Poplach pro gripeny. Čeští stíhači poprvé zasahovali nad Pobaltím

6. září 2012  15:08
Jen pět dní po převzetí ochrany vzdušného prostoru nad Pobaltím mají čeští stíhači s gripeny na kontě první ostrý zásah. Poplašné sirény k rychlému startu se jim rozezněly nad hlavami kvůli letounu, který se dostal do vzdušného prostoru Estonska.  
Mise českých pilotů v s gripeny v Pobaltí začíná (31. srpna 2012) | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Ve středu odpoledne dostali čeští letci na základně v litevském Šiauliai rozkaz k ostrému startu, takzvanému Alpha Scramble. Dvojice gripenů musela vystartovat k letounu, který se se dostal do vzdušného prostoru Estonska a nedodržel pravidla pro lety po civilních letových tratích.

Čeští tygři střeží Pobaltí

Nebe nad Litvou, Lotyšskem a Estonskem začali čeští letci se čtveřicí nadzvukových letounů Jas-39 Gripen chránit v sobotu 1. září. Službu na čtyři měsíce převzali od Polska. Trojlístek pobaltských zemí nemá vlastní stíhací letectvo a tak se členské státy NATO v jejich ochraně střídají v rámci takzvaného "airpolicingu".

Po dostižení cíle, jeho identifikaci a krátkém doprovodu se oba hotovostní gripeny vrátily zpět na letiště Šiauliai. "Dle předpokládaného tracku cíle a jeho rychlosti rozhodlo velitelství o provedení ostrého vzletu. Během příletu do prostoru jsme přijali základní informace o cíli a tyto informace jsme následně potvrdili," popsal první ostrou akci v misi jeden z pilotů Jaroslav Tomaňa.

Podrobnosti o typu letounu, komu patřil a kam měl namířeno, ale velitelství NATO zatím neuvolnilo ke zveřejnění. Ani generální štáb zatím nemůže k případu podat bližší informace. Podle informací natoaktual.cz to byl letoun An-26.

Takové stroje využívá ruské vojenské letectvo k letům do enklávy Kaliningradu. Je tedy možné, že šlo o ruský letoun. Už při své předchozí misi v Pobaltí v roce 2009 čeští stíhači museli několikrát vystartovat k podobným případům, kdy ruské letouny nedodržely letový plán a navíc neměly zapnutý "odpovídač".

Odpovídač je zařízení, které umožňuje automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytuje základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. Středisko řízení letového provozu proto takové letouny označuje za neznámý cíl.

Ostrý start nařídilo českým letcům alianční velitelství vzdušných operací CAOC v německém Uedemu, pod které během mise spadají. Během samotné akce pak hotovostní letouny řídí Středisko řízení a uvědomování CRC, které je umístěno poblíž druhého největšího litevského města Kaunasu.

inc natoaktual.cz

Dny NATO v Ostravě

Září 2016

Počtem účastnících se letadel rekordní Dny NATO v Ostravě vidělo 130 tisíc návštěvníků.

Šampionát odstřelovačů

Duben 2016

Jedna rána, dvacet sekund! Snajpři z devíti zemí soupeřili v preciznosti

Staronová Aerovka

Duben 2016

V historických hangárech Aerovky v pražských Letňanech se otevírá nová letecká expozice.

Jordánské bojovnice

Září 2015

„Křehcí zabijáci“ v maskáčích a s kabelkami se chtějí vyrovnat mužům. Osmička žen předvedla své bojové dovednosti.

Mise na Islandu

Srpen 2015

Čeští letci s gripeny už podruhé během relativně krátké doby střežili na několik týdnů v rámci mise NATO daleký Island.