natoaktual.cz

Summit NATO 2023

Speciální příloha
k summitu ve Vilniusu

  • natoaktual.cz
  • Zpravodajství
  • Informační centrum o NATO
  • nato.idnes.cz

  • Evropský zbrojní trh: výzva i pro Čechy

    8. října 2007  16:29
    S blížícím se předsednictvím České republiky v Radě Evropské unie v roce 2009 kulminuje odborná debata o jeho prioritách a obsahovém zaměření. Paralelně s tím na unijní úrovni probíhá další velmi pozvolný rozvoj integrace v oblasti zbrojního trhu členských států. Evropská komise má v průběhu letošního podzimu předložit návrh novely směrnice o veřejných zakázkách.  

    Současný stav zbrojního trhu v EU
    Evropská integrace se zakládá na společném trhu – je tedy podmíněna spoluprácí v ekonomické oblasti. Trh vojenským materiálem je však z rámce společného trhu vyňat podmínečnými ustanoveními článku 296 Smlouvy o Evropském společenství. Státní zakázky v oblasti obrany jsou upraveny směrnicí 2004/18/ES o veřejných zakázkách, s výjimkou těch, které spadají do rámce článku 296.

    Tento systém umožňuje členským státům odvolávat se na podstatné bezpečnostní zájmy a vyhlásit výběrové řízení dle speciálních národních pravidel. Judikatura Evropského soudního dvora vykládá tento článek restriktivně, nicméně v praxi existuje stále řada problémů, zejména kvůli absenci jasné aplikace ustanovení článku 296 a neexistující definice „podstatného zájmu bezpečnosti“. Převládá tak národní legislativní rámec, často velmi se lišící stát od státu.

    a) žádný členský stát není povinen poskytovat údaje, jejichž zpřístupnění podle jeho názoru odporuje podstatným zájmům jeho bezpečnosti

    b) každý členský stát může učinit opatření, která považuje za nutná k ochraně podstatných zájmů své bezpečnosti a která jsou spjata s výrobou zbraní, střeliva a válečného materiálu nebo obchodem s nimi; tato opatření nesmějí nepříznivě ovlivnit podmínky soutěže na společném trhu výrobků, které nejsou určeny k účelům výslovně vojenským.

    Čl. 296, odst. 1 Smlouvy o Evropském společenství

    Nejnověji se alespoň trochu světla a transparentnosti snaží do oblasti zbrojních zakázek přinášet Evropská zbrojní agentura. Jelikož vyhlídky na zásadní revizi primárního smluvního rámce EU/ES se stále nejeví jako reálné a judikatura soudního dvora ohledně článku 296 Smlouvy o EU nebyla dostatečně reflektována, dospěla situace do fáze, kdy se jako kompromisní minimální řešení nabízelo vytvoření dobrovolného kodexu chování v oblasti státních zakázek.

    Hlavní ideou kodexu je internetový portál (Electronic Bulletin Board), na kterém státy zavázané ke kodexu zveřejňují svá výběrová řízení ve zbrojních zakázkách, podléhajících článku 296 [Smlouvy o EU], v hodnotě vyšší než 1 milion EUR. Cílovou skupinou těchto tendrů pak jsou všechny zbrojařské firmy, které mají svoji základnu v kterékoliv ze zúčastněných zemí. Předpokládaný dopad tohoto kroku, tedy zlevnění řady zbrojních akvizic, se však může uskutečnit pouze za předpokladu, že státy budou poskytovat transparentní zprávy o svých akvizičních programech či státních dotacích do zbrojního průmyslu, a zároveň nebudou své zbrojní podniky omezovat ve vývozu těch nejšpičkovějších technologií. Kodex, účast na něm a princip informování jsou nevynutitelné a nevymahatelné. Přetrvává řada výjimek a nejasností, dopady na konkurenceschopnost a omezení protekcionistických národních opatření jsou mlhavé.

    Evropská spolupráce ve zbrojní politice
    V situaci, kdy vývoj sofistikovaných high-tech zbrojních systémů vyžaduje investice v řádech miliard EUR se internacionalizace zbrojně-průmyslových celků setkává s internacionalizací (nikoliv supranacionalizací) zbrojních projektů z hlediska strany poptávky. Vznikl poměrně komplikovaný systém mezinárodních zbrojních programů daný především silným důrazem na rozvoj interoperabilních sil a stále více se shodující strategickými cíli evropských spojenců.

