Vyzvednutí potopené norské bojové fregaty komplikuje počasí

27. února 2019  17:27
Norské námořnictvo muselo kvůli horšícímu se počasí pozměnit plány při rozsáhlé operaci na vyzvednutí potopené bojové fregaty Helge Ingstad. Přes 130 metrů dlouhé plavidlo se v listopadu potopilo na cestě ze cvičení NATO u norského pobřeží po srážce s mamutím tankerem.  
Potopená norská fregata Helge Ingstad | foto: FMS
galerie Potopená norská fregata Helge Ingstad Potopená norská fregata Helge Ingstad Potopená norská fregata Helge Ingstad Potopená norská fregata Helge Ingstad Poškození norské fregaty Helge Ingstad po srážce s tankerem Potopená norská fregata Helge Ingstad Potopená norská fregata Helge Ingstad Potopená norská fregata Helge Ingstad Potopená norská fregata Helge Ingstad

Záchranná operace začala u pobřeží poblíž norského přístavního města Bergen v úterý ráno. Původní plán počítal s tím, že během pěti až šesti dní se podaří potopené 134 metrů dlouhé plavidlo upevnit s pomocí potápěčů na řetězy, poté dvěma masivními plovoucími jeřáby za neustálého odčerpávání vody vyzvednout na hladinu a s pomocí nákladní lodi dopravit do vojenského přístavu Haakonsvern nedaleko Bergenu.

Fotografie

Potopená norská fregata Helge Ingstad
Poškození norské fregaty Helge Ingstad po srážce s tankerem
Potopená norská fregata Helge Ingstad
Potopená norská fregata Helge Ingstad

Potápěčům se v noci na středu podařilo upevnit kolem trupu potopené fregaty poslední řetězy pro vyzvednutí. Hloubka moře zde dosahuje 35 až 40 metrů. Ráno se pak technici námořnictva dostali na palubu fregaty a začali s odčerpáváním vody z podpalubí.

„Personál pracuje jak na palubě, tak uvnitř fregaty - mimo jiné je třeba otevřít dveře a přepážky, aby se voda dostávala ven,“ informovalo norské ministerstvo obrany.

Plavidlo se tak postupně začalo vynořovat nad hladinu. Během dne však muselo velení plány poněkud pozměnit kvůli zhoršujícímu se počasí. Očekávané vysoké vlny a silné otřesy by mohly celou operaci zhatit.

Plovoucí jeřáby „Gulliver“ a „Rambiz“ se proto s připoutanou fregatou pomalu přesunou asi 15 námořních mil jihovýchodně, kde má být moře klidnější. „Dokonce i malý přechod na jih od Hjeltefjordenu snižuje riziko,“ uvedl Anders Penna ze společnosti BOA, která pro námořnictvo řídí technickou část vyzvednutí. Plavba na nové místo vyzvednutí může podle něj trvat i čtyřiadvacet hodin.

Po vyzvednutí bude fregata dopravena na základnu norského námořnictva, kde technici posoudí, zda bude možné plavidlo ještě opravit. Fregata Helge Ingstad je ve službě od roku 2009.

Je jedním z pěti plavidel třídy Fridtjof Nansen norského královského námořnictva, které jsou vyzbrojeny americkým raketovým systémem Aegis a multifunkčním radarem SPY-1F. Cena plavidla je podle ministerstva obrany zhruba 190 milionů eur, tedy v přepočtu přibližně 4,9 miliardy korun.

K nehodě, po které se plavidlo postupně potápělo, došlo v listopadu. Fregata se vracela z velkého cvičení NATO Trident Juncture. Nedaleko Bergenu do ní však narazil tanker TS Sola plující pod vlajkou Malty. Při srážce tehdy bylo zraněno osm lidí.

inc natoaktual.cz

Dny NATO v Ostravě

Září 2018

Výroční Dny NATO v Ostravě letos vidělo 220 tisíc návštěvníků.

Yankee od mariňáků

Září 2018

Premiéra amerického UH-1Y Venom, jednoho z kandidátů na přezbrojení českých vrtulníků.

Cvičení Sky Avenger

Červen 2018

Jak doplňují palivo americké stíhačky nad Českem z létajícího tankeru.

Army test u výsadkářů

Červen 2018

Pět disciplin dokonale prověří, zda by vaše fyzička stačila na přijetí do armády.