natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • KDU-ČSL pro bezpečnější Evropu

    29. května 2006  13:59
    Bezpečnost patří mezi hlavní zájmy českých občanů. Stále více se přitom ukazuje, že zajištění naší bezpečnosti se neobejde bez intenzivní evropské spolupráce. Některé jevy ohrožující naši bezpečnost jako jsou ilegální imigrace, organizovaný zločin a terorismus mají přeshraniční charakter, a jejich potírání proto vyžaduje společný postup na evropské úrovni, a proto budeme usilovat o posílení bezpečnosti.

    :: Volební fórum ::  

    Posílení policejní a soudní spolupráce
    Za důležité považujeme zejména rozvoj institucionálního rámce policejní a soudní spolupráce. Jsme pro integraci Europolu do struktury EU a pro posílení Eurojustu - systému spolupráce mezi veřejnými žalobci a státními zástupci z členských států. Eurojust by měl získat právní subjektivitu a s tím související výraznější úkoly zejména v oblasti komunikace a výměny informací. Podporujeme institut evropského žalobce na ochranu finančních zájmů EU jako účinný prostředek boje s finanční kriminalitou v nadnárodním měřítku.

    Jednotná definice trestných činů majících přeshraniční charakter
    Jedná se zejména o obchod s drogami, obchodování s lidmi, počítačovou kriminalitu, praní špinavých peněz a podobně. Tento druh trestné činnosti představuje vážné ohrožení společných zájmů, a vyžaduje proto účinnou reakci ze strany EU.

    Zajištění bezpečnosti vnějších hranic EU
    V důsledku současného rozšíření dojde k nárůstu délky vnějších hranic EU. To však nesmí mít za následek jejich větší propustnost. Důsledná ochrana vnějších hranic EU je jedním z velmi účinných nástrojů zajištění bezpečnosti. S ohledem na vzrůstající obtížnost tohoto úkolu v podmínkách současného rozšíření navrhujeme vytvoření evropského bezpečnostního sboru ochrany vnějších hranic EU, od něhož si slibujeme zvýšení účinnosti boje s organizovaným zločinem. Je třeba co nejvíce využít možností spolupráce, abychom organizovaný zločin odhalili  již na vnějších hranicích EU a zabránili mu tak proniknout na naše území, kde je jeho potírání nesrovnatelně obtížnější.

    Společná azylová a imigrační politika
    Ze situace, kdy bude existovat společná vnější hranice, ale 25 odlišných právních úprav podmínek vstupu cizích státních příslušníků na území EU, budou těžit zejména obchodníci s lidmi a ilegální imigranti. Nepochybně totiž budou těchto rozdílných právních úprav využívat k snazšímu proniknutí na území EU. Proto považujeme za potřebné vytvoření jasných standardů azylové a imigrační politiky při současném ponechání prostoru pro členské státy provádět vlastní regulaci. Podporujeme zavedení rychlého azylového řízení založeného na jednotné definici uprchlíka podle Ženevské konvence a na přesném vymezení práva azylu.  Obchodní a asociační dohody, které EU uzavírá s třetími zeměmi, by měly obsahovat repatriační klauzule.

    Problém ilegální imigrace musí být řešen v samotném zárodku. Tím je neutěšená životní úroveň mnoha lidí zejména v rozvojových zemích. Převaděči pak bídy těchto lidí ve velkém měřítku zneužívají. Naše úsilí proto musí směřovat ke zvýšené spolupráci se zeměmi, z nichž ilegální imigranti pocházejí a s tranzitními zeměmi. Konkrétními formami této spolupráce by měla být zejména hospodářská pomoc a informační kampaň o reálných možnostech usazení se v EU. Pozornost je třeba věnovat též koherentní vízové politice.
     
    Společný boj proti terorismu
    Jedná se o dlouhodobý úkol, přičemž mnoho potřebných opatření již bylo v období od 11. září 2001 přijato. Společnou prioritou nyní musí být uvádění těchto opatření do praxe, zejména pokud se týče institutu evropského zatykače a s ním souvisejících opatření. Je třeba přijmout společnou definici terorismu, založit pravomoc EU zmrazit aktiva občanů EU zapojených do terorismu a teroristům neustupovat. Dalšími kroky budou posílení pravomocí evropské policie (Europolu), společného evropského prokurátora a vzájemné uznání výkonu práva ve všech členských zemích.

    KDU-ČSL pro jednotný a silný hlas Evropy ve světě
    Hlavním cílem v současnosti již nezbytně nutné Společné zahraniční a bezpečnostní politiky (SZBP) je zachování míru a bezpečnosti, stejně jako ochrana společných demokratických hodnot. K prosazování těchto společných hodnot bude EU používat zejména diplomatické, politické a ekonomické nástroje. Případné použití ozbrojené síly by mělo mít vždy podobu humanitární operace nebo operace na nastolení či udržení míru.

