Dopravní letoun mířil ze Spojených arabských emirátů do Velké Británie. Když přelétal ze Slovenska do vzdušného prostoru České republiky, dispečeři letového provozu ztratili spojení.
Z čáslavské základny proto přesně v 5:27 odstartovaly dvě stíhačky Jas-39 Gripen.
"Letoun dostihly v 5:36 na jihozápadním okraji Prahy," sdělila Natoaktual.cz mluvčí čáslavské základny Magdaléna Dvořáková.
Piloti podle přesně stanovených postupů nejprve identifikovali letoun, vizuálně kontaktovali pilota a poté se pokusili s letounem spojit na nouzové frekvenci.
"Pilot boeingu potvrdil závadu na rádiu. Piloti stíhaček o tom nejprve informovali dispečery řízení letového provozu v Praze-Ruzyni a pak jim i předali komunikaci," popsala operaci Dvořáková.
Jak dodala, stíhači dopravní letoun doprovodili až k německým hranicím a poté byla jejich první letošní ostrá mise změněna na cvičný let.
Z doprovázení letadel se stávají rutinní akce
Od teroristických útoků na Washington a New York v roce 2001 čeští stíhači v rámci integrovaného systému protivzdušné obrany NATO - NATINADS startují ke kontrole všech letounů, které přeruší rádiové spojení s řídicím centrem letového provozu.
Naposledy čeští letci takto startovali loni k letounu íránské letecké společnosti, který měl namířeno do nizozemského Amsterdamu. Podle velitelství NATO stíhačky členských zemí stroj sledovaly kvůli výhrůžkám o bombovém útoku na letoun.
Loni čeští piloti v nadzvukových strojích nalétali nejvíc za poslední roky. Na obloze každý z nich strávil zhruba 90 hodin. - více zde
Letouny Jas-39 Gripen ve službách českých vzdušných sil brzy dostanou novou zbraň. Armáda obdržela zásilku nejmodernějších střel AMRAAM a gripeny se díky nim stanou plnohodnotnými bojovými stroji. - více zde