    Národní státy, členy EU nevyjímaje, mají stále eminentní zájem na přežití vlastního zbrojního průmyslu. Tento průmysl je ale v období přetrvávající redukce početních stavů a obranných rozpočtů většiny evropských ozbrojených sil pod silným tlakem. Omezují se především prostředky, jimiž disponují odběratelé (členské státy EU a jejich ozbrojené síly). Do hry vstupují rostoucí náklady na udržování stávajících sociálních systémů, reformy národních rozpočtů, apod. Cestou ke snižování transakčních nákladů, dělbě nevyhnutelných výdajů na výzkum a vývoj, potřebě zvyšování odebíraných výrobků (sériových kusů) se ukázala být spolupráce na straně poptávky. Přes řadu více či spíše méně úspěšných pokusů probíhají snahy o koordinaci poptávkové strany a odběratelského potenciálu na evropské úrovni. Evropská obranná agentura je jen nejnovější z nich. Dosud na plné využití svého potenciálu čeká.

    Zbrojní průmysl – strana nabídky – se mezitím z vlastních potřeb a vlastními silami integroval, aby dokázal přežít na globalizovaném trhu. Doba národních šampiónů je definitivně minulostí a v Evropě jsou dominantními dvě velké nadnárodní společnosti: první je BAE Systems – největší evropská zbrojařská společnost a třetí největší seskupení v globálním rámci. Druhá příčka patří EADS (European Aeronautic Defence and Space Company), která vznikla fúzí německé DASA (Daimler Chrysler Aerospace AG Mnichov), francouzské Matra (Aerospatiale Matra Paříž) a španělské CASA (Construcciones Aeronáuticas S.A. Madrid). EADS je největším evropským koncernem v oblasti letectví, ve světovém měřítku jí pak náleží druhé místo. Těmto korporacím sekundují v Evropě společnosti Thales a Finmeccanica.

    V každé oblasti zbrojní politiky nicméně panuje rozdílná úroveň dosažené spolupráce. Například v oblasti pozemní vojenské techniky přetrvává výrazná míra duplikace a nespolupráce. Existuje tak například dvacet tři programů výroby obrněného transportéru. Evropské státy, respektive zbrojní celky, naopak dobře kooperují v oblasti letectví a řízených střel.

    Výzva pro české předsednictví?
    Způsobů jak strategicky ovlivnit výše popsané prostředí není mnoho. V každém případě jde o mezivládní mechanismy jednání a mezinárodní dohody. Primárním argumentem je vždy ekonomická situace a veřejné finance. Struktura obranných rozpočtů je totiž nevyhovující, když o něco méně než polovina těchto prostředků je v Evropě určena na osobní výdaje a pouze necelých 15 % směřuje na akvizice a modernizace armád (USA na modernizaci svých ozbrojených sil vydávají přes 25 % rozpočtu Ministerstva obrany). Zbrojní trh má nadto velký potenciál také v oblasti výzkumu a vývoje. Sám produkuje řadu technologií, které využívá civilní sektor a na straně druhé je sám velkým příjemcem civilních technologií. Ovšem investice do výzkumu a vývoje jsou v Evropě na špatné úrovni a v součtu tvoří pouhou šestinu výdajů USA. Když uvážíme, že přibližně 97 % těchto výdajů plyne z rozpočtů šesti největších zbrojně-průmyslových států, není to situace příznivá.

    Evropská unie a její členské státy nejsou evidentně v záviděníhodné situaci. Příležitostí k projekci českých zájmů nejen v oblasti zbrojního průmyslu bude naše předsednictví v Radě Evropské unie v první polovině roku 2009. Zastřešujícím mottem českého předsednictví je přitom „Evropa bez bariér“ a nosnou myšlenkou je liberalizace vnitřního trhu i vnějších obchodních vztahů.

    Zda se Čechům podaří výrazně zasáhnout skrze utváření legislativního rámce a možné novely směrnice o veřejných zakázkách ukáže již velmi blízká budoucnost. Česká republika by v oblasti zbrojního trhu Evropské unie a posilování zbrojně průmyslové a technologické základny měla zaujmout co nejjasnější pozice a plně využít potenciál, který skýtá předsednická funkce. Liberalizace vnitřního trhu Unie je v zájmu nejen českých producentů a subdodavatelů v oblasti zbrojního průmyslu, ale rovněž a především v zájmu Evropské unie jako celku, pokud se nechce stát jen periferní oblastí v rámci globálního ekonomického systému.


    Jan Závěšický

    Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity

    natoaktual.cz

    Barista i záchranář u kanónu

    Říjen 2019

    Poprvé v historii nechala armáda záložáky pálit z kanónů ostrými

    Dny NATO v Ostravě

    Září 2019

    Dny NATO navštívilo 220 tisíc lidí, ukázaly i nové vrtulníky pro armádu.

    Továrna na instruktory

    Červenec 2019

    Britský poradní tým s pomocí Čechů vyškolil už přes 9 500 vojenských instruktorů.

    Mraky prachu, vedro a léčky

    Červen 2019

    Jak vypadá příprava českých vojáků na misi v africkém Mali.

    Partneři portálu

    NATO PDD iDnes.cz Newton Media