    Důvěra, které se EU v mezinárodním společenství těší, pramení právě ze skutečnosti, že své hodnoty prosazuje nevojenskými prostředky. Jsme přesvědčeni, že při vytváření SZBP je třeba z této tradice vycházet a dále ji rozvíjet a prohlubovat. Jsme toho názoru, že v mezinárodních vztazích by EU měla být výrazným zastáncem a prosazovatelem mnohostranného přístupu opírajícího se o dialog v rámci mezinárodního společenství. Cestou pro spojenou Evropu je najít společnou řeč.

    Kvalitní institucionální rámec SZBP
    Vítáme zřízení funkce tzv. Evropského ministra zahraničí, který bude jak členem Rady ministrů zahraničí členských států, tak i členem Evropské komise. SZBP tak získá komunitární rozměr, což považujeme z hlediska perspektivy jejího dalšího vývoje za správný krok. Zároveň však jeho zvláštní status vyvolává řadu otázek zejména institucionální povahy, které bude třeba ještě zodpovědět.

    Upevňování a rozvíjení transatlantického partnerství
    Evropsko-americká transatlantická vazba je důležitá pro stabilitu a bezpečnost nejenom v Evropě, ale i ve světě. Vedle vojenské složky transatlantického partnerství je však třeba rozvíjet i vzájemnou ekonomickou a politickou spolupráci. Jsme toho názoru, že evropská obranná politika nesmí být budována s ambicí nahradit nebo vytěsnit transatlantickou spolupráci, ale s cílem doplnit ji o schopnost Evropy samostatně řešit regionální konflikty na svém území.

    Upevňování a rozvíjení ostatních strategických partnerství
    Hlavním cílem strategických partnerství je vytváření prostoru míru a stability, což je základním předpokladem rozvoje ekonomické spolupráce a dynamické obchodní výměny. Prioritou by měla být spolupráce se zeměmi v bezprostředním sousedství EU a ostatními zeměmi nacházejícími se v její blízkosti. Jedná se zejména o rozvíjení spolupráce se zeměmi jihovýchodní Evropy s dlouhodobou perspektivou jejich integrace do evropských struktur, se zeměmi Středozemí (tzv. Barcelonský proces) a o spolupráci s Ruskem, Ukrajinou a ostatními postsovětskými republikami. Bezpečnost a prosperita Evropy do značné míry závisí od bezpečnosti a prosperity jejího bezprostředního okolí.

    Kromě výše uvedených priorit je však třeba upevňovat a rozvíjet také ostatní strategická partnerství. Zahraničně politická aktivita EU na asijském kontinentu by se neměla vyčerpat procesem  ASEM (Asian-European Meeting), ale musí pokračovat i spoluprací s ostatními geopoliticky významnými asijskými zeměmi Japonskem, Indií a Čínou. V oblasti Latinské Ameriky považujeme za důležité upevnit biregionální strategické partnerství se zeměmi Mercosuru. Konečně považujeme za výzvu pro EU podporovat dialog a zmírňovat napětí všude tam, kde doutnají nebo eskalují vnitrostátní, regionální či přeshraniční konflikty, zejména na Blízkém východě nebo africkém kontinentu.

    Vytváření evropské obranné politiky
    Myšlenka společné evropské obrany se pojí se samotnými počátky evropské integrace. Je projevem snahy převzít odpovědnost za udržení míru a bezpečnosti na evropském kontinentu. Připravenost EU převzít a naplnit tuto odpovědnost považujeme za znamení její vyspělosti. Jsme přesvědčeni, že cílem evropské obranné politiky by měla být jednak schopnost rychle a účinně zasáhnout v případě regionálního konfliktu na evropském kontinentu, popřípadě v jeho těsné blízkosti, jednak provádění humanitárních operací kdekoli ve světě.

    Vytváření evropské obranné struktury se však nesmí odehrávat v atmosféře rivality s USA a NATO, ale naopak v těsné součinnosti s nimi. Systém kolektivní bezpečnosti představovaný Severoatlantickou aliancí musí zůstat základní bezpečnostní strategií EU.

    Převzetí většího dílu odpovědnosti za svět
    Situace v mnoha rozvojových zemích sužovaných nedostatkem potravin a epidemiemi smrtelných nemocí nás nesmí nechat lhostejnými. Vzhledem k minulosti mnoha evropských států jako koloniálních mocností a vzhledem k tradičním evropským hodnotám je naším úkolem angažovat se ve prospěch rozvojových zemí a povzbuzovat k aktivitě na poli rozvojové a humanitární pomoci i ostatní vyspělé státy světa. V rámci účinnější pomoci rozvojovým zemím budeme vyzývat k pokračování postupného odbourávání vývozních dotací, které snižují konkurenceschopnost zemědělců z nejchudších států světa.

    Miroslav Kalousek
    předseda KDU-ČSL

    natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media