným osobám, tedy i bankám a dalším finančním institucím, povinnost prověřovat všechny obchody (bez ohledu na jejich finanční hodnotu), zda nevykazují znaky podezřelého obchodu. V kladném případě je finanční instituce povinna účastníky transakce identifikovat a podat hlášení Finančnímu analytického útvaru Ministerstva financí (to se vztahuje i na úvěrové obchody, kterým vždy předchází identifikace klienta). Podle vyhlášky České národní banky č. 183/2002 Sb., banky zjišťují účel platby na účtech klientů do a ze zahraničí.

    Opatření České národní banky k vnitřnímu řídicímu a kontrolnímu systému banky pro oblast předcházení legalizace výnosů z trestné činnosti zohledňuje požadavky, obsažené v materiálu Basilejského výboru pro bankovní dohled ”Customer Due Diligence for Banks”, jehož nedílnou součástí je i aplikace principu ”Poznej svého klienta”.

    Vkladní knížky na doručitele byly v České republice zrušeny novelou občanského zákoníku, provedenou s účinností k 1. lednu 2001 zákonem č. 367/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Novelou zákona o bankách, provedenou zákonem č. 126/2002 Sb., pak byly zrušeny veškeré vztahy, potvrzené vkladními knížkami na doručitele, a to k 31. prosinci 2002.

    V prosinci 2005 se dokonce podařilo překlenout jednu ze skutečností, která dlouhodobě znevěrohodňovala zapojení České republiky do aktuální fáze celosvětového úsilí v boji proti terorismu. Konečně byla totiž orgánům OSN odeslána ratifikační listina, kterou se Česká republika stává stranou Úmluvy OSN o potlačování financování terorismu. Česká republika tak přestala být jedinou zemí Evropské unie, která Úmluvu dosud neratifikovala. Nadále však přetrvávají problémy se zajištěním plné implementace Úmluvy, zejména pokud jde o odpovědnost právnických osob za trestné činy.

    Co leží před námi?
    Na výše uvedený vývoj je třeba, v souladu s obsahem relevantního úkolu v textu Akčního plánu Evropské unie (Zajistit efektivnost mechanismů Evropské unie, vytvořených pro zmrazování majetku teroristů a teroristických organizací a identifikaci držitelů a skutečných uživatelů bankovních účtů, bez ohledu na jejich místo pobytu), v domácích podmínkách navázat nově navrženým úkolem v oblasti zefektivnění systému zjišťování informací o majitelích účtů, které jsou vedeny bankami, a dalšími finančními institucemi, působícími v České republice, pro potřeby příslušných státních orgánů. V řadě jiných zemí Evropské unie bylo přitom v takové souvislosti přikročeno k mnohem radikálnějšímu řešení uvedené situace, a totiž vytvoření centrálního registru bankovních účtů (Německo, Francii), do něhož je zajištěn přístup pro určené policejní a zpravodajské útvary.

    Jedním z Doporučení Hodnotící mise Rady Evropské unie proti terorismu, která Českou republiku navštívila v listopadu 2004, byl dále návrh ustavit pozici specializovaného státního zástupce, který by byl na celostátní úrovni odpovědný za koordinaci justičních aktivit, vztahujících se k případům terorismu.  V úvahu přichází řešení situace cestou zajištění hlubších specializací pro boj s organizovaným zločinem a terorismem v rámci státních zastupitelství. Jedině tak bude možné řešit situace, vztahující se k problematice boje proti terorismu, bez zbytečných prodlev, případně stanovit jednoznačné a rychlé postupy určení dozorujících státních zástupců (zejména v případě důvodného podezření z financování terorismu). Zároveň je žádoucí provést školení, která by jednoznačně objasnila vhodné postupy v uvedené oblasti.

    Závěr
    Téma boje proti financování terorismu pro Českou republiku je jedním z nejvíce perspektivních (a potenciálně nejvíce reálných) scénářů, se kterými se bude zdejší bezpečnostní komunita potýkat. Proto je jen škoda, že se řada aspektů vhodných řešení celé situace zbytečně politizuje.

    Pokud se shodneme, že mnohá bezpečnostní opatření zpravidla reagují na předchozí “špatnou” zkušenost, bylo by krajně nevhodné, kdyby až mezinárodní „ostuda“ přiměla Českou republiku začít se zabývat tím či oním konkrétním aspektem boje proti terorismu.

    Zároveň je třeba důrazně konstatovat, že boj proti financování terorismu není možné chápat izolovaně, bez úzké vazby na jiné formy boje proti terorismu a boje proti dalším formám závažné trestné činnosti (organizovaný zločin, korupce, atd.).

    Oldřich Krulík
    autor je pracovníkem
    odboru bezpečnostní politiky
    Ministerstva vnitra ČR

    natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media