natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Nejnovější neviditelná stíhačka F-35 poprvé překonala Atlantik

    6. února 2016  19:45
    Nejnovější bojový letoun páté generace F-35, který má v příštích letech tvořit páteř vzdušných sil zemí NATO, poprvé absolvoval let přes Atlantik. Stroj italského letectva přelétl z Evropy na základnu námořnictva Patuxent River v Marylandu k otestování a certifikaci některých systémů.  

    Letoun F-35 Lightning II | foto: JSF Program

    Informaci v sobotu potvrdilo italské ministerstvo obrany. Letoun má kromě přeletu Atlantiku v rámci mezinárodního programu F-35 ještě jeden primát. Je to první stroj vyrobený a zkompletovaný mimo Spojené státy. K otestování některých elektronických systému a jejich certifikaci měl přeletět z italské základny Cameri už ve středu.

    Neviditelný

    Jednou z hlavních vlastností stíhaček páté generace je využití technologií Stealth, tedy jejich snížená zachytitelnost radarem. Dosahují ji mnoha způsoby, mimo jiné úpravou povrchu a tvarem. Dalším znakem je jejich víceúčelovost. Díky pokročilým elektronickým systémům mohou operovat za jakéhokoliv počasí, ve dne i v noci, proti vzdušným i pozemním cílům, zvládnou přepady, mnohahodinové hlídkování, průzkum i elektronický boj. Letouny tak mají díky technologické převaze být schopny zjistit, identifikovat a zničit svého protivníka dříve, než vůbec nepřítel přítomnost takového stroje zaznamená.

    Kvůli špatnému počasí však byl let odložen až na pátek s mezipřistáním na portugalské základně Lajes. Tam trval let zhruba tři hodiny a přes oceán pak dalších sedm, během kterých doplňoval letoun čtyřikrát palivo za letu.

    Podle pilota Gianmarca Di Lorety probíhal přelet i přes silný turbulentní vítr s nárazy až 120 km/h dobře. Stroj fungoval bez problémů. Di Loreto s volacím znakem „Ninja“ patří mezi první dva italské piloty, kteří byli na nové letouny vycvičeni.

    Letoun AL-1 nyní projde zhruba tříměsíčním testováním „elektromagnetických vlivů na životní prostředí“, konstatoval výrobce Lockheed Martin. Zkoušky mají ověřit účinky výkonných radarů nebo komunikačních systémů a zároveň potvrdit jejich odolnost vůči rušení. Podobnými zkouškami už prošly varianty letounu F-35A, F-35B se schopností kolmého startu a přistání a dokončovány jsou i testy modelu F-35C pro americké námořnictvo.

    Po certifikaci pak bude letoun převelen k výcvikovému středisku Luke v Arizoně, kde bude sloužit k výcviku nových pilotů. Stroj je prvním z pěti kusů, které se Itálie zavázala do školícího střediska dodat. Celkově italské letectvo plánuje pořídit až 90 těchto nových letounů, které mají nahradit stárnoucí F-16.

    Na neviditelného čeká zástup kupců

    Zajímavostí je, že první let přes Atlantik plánovali nejprve Američané a to už v roce 2014. Letoun v námořní úpravě s kolmým startem se měl v létě objevit na dvou britských leteckých show. Akce byla nakonec zrušena kvůli požáru motoru stroje a dočasnému uzemnění všech letounů F-35. (Více o nehodě zde). Americké letectvo ale přislíbilo účast pro letošní rok a to hned dvou strojů.

    Zákazníci

    • Austrálie: 72+28
    • Nizozemsko: 37
    • Izrael: 33+42
    • Japonsko: 42
    • Jižní Korea: 40
    • Norsko: 52
    • Británie: 138
    • Itálie: 90
    • Turecko: 120
    • USA: 2443
      Na programu se podílejí zatím bez objednávek také Dánsko a Kanada

    Zdroj: Lockheed Martin

    Letoun F-35 Lightning II je řazen do 5. generace. Na jeho vývoji se kromě USA a Británie podílí ještě dalších 9 zemí. Menší, lehčí a o polovinu levnější jednomotorový bratříček „amerického superdravce“ F-22A Raptor má nahradit ve výzbroji několika států NATO, Izraele, Jižní Koreje nebo Austrálie především stroje F-16 a F/A-18.

    Mezi špičkové vybavení stroje patří například technologie pojmenovaná jako „Božské oko“, která dává pilotovi možnost sledovat veškeré dění kolem celého letounu. Obraz vidí pilot prostřednictvím displeje přímo v helmě.

    Dosud nevídaný je také kokpit stroje, kterému vévodí jediný velký panoramatický displej. Pilot může dávat letounu hlasové příkazy, jinak se stroj ovládá joystickem, umístěným na pravé straně a výkon motoru se reguluje plynovou pákou na levé straně.

    Program vývoje a výroby letounu ale od počátku provázejí technické a administrativní problémy. Kritici označují stroj za příliš drahý.

    Cena za jeden stroj se od počátku prakticky zdvojnásobila a pohybuje se podle varianty v rozmezí 150 až 200 milionů dolarů. Náklady za kus by se však měly postupně snižovat s případným dalším prodejem letounů.

    inc natